Begränsad nätverksdata, vill göra Youtube...

Permalänk
Medlem

Begränsad nätverksdata, vill göra Youtube...

Tjenare!

För det första, ingen aning om var jag skulle lägga tråden, flytta den om det behövs.

Så problemet är, jag har mobilt 4G bredband med 80G per månad. Jag är väldigt sugen på att göra Youtube videos (gaming) och ladda upp till Youtube. Saken är ju den att en video blir så otroligt stor så otroligt fort. En video på några min är ju uppe i 10G. Med detta sagt så innebär det att det är uteslutet att ladda upp videor hemifrån då datan kommer ta slut väldigt fort. Särskilt eftersom jag delar det med familjen. Jag söker en lösning på problemet och undrar om ni har några ideer om hur jag skall kunna lösa detta? Jag känner att jag inte kan vara den enda i hela Sverige som har detta problemet. Tanken är att ladda upp några videor i veckan, dock inte varje dag eller så. Otroligt tacksam föra alla ideer som ni kan kläcka, eftersom jag väldigt gärna vill börja med Youtube!

Tack!

Permalänk
Medlem

Trådat internet, utan restriktioner på mängd upp och ner. Eller sänka kvalitén på klippen/använda andra codecs.

Permalänk
Medlem

Hej!
har du en begränsning i att ladda upp? har för mig att det bara finns en begränsning i att ladda ner.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Trådat internet, utan restriktioner på mängd upp och ner. Eller sänka kvalitén på klippen/använda andra codecs.

Har bara möjlighet till mobilt eftersom jag inte bor i lägenhet och att dra trådat nät hit kommer kosta flera 10 000 kr...

Skrivet av Felek:

Hej!
har du en begränsning i att ladda upp? har för mig att det bara finns en begränsning i att ladda ner.

Hmm, bra fråga. Jag tänkte inte så långt, tänkte bara att det gick på den 80G kvoten. Men det har du rätt i, det är ju uppladdnings data det handlar om... Återkommer om jag hittat något!

Eller kan ju passa på o fråga, är det någon som vet ifall det finns en begränsning på uppladdning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillion:

Har bara möjlighet till mobilt eftersom jag inte bor i lägenhet och att dra trådat nät hit kommer kosta flera 10 000 kr...

Behöver inte bo i lägenhet för att ha telefonledningar, har du inte ens detta?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Gillion:

Har bara möjlighet till mobilt eftersom jag inte bor i lägenhet och att dra trådat nät hit kommer kosta flera 10 000 kr...

ADSL är kopparburet över telefonlinan - du har väl ändå telefon där du bor?

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Skrivet av TheAvenger:

ADSL är kopparburet över telefonlinan - du har väl ändå telefon där du bor?

om man har koppartrådar indragna eller inte är lite beroende på när kåken är byggd.

idag är det sällan det dras in kopparledning för telefon i nybyggda hus iom att kopparnätet är på nedläggning och har varit i några år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om man har koppartrådar indragna eller inte är lite beroende på när kåken är byggd.

idag är det sällan det dras in kopparledning för telefon i nybyggda hus iom att kopparnätet är på nedläggning och har varit i några år.

Men då finns det väl alltid fiber istället, eller menar du att det byggs helt nya områden utan både koppar och fiber? Känns väldigt osannolikt.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Behöver inte bo i lägenhet för att ha telefonledningar, har du inte ens detta?

Skrivet av TheAvenger:

ADSL är kopparburet över telefonlinan - du har väl ändå telefon där du bor?

Tänkte i på detta, tänkte på fibrer som måste grävas ner. Alltså, just nu har vi en router och från den har jag en kabel till datorn. Skall kolla upp om vi har möjlighet till ADSL i detta hus. Innebär det att det inte är någon begränsning på hur mycket data man får göra åt? Eller jag skall ju ladda upp, så hur mkt kan man ladda upp med ADSL? Eller oftast inte en begränsning?

Och huset är inte nytt, runt 70-80 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gillion:

Tänkte i på detta, tänkte på fibrer som måste grävas ner. Alltså, just nu har vi en router och från den har jag en kabel till datorn. Skall kolla upp om vi har möjlighet till ADSL i detta hus. Innebär det att det inte är någon begränsning på hur mycket data man får göra åt? Eller jag skall ju ladda upp, så hur mkt kan man ladda upp med ADSL? Eller oftast inte en begränsning?

Ingen begränsning med xDSL i dagsläget. Har du tur kanske Telia t o m byggt ut med VDSL och bor du då tillräckligt nära stationen kan du få upp till eller ibland över 10Mb/s i upphastighet. Jag bor i en norrlandshåla och har över 6 Mb upp trots luftledningar och annat gammaldags.

