Brygga,accespunkt eller repeater? Vad är det jag behöver?

Permalänk
Avstängd

Brygga,accespunkt eller repeater? Vad är det jag behöver?

Hej!

Eftersom jag har lite halvdålig trådlös täckning i vardagsrummet från min telia Thomson TG789 gateway
så funderar jag på att göra något åt det.

Min tanke är att ha något som tar emot trådlöst från TG789 och har 2x uttag för trådad anslutning
samtidigt som jag kan använda den till att förlänga den trådlösa räckvidden för tex surfplatta och laptop.

Är helt nollad när det gäller nätverk,så verkar beskrivningen ovan rörig så beror det på det. :/

Mvh

pelle

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Lösningen beror på hur bra lösning du vill ha.

Bäst är kabel från routern till en switch och accesspunkt i vardagsrummet.
Näst bäst är homeplug från routern till en switch och accesspunkt i vardagsrummet.
Sämst är lösningen du föreslår med repeater.

Permalänk
Avstängd

