nybörjar-råd om nätverk med u66 och d-link switch?

Permalänk

nybörjar-råd om nätverk med u66 och d-link switch?

När jag renoverade huset så drog jag cat6 kablar till samtliga rum.
Samt köpte en U66 router samt någon 1Gb/s Dlink GDS-1100 series switch.

Det blev inte att jag använde sakerna utan kopplade då adsl-modemet direkt till rummets kabel.
Nu några år senare så har jag tjej som mobilsurfar och en tv som kan hantera nätverk så jag känner det är dags.

Som ung så har jag dock haft dåliga erfarenheter av routrar. Problem med spel, problem med det mesta.
- Så har jag läst lite inlägg genom tiderna om olika firmware och annat till U66.

1. Jag vill att mobiler ska kunna surfa hos mig.
2. Jag vill att tv:n ska nå filer i datorn.
3. jag vill kunna spela utan några som helst bekymmer eller omvägar.

?. Jag undrar om det bara är att koppla in nätverkskablarna och på med strömmen och all bara funkar.
?. Undrar ifall jag bör köra speciell firmware.
?. Undrar om switchen kommer bli ett projekt i sig att få ordning på eller om switchar bara är som ett grenuttag utan krångel?
?. Ska jag in i någon meny och skapa gästnätverk för mobiler?
?. Vad är vanligt att okunniga missar när man sätterupp detta till att bli så flytande, problemfritt och säkert som möjligt?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

När jag renoverade huset så drog jag cat6 kablar till samtliga rum.
Samt köpte en U66 router samt någon 1Gb/s Dlink GDS-1100 series switch.

Det blev inte att jag använde sakerna utan kopplade då adsl-modemet direkt till rummets kabel.
Nu några år senare så har jag tjej som mobilsurfar och en tv som kan hantera nätverk så jag känner det är dags.

Som ung så har jag dock haft dåliga erfarenheter av routrar. Problem med spel, problem med det mesta.
- Så har jag läst lite inlägg genom tiderna om olika firmware och annat till U66.

1. Jag vill att mobiler ska kunna surfa hos mig.
2. Jag vill att tv:n ska nå filer i datorn.
3. jag vill kunna spela utan några som helst bekymmer eller omvägar.

?. Jag undrar om det bara är att koppla in nätverkskablarna och på med strömmen och all bara funkar.
?. Undrar ifall jag bör köra speciell firmware.
?. Undrar om switchen kommer bli ett projekt i sig att få ordning på eller om switchar bara är som ett grenuttag utan krångel?
?. Ska jag in i någon meny och skapa gästnätverk för mobiler?
?. Vad är vanligt att okunniga missar när man sätterupp detta till att bli så flytande, problemfritt och säkert som möjligt?

Tack på förhand.

1. I princip ja.du bör fixa lite inställningar såsom port forwarding om det behövs, och byta wifi lösen.
2. Nej, kör du på standard, men se till att köra senaste.
3. Switchar är mycket simpla att använda och kräver sällan något mer än att kopplas in i väggutaget.
4. Nej, kör på det vanliga sålänge det är din flickvän som surfar. Om du ska ha hem gäster som ska surfa kan det dock vara skönt med gäst wifi.
5. Port forwarding är ofta det som krånglar för nybörjare. NAT kan va lite strul med ibland men funkar nästan alltid.

Jag rekommenderar att du i framtiden kör all trafik genom routern, då den har en brandvägg. Att köra utan det idag är ganska riskfyllt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Tack

Förr skrevs det att UPnP var en säkerhetsrisk men att det skulle lösas i kommande firmware.
- Är det fixat nu eller är det något som bör avaktiveras?

Jag får ut adsl-maxfarterna både på datorn och mobilen, men tycker den laddar bilder och annat trögt. Att den svarar trögt. Kört lite tester men bredbandskollen/tptest visar inte pingtider. Mitt kära Battlefield 1942 har inte velat starta på några dagar så kan inte kolla där.
- Funderar på om det är något jag kanske har aktiverat. Har aktiverat lite extra skydd såsom mot dosattack.

(har uppdaterat routern och har scannat datorn efter problem, vilket systemcare iofs hittade och fixade)

Permalänk
Medlem

Öppna portar (Port forwarding) behövs endast om du tänker hosta något spel m.m. (Endast när trafik skall initieras utifrån ditt egna nät)
Vet inget om den specifika routern du tänker använda, så kan inte hjälpa dig där.

Mvh Relemy

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red