Asus RT-N66U | Brygga specifik wan port till extern ip?

Permalänk
Medlem

Asus RT-N66U | Brygga specifik wan port till extern ip?

Tjena!

Jag har en Asus RT-N66U router och undrar om man på något sett kan välja att brygga en specifik wanport till en extern IP på den.

Anledningen till detta är att jag har bredbandsbolagets fiber och snart även tv-tjänst och dom ville skicka deras skräprouter till mig men vill använda min och då sa dom att den måste kunna, ja som sagt, brygga en specifik port till extern IP.

Permalänk
Medlem

menar de port forwarding då?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

menar de port forwarding då?

Nej, att just porten som IPTVn är inkopplad i ska vara helt bryggad, alltså få ett eget externt IP jämfört med dom andra portarna.

Eventuellt måste jag väl köpa en switch att sätta innan routern där jag kopplar in routern i 1 port och IPTV boxen i en annan. Men vill helst slippa det.

Permalänk
Medlem

Är det VLAN du pratar om?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Är det VLAN du pratar om?

Ja, alltså BBB ger mig ju 5 st publika IP-adresser till mitt fiber. Jag behöver 1 av dom ip-adresserna till tv-boxen och en annan IP till datorerna. Men samtidigt ha TV-boxen inkopplad i routern då jag inte vill köpa switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostish:

Ja, alltså BBB ger mig ju 5 st publika IP-adresser till mitt fiber. Jag behöver 1 av dom ip-adresserna till tv-boxen och en annan IP till datorerna. Men samtidigt ha TV-boxen inkopplad i routern då jag inte vill köpa switch.

Har då aldrig hört talar om en sådan lösning. Har en brandvägg där man kan använda DHCP-relay för att på så sätt få fler DHCP-adresser, men min ISP låter mig inte få en IP adress via relayer. Din variant med en port som skulle vara någon form av bryggläge har jag extremt svårt att tro skulle existera, utan det är nog bara att köpa en switch om jag får gissa.

Stödjer switchen VLAN så kan du använda den både för ut- och insida, men sannolikt är det dyrare med managerbart än att exempelvis ha två stycken.

Permalänk
Medlem

För att utveckla det.
Om du vill att WAN-porten ska kunna bryggas in till insidan så måste routern ha en port på utsidan som internt inne i routern är i ett switchblock. Annars kan den inte själv få en IP adress som den måste ha. Då skulle alltså routern i princip ha två olika switchblock (alternativt VLAN-delade) för den switchen och de switchportar du har i övrigt på insidan.

Jag har som sagt oerhört svårt att tro att någon routertillverkare skulle göra så, även om det teoretiskt skulle kunna finnas användning för det i fler fall. Exempelvis för ComHem där du får fyra publika IP adresser via DHCP.

Permalänk
Medlem

Har du bara ett uttag i väggen idag? Om du har en tjänstfördelare från ditt stadsnät/öppna nät så koppla bara in iptv boxen i iptv uttagen och din router i uttaget för bredband.

Och IPTV boxar tilldelas i regel ut interna privata adresser som t.ex 10.0.0.0 nätet, därför det inte kommer fungera om du kopplar din router mellan. Om BBB använder ett smart dhcp system där mac adresserna registreras på boxarna så borde du kunna helt enkelt kunna koppla en switch före allt annat egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Har du bara ett uttag i väggen idag? Om du har en tjänstfördelare från ditt stadsnät/öppna nät så koppla bara in iptv boxen i iptv uttagen och din router i uttaget för bredband.

Och IPTV boxar tilldelas i regel ut interna privata adresser som t.ex 10.0.0.0 nätet, därför det inte kommer fungera om du kopplar din router mellan. Om BBB använder ett smart dhcp system där mac adresserna registreras på boxarna så borde du kunna helt enkelt kunna koppla en switch före allt annat egentligen.

Jo, det verkar som om BBB filtrerar på MAC adress precis som du säger. Ostish skrev i sina inlägg att det bör fungera med en switch, men att han vill slippa köpa en. Jag tror dock att det är det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostish:

Tjena!

Jag har en Asus RT-N66U router och undrar om man på något sett kan välja att brygga en specifik wanport till en extern IP på den.

Anledningen till detta är att jag har bredbandsbolagets fiber och snart även tv-tjänst och dom ville skicka deras skräprouter till mig men vill använda min och då sa dom att den måste kunna, ja som sagt, brygga en specifik port till extern IP.

Har Telia med följande lösning, men lösningen bör fungera för dig med.

Kopplade in bredbandet och iptv som vanligt i Telias router. Ringde sedan Telias kundtjänst och bad de brygga port 4 på Telia routern och stänga av routerfunktionen. Kopplade sedan in min egna Asus router i den byggade porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har Telia med följande lösning, men lösningen bör fungera för dig med.

Kopplade in bredbandet och iptv som vanligt i Telias router. Ringde sedan Telias kundtjänst och bad de brygga port 4 på Telia routern och stänga av routerfunktionen. Kopplade sedan in min egna Asus router i den byggade porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu sa förvisso inte deras support det, men visst kan det vara värt att testa. Det vore knappast första gången som supporten hos ISPs varit otydliga eller haft direkta fel.

Permalänk

Om jag inte minns helt fel har asusen igmp snooping. Den har ett inbyggt iptv läge där den fixar port 3 och/eller 4 till iptv.

Skickades från m.sweclockers.com