Ring Telia så kan de direkt kolla vad som gäller för din adress, om det funnits telefon tidigare och vad som är möjligt nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ingen begränsning med xDSL i dagsläget. Har du tur kanske Telia t o m byggt ut med VDSL och bor du då tillräckligt nära stationen kan du få upp till eller ibland över 10Mb/s i upphastighet. Jag bor i en norrlandshåla och har över 6 Mb upp trots luftledningar och annat gammaldags.

Ring Telia så kan de direkt kolla vad som gäller för din adress, om det funnits telefon tidigare och vad som är möjligt nu.

Grymt, tack så mycket! Dock kvarstår frågan - jag skall ladda UPP saker. Finns det någon begränsning på uppladdning?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Men då finns det väl alltid fiber istället, eller menar du att det byggs helt nya områden utan både koppar och fiber? Känns väldigt osannolikt.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

jo oftast drars ju fiber in istället om det finns tillgång till det på orten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillion:

Grymt, tack så mycket! Dock kvarstår frågan - jag skall ladda UPP saker. Finns det någon begränsning på uppladdning?

Trådade anslutningar (DSL/Fiber/osv) har i princip aldrig trafikkvoter i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillion:

Grymt, tack så mycket! Dock kvarstår frågan - jag skall ladda UPP saker. Finns det någon begränsning på uppladdning?

fråga supporten där ni har abonnemanget ?
den räknas in på våran 60 gb i månaden här iallafall både upload och download.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Trådade anslutningar (DSL/Fiber/osv) har i princip aldrig trafikkvoter i Sverige.

Förstår att jag var lite otydlig, menar: Om det inte finns UPPladdnings kvot, utan att det är obegränsat. Då kan jag ju testa med det jag jag nu och se hur det fungerar först. Innan jag funderar på ADSL

Permalänk
Medlem

TS ska ladda upp gaming videor och folk föreslår ADSL.... jomensåatt jag har då aldrig sett en ADSL anslutning med något annat än 1mbps upload. Lycka till att ladda upp videor med den anslutningen, lär väl bara ta någon vecka.

VDSL har lite bättre hastighet men är extremt begränsat vad gäller utbyggnaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hg:

TS ska ladda upp gaming videor och folk föreslår ADSL.... jomensåatt jag har då aldrig sett en ADSL anslutning med något annat än 1mbps upload. Lycka till att ladda upp videor med den anslutningen, lär väl bara ta någon vecka.

VDSL har lite bättre hastighet men är extremt begränsat vad gäller utbyggnaden.

Telias ADSL har haft annex M i många år = upp till 3Mb/s. Jag hade 2,2.

"Extremt begränsat"? Jag bor i en by med 800 invånare i norrland och fick just VDSL. Jag följde ett tag deras utbyggnad och det är många, många städer och mindre orter som fått VDSL sedan utbygganden började för flera år sedan (2001?).

Du verkar mest hitta på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

TS ska ladda upp gaming videor och folk föreslår ADSL.... jomensåatt jag har då aldrig sett en ADSL anslutning med något annat än 1mbps upload. Lycka till att ladda upp videor med den anslutningen, lär väl bara ta någon vecka.

VDSL har lite bättre hastighet men är extremt begränsat vad gäller utbyggnaden.

Ah men ADSL är ju flera gånger bättre än 4G.
Kul att ha slut datamängd efter en vecka...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Åk till kompis/jobb/skola med riktig uppkoppling och ladda upp?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillion:

Förstår att jag var lite otydlig, menar: Om det inte finns UPPladdnings kvot, utan att det är obegränsat. Då kan jag ju testa med det jag jag nu och se hur det fungerar först. Innan jag funderar på ADSL

Du har 80Gb datatrafik spelar ingen roll om det är ner eller upp, men för att vara helt säker ring och fråga din operatör eller kolla på deras hemsida. Jag har dock inte hört om något 4g abonnemang som har fritt på uppladdning.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Åk till kompis/jobb/skola med riktig uppkoppling och ladda upp?

Hehe, har funderat på biblioteket... Måste bara kolla vad de har för uppladdningshastighet, vill inte sitta där i flera timmar.

Skrivet av wisdom:

Du har 80Gb datatrafik spelar ingen roll om det är ner eller upp, men för att vara helt säker ring och fråga din operatör eller kolla på deras hemsida. Jag har dock inte hört om något 4g abonnemang som har fritt på uppladdning.

Ah okej, får väl kolla med dem. Dock verkar ju ADSL eller VDSL riktigt bra, får ta en närmare titt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Telias ADSL har haft annex M i många år = upp till 3Mb/s. Jag hade 2,2.

"Extremt begränsat"? Jag bor i en by med 800 invånare i norrland och fick just VDSL. Jag följde ett tag deras utbyggnad och det är många, många städer och mindre orter som fått VDSL sedan utbygganden började för flera år sedan (2001?).

