Permalänk

Lite hög men ok ping.

Tjenare! Vi betalar för Telias "upp till" 24mbit/s och vi får ca 15mbit/s ner samt 1mbit/s upp. Problemet är att pingen är lite hög. Den liggger på 70 till 80 ms. Detta är helt ok men vänner i samma kvarter får ca 30-50 ms med samma router. De betalar för samma då fiber inte är tillgängligt ännu. Routern är en Thomson TG789vn.

Jag har en Ethernet-lina dragen till mitt rum och där finns även en switch då vi har IP-TV och bara en lina dragen till mitt rum. Är det möjligt att sänka pingen på något? Bredbandskollen säger runt 40 ms medans CS:GO o LoL etc säger ca 80. Sry ifall detta är lite "kladdigt" skrivet då jag precis vaknat o inte är så klar i huvet Tack på förhand!

Visa signatur

Datorn: NZXT Phantom 630 White | Intel core i7 4820k @ 4.1Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS Sabertooth x79| Gigabyte GeForce GTX 780 Windforce rev 2.0 | 120GB Samsung 840 EVO SSD | 1TB Toshiba 7200 RPM | A-Data CL9 8Gb (2x4) 1600MHz | Corsair RM650 Gold Modular | Windows 8.1.

Permalänk
Inaktiv

Öppna webbläsaren och skriv in någon av dessa:
192.168.0.1 (D-Link, Netgear)
192.168.1.1 (Linksys, Netgear, Huawei)
192.168.2.1 (Belkin).
192.168.1.254 (Thomson)

Om du inte kan använda addreserna tryck på WINDOWS + R, och skriv sedan in "CMD". I kommandotolken skall du skriva "ipconfig/all", och där kan du hitta rätt adress.

Du är nu inne på din Routers inställningar.

Du kan behöva logga-in med fabriksinställningarnas uppgifter.
Testa några av dessa:
(Anv.) admin - (lösen) password
(Anv.) admin - (lösen) admin

Någonstans i routerns meny skall det finnas Internet Alternativ (eller något), där du kan ändra från 2G > 3G > 4G
Om du använder dig utav 4G, kolla om det finns ens sub-alternativ som 4G 2600Mhz eller 4G 900Mhz; eller andra alternativ. Dessa alternativ kan ändra styrkan om du valt rätt. Värt att testa. Om det inte finns eller inte går testa aktivera 3G.

Annan lösning med funkar säkert inte:
- Akivera UPnP (Universal Plug-In Play), hjälper spel och klienter acceptera portar/m.m lättare.
- Byt från IPv4 till IPv4v6.

Permalänk
Skrivet av anon244686:

Öppna webbläsaren och skriv in någon av dessa:
192.168.0.1 (D-Link, Netgear)
192.168.1.1 (Linksys, Netgear, Huawei)
192.168.2.1 (Belkin).
192.168.1.254 (Thomson)

Om du inte kan använda addreserna tryck på WINDOWS + R, och skriv sedan in "CMD". I kommandotolken skall du skriva "ipconfig/all", och där kan du hitta rätt adress.

Du är nu inne på din Routers inställningar.

Du kan behöva logga-in med fabriksinställningarnas uppgifter.
Testa några av dessa:
(Anv.) admin - (lösen) password
(Anv.) admin - (lösen) admin

Någonstans i routerns meny skall det finnas Internet Alternativ (eller något), där du kan ändra från 2G > 3G > 4G
Om du använder dig utav 4G, kolla om det finns ens sub-alternativ som 4G 2600Mhz eller 4G 900Mhz; eller andra alternativ. Dessa alternativ kan ändra styrkan om du valt rätt. Värt att testa. Om det inte finns eller inte går testa aktivera 3G.

Annan lösning med funkar säkert inte:
- Akivera UPnP (Universal Plug-In Play), hjälper spel och klienter acceptera portar/m.m lättare.
- Byt från IPv4 till IPv4v6.

Vi har ADSL som jag inte nämnde i inlägget.

Visa signatur

Datorn: NZXT Phantom 630 White | Intel core i7 4820k @ 4.1Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS Sabertooth x79| Gigabyte GeForce GTX 780 Windforce rev 2.0 | 120GB Samsung 840 EVO SSD | 1TB Toshiba 7200 RPM | A-Data CL9 8Gb (2x4) 1600MHz | Corsair RM650 Gold Modular | Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

- Akivera UPnP (Universal Plug-In Play), hjälper spel och klienter acceptera portar/m.m lättare.

Aktivera UPnp bör man helst undvika pga säkerhetsrisker med den.
Finns ett par fula trojaner och dyl som utnyttjar UPnP och det vill man ju inte.
Då är det bätte att man öppnar portar själv så att man har koll på dom.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Instruktioner för Portforwarding för lol och många andra spel och applikationer
http://portforward.com/english/applications/port_forwarding/L...

Permalänk
Permalänk

Japp, IPTV o IP-Telefoni går båda via routern o den är ju från Telia

EDIT: Drog ur TV:n samt telefonen o startade ett game CS:GO. Jävlar vad pingen droppa! Har just nu 25 ms Problemet är ju att så fort jag kopplar in de båda går den upp. Men som sagt det är spelbart med 80 i ping.

Visa signatur

Datorn: NZXT Phantom 630 White | Intel core i7 4820k @ 4.1Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS Sabertooth x79| Gigabyte GeForce GTX 780 Windforce rev 2.0 | 120GB Samsung 840 EVO SSD | 1TB Toshiba 7200 RPM | A-Data CL9 8Gb (2x4) 1600MHz | Corsair RM650 Gold Modular | Windows 8.1.