Bygga ihop ADSL och fiber omöjligt?

Permalänk
Avstängd

Bygga ihop ADSL och fiber omöjligt?

Fick fiber igår och ADSL började fungera perfekt idag igen, så nu när fibern ska kopplas upp undrar jag om de, som jag antager, måste hållas isär så en del börjar på fiber och jag ligger kvar på ADSL tillsvidare?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte koppla in allt till fibern? Men ja om du har rätt hårdvara och rätt inställningar kan du ha näten hopkopplade, men jag tror inte du har de saker som krävs för att det ska funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledningen heller, om du inte vill ha en backup lina ut mot nätet om det skulle vara så att fiber anslutningen går ned. Om det handlar om bandbredd skulle det vara mer kostnads effektivt att avbeställa adsl och skaffa högre hastighet på fiber linan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd

Måste ha system i reserv till firman, som betalar.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa då en router med dubbel/redundant wananslutning och managerbara switchar så du kan köra vlan för att separera privat och företagstrafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa då en router med dubbel/redundant wananslutning och managerbara switchar så du kan köra vlan för att separera privat och företagstrafik.

Skulle möjligen vara för Skatteverket och behövs inte än.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Det är egentligen inga problem att ha både fiber och adsl samtidigt.

Den enklaste lösningen är att ha båda routrarna igång och att de har samma nät på LAN-sidan.
Den ena routern har .1 och den andra .2 och dina datorer väljer vilken väg de vill ta ut genom att ange antingen .1 eller .2 som default gateway. Du bör dock stänga av dhcp i en av routrarna.

En annan lösning är att du låter ena routern vara "cold standby", dvs att den normalt sett är avslagen.
och om fibern skulle gå ner så kan du manuellt starta adsl-routern för att på så sätt få en redundant väg.

Båda förslagen ovan bygger på att någon måste göra lite manuellt jobb för att få igång redundansen.
Vill du ha en automatisk lösning blir det betydligt mer komplext. Jag hade löst det med en kompetent router med två wan-interface, alternativt en stand-alone dhcp-server som antingen delar ut .1 eller .2 som default-gw beroende på vilken väg man vill köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det är egentligen inga problem att ha både fiber och adsl samtidigt.

Den enklaste lösningen är att ha båda routrarna igång och att de har samma nät på LAN-sidan.
Den ena routern har .1 och den andra .2 och dina datorer väljer vilken väg de vill ta ut genom att ange antingen .1 eller .2 som default gateway. Du bör dock stänga av dhcp i en av routrarna.

En annan lösning är att du låter ena routern vara "cold standby", dvs att den normalt sett är avslagen.
och om fibern skulle gå ner så kan du manuellt starta adsl-routern för att på så sätt få en redundant väg.

Båda förslagen ovan bygger på att någon måste göra lite manuellt jobb för att få igång redundansen.
Vill du ha en automatisk lösning blir det betydligt mer komplext. Jag hade löst det med en kompetent router med två wan-interface, alternativt en stand-alone dhcp-server som antingen delar ut .1 eller .2 som default-gw beroende på vilken väg man vill köra.

Det funkar väl inte riktigt så.. Men däremot kan du konfigurera många routers till att ha en fallbackanslutning på en port om wan skulle gå ner.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Det funkar väl inte riktigt så.. Men däremot kan du konfigurera många routers till att ha en fallbackanslutning på en port om wan skulle gå ner.

Jo, självklart funkar det så.

Eller för att ge dig en chans: exakt vad är det du inte tror fungerar?
Försök gärna förklara vad du tror att det inte är som funkar så ska jag gärna tala om varför du har fel.

Permalänk
Avstängd

Ska klura på det senare.
För att slippa koppla om bakom en soffa ligger nu fibern tillsvidare på samma switch som ADSL, så jag kopplar in en i taget på modemet eller fördelaren. Kan något skadas om vi råkar koppla in båda samtidigt?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spotnick:

Ska klura på det senare.
För att slippa koppla om bakom en soffa ligger nu fibern tillsvidare på samma switch som ADSL, så jag kopplar in en i taget på modemet eller fördelaren. Kan något skadas om vi råkar koppla in båda samtidigt?

Skadas: Nej (men du kan slå ut fibernätet om du skickar ut dina interna DHCP adresser i detta, och någon kund råkar få en av dina interna IP adresser, så gör det inte)
Funkar?: Inte alls, då troligen bara får 1 st IP adress från din operatör, och kopplar du fibern direkt in i ditt interna nätverk så är det endast 1 dator som kan få internet.

Som vi redan sagt i din andra tråd, så koppla in routern (den nya Netgearen) till fibern, koppla in en dator och se att du får internet och att allt funkar, sen bara koppla upp dina trådlösa enheter och se till att de funkar (låt de köra DHCP från din router), behöver du ha trådbundet nätverk i andra rum så dra en nätverkskabel dit, och sätt en switch vid behov av flera uttag till trådbundna enheter i rummet.
Kör alla dina enheter så de får IP adress via DHCP, och eventuell fast intern IP adress sätter du via routerns gui och låser till enhetens MAC adress.
När allt är uppe och funkar, stänger du av ADSL modemet, säger upp den linan och låter den köpa ut (du har troligen 3 månader uppsägningstid på ADSL linan) och du har således 3 månader att testa så att fibern är stabil, innan ADSL linan är borta.
Njut nu av fiber

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Ska klura på det senare.
För att slippa koppla om bakom en soffa ligger nu fibern tillsvidare på samma switch som ADSL, så jag kopplar in en i taget på modemet eller fördelaren. Kan något skadas om vi råkar koppla in båda samtidigt?

What!!
Ska du koppla ditt interna nät direkt ut på fibernätet?
Jösses, bara en tidsfråga innan dom stänger ner din fiberuppkoppling.

Det är ju inte konstigt att det strular hela tiden för dig som du kopplar hej vilt..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Skadas: Nej (men du kan slå ut fibernätet om du skickar ut dina interna DHCP adresser i detta, och någon kund råkar få en av dina interna IP adresser, så gör det inte)
Funkar?: Inte alls, då troligen bara får 1 st IP adress från din operatör, och kopplar du fibern direkt in i ditt interna nätverk så är det endast 1 dator som kan få internet.

Som vi redan sagt i din andra tråd, så koppla in routern (den nya Netgearen) till fibern, koppla in en dator och se att du får internet och att allt funkar, sen bara koppla upp dina trådlösa enheter och se till att de funkar (låt de köra DHCP från din router), behöver du ha trådbundet nätverk i andra rum så dra en nätverkskabel dit, och sätt en switch vid behov av flera uttag till trådbundna enheter i rummet.
Kör alla dina enheter så de får IP adress via DHCP, och eventuell fast intern IP adress sätter du via routerns gui och låser till enhetens MAC adress.
När allt är uppe och funkar, stänger du av ADSL modemet, säger upp den linan och låter den köpa ut (du har troligen 3 månader uppsägningstid på ADSL linan) och du har således 3 månader att testa så att fibern är stabil, innan ADSL linan är borta.
Njut nu av fiber

Då rycker jag kabeln istället på delaren.

Sedan ska jag konfiga upp en router där istället och ska prova det du föreslog.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

What!!
Ska du koppla ditt interna nät direkt ut på fibernätet?
Jösses, bara en tidsfråga innan dom stänger ner din fiberuppkoppling.

Det är ju inte konstigt att det strular hela tiden för dig som du kopplar hej vilt..

Var står det?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd

Kommer inte till inloggning i en Dovado router

Har denna Pro

http://www.dovado.com/sv/produkter#29

och kommer inte ens in på inloggning med 192.168.1.1 eller 0.1 på LAN eller WAN och USB modem startar inte. Vad kan det vara?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Jag kommer in på min pro via http://192.168.0.1/

Dovado har för mig alltid varit dom mest problemfria routrarna, synd att din inte fungerar.

Är den ny eller har du använt den innan?

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Har denna Pro

http://www.dovado.com/sv/produkter#29

och kommer inte ens in på inloggning med 192.168.1.1 eller 0.1 på LAN eller WAN och USB modem startar inte. Vad kan det vara?