Du verkar mest hitta på.

Om vi då säger max 3mbps så betyder det i praktiken ca max 250kb/s i upload, inget att direkt bli glad över om man ska ladda upp videor.

Angående VDSL så får jag visst rätta mig, antog att utbyggnaden av VDSL var snarlik i Sverige som i Finland, här finns VDSL endast i några områden i ett fåtal större städer, det är en teknik som liksom aldrig slog igenom här. 99% av alla anslutningar är antingen fiber, 4G, eller gammal ADSL här. Får TS tag i VDSL så kan det vara värt det.

Skrivet av BergEr:

Ah men ADSL är ju flera gånger bättre än 4G.
Kul att ha slut datamängd efter en vecka...

Själv bytte man från ADSL till 4G :P. Har ethernet "fiber" (100mbps) vid min vanliga bostad men flyttade tillfälligt till ett tomt hus vid mina föräldrar och blev galen på den usla ADSL linan (8mbps). Bytet till 4G gav stabilare anslutning, bättre latency, 4ggr snabbare download, ~30ggr snabbare upload, och till halva priset av vad ADSL anslutningen kostade. Dock är det inte riktigt jämförbart med läget i Sverige eftersom här i Finland finns det ingen databegränsning på 4G anslutningar.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

om man har koppartrådar indragna eller inte är lite beroende på när kåken är byggd.

idag är det sällan det dras in kopparledning för telefon i nybyggda hus iom att kopparnätet är på nedläggning och har varit i några år.

Det är iofs sant, tänkte inte på det.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hg:

Om vi då säger max 3mbps så betyder det i praktiken ca max 250kb/s i upload, inget att direkt bli glad över om man ska ladda upp videor.

Adsl kan definitivt ge mer än 250kbit upp, såhär mätte det för för mig, men visst blev et bättre med fiber men står valet mellan trafikbegränsat mobilbredband eller adsl så är adsl i de allra flesta fall att föredra om man inte måste ha det portabelt.

Sedan blev fiberinstallationen klar och jag tog 100/10 och då mätte det så här

Detaljer, adsl i början, fiber i slutet, bara 100Mbit port på mätboxen så den visar något lägre siffror än BBK

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Adsl kan definitivt ge mer än 250kbit upp, såhär mätte det för för mig, men visst blev et bättre med fiber men står valet mellan trafikbegränsat mobilbredband eller adsl så är adsl i de allra flesta fall att föredra om man inte måste ha det portabelt.

250kb/s =~ 3mbps (eller 3mbit/s)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hg:

250kb/s =~ 3mbps (eller 3mbit/s)

Knappast att 250 kilobit per sekund motsvarar 3 millibit per sekund.

Jag hade synkad hastighet på 2,2 Mb/s och fick ut 250kB/s +/- 5kB/s

VDSL verkar dock ha lägre overhead eller mindre fel eftersom jag får ut 3,8-3,9 MB/s ner på 34 Mb/s i synk där synkad 22 Mb/s ADSL aldrig gav mer än 2,2-2,3 MB/s

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

250kb/s =~ 3mbps (eller 3mbit/s)

Anledningen till förvirring ligger i att du skriver 250kb/s men menar 250kB/s, notera skillnad för bit (b) och byte (B).

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Ojdå men förlåt så jättemycket, jag glömde ju förstås bort att ta hänsyn till alla grammar-nazis.

Om ni kollar lite noggrannare så ser ni att jag konsekvent använt uttrycket mbps för att uttrycka bit, alltså anslutningshastighet, och kb/s el. mb/s för att uttrycka byte, alltså ner/uppladdninshastighet.

Permalänk
Medlem

ADSL är nog att föredra om du vill ha obegränsad ner/uppladdning, dock lär det med största sannolikhet bli betydligt dyrare samt kanske långsammare uppladdning. Nu är det länge sen jag hade ADSL men det var inga problem med onlinespel på en 8Mbps ADSL lina, dock hade jag ju max 1Mbps i uppladdning.

Skrivet av hg:

Ojdå men förlåt så jättemycket, jag glömde ju förstås bort att ta hänsyn till alla grammar-nazis.

Om ni kollar lite noggrannare så ser ni att jag konsekvent använt uttrycket mbps för att uttrycka bit, alltså anslutningshastighet, och kb/s el. mb/s för att uttrycka byte, alltså ner/uppladdninshastighet.

Så du menar att alla ska lära sig hur du skriver fast det är fel för du orkar inte bry dig skriva rätt och därmed har vi fel............bra argument

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1 timme 1080p film som är vettigt komprimerad tar ca 2GB. Så komprimera videon innan du laddar upp den. T ex med Handbrake.