Fabriksinställningarna för att logga in på routern är "admin" som användarnamn och "password" som lösenord, så se till att testa dessa först. Om du har ändrat dem och glömt bort får du göra en factory reset som tar bort alla dina inställningar. För att göra en reset, håll ner Reset-knappen på routern i åtta sekunder med routern påslagen och vänta sedan i två minuter. Därefter ska du kunna logga in med ”admin” och ”password”. Se till att anteckna eller på annat sätt komma ihåg de uppgifter du valt till nästa gång.

http://www.dovado.com/sv/support/vanliga-fragor

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Rekordmedlem

Kommer du inte åt inloggningssidan eller kan du inte logga in fastän du har användarnamn och lösen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Har denna Pro

http://www.dovado.com/sv/produkter#29

och kommer inte ens in på inloggning med 192.168.1.1 eller 0.1 på LAN eller WAN och USB modem startar inte. Vad kan det vara?

En prestation att ha så mycket problem med datorer. Jag tycker du ska ägna dig åt något annat.

Permalänk
Medlem

Vad originellt och nytänkande! En tråd om nätverksproblem med Spotnick i huvudrollen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

TS hävdar ju hela tiden att han inte har några problem med sina grejer.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ustzeust:

Jag kommer in på min pro via http://192.168.0.1/

Dovado har för mig alltid varit dom mest problemfria routrarna, synd att din inte fungerar.

Är den ny eller har du använt den innan?

Den är använd

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

TS hävdar ju hela tiden att han inte har några problem med sina grejer.

Du gnäller, vi har inga problem med ADSL men nu har jag börjat konfiga för fiber, det är nytt serru.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Rekordmedlem

Provar att fråga igen då:

Skrivet av mrqaffe:

Kommer du inte åt inloggningssidan eller kan du inte logga in fastän du har användarnamn och lösen ?

Med tanke på att du inte verkar ha ordning på din adressering så är det ju inte så långsökt att tro att dina enheter ligger på olika nät, då kan de inte kommunicera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Låter som i beskrivningen att du inte får någon ip av routern, kommer du ut på internet?

Hur ser det ut om du skriver ipconfig i cmd?

Ethernet-anslutning Local Area Connection:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : bredbandsbolaget.se
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx%xx
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1

Standard-gateway är den ip som ska användas vid inlogning och sladden bör vara kopplad till någon av lan uttagen.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Har denna Pro

http://www.dovado.com/sv/produkter#29

och kommer inte ens in på inloggning med 192.168.1.1 eller 0.1 på LAN eller WAN och USB modem startar inte. Vad kan det vara?

jösses - hur många olika burkar har du? Har du både en dovado och en netgear MBRN3000 inkopplade samtidigt? Och båda kopplade till din adsl/fiber-kombo med tre routrar?
Om vi ska försöka vara lite proaktiva: rensa upp bland ditt burkinferno.

Anledningen till att du inte kommer åt den är att din dator inte har någon route till den.
Anslut din dator med sladd till routern och konfigurera din dator med den statiska ip:n 192.168.0.2/24.
Därefter klickar du här: http://192.168.0.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kommer du inte åt inloggningssidan eller kan du inte logga in fastän du har användarnamn och lösen ?

Sidan, det fungerar i dom andra jag provat.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Provar att fråga igen då:

Med tanke på att du inte verkar ha ordning på din adressering så är det ju inte så långsökt att tro att dina enheter ligger på olika nät, då kan de inte kommunicera.

Det gäller en enda router på rak lina in i en dator som inte har kontakt med något annat givetvis, jag har redan konfigat 2 andra och vet hur man gör, men nu är det något annat.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Du gnäller, vi har inga problem med ADSL men nu har jag börjat konfiga för fiber, det är nytt serru.

Om du har fiber eller dsl som L1 på din WAN-förbindelse är i sammanhanget helt oväsentligt.
Så det är inget nytt serru.

Kom igen nu, det här är ju bara tramsigt.
Antingen hoppar du ner från dina höga hästar och börjar lyssna på de råd du får.
Eller så låter du bli att fråga efter råd.

Att dag efter dag ställa en massa frågor och sedan hålla för öronen är ju bara infantilt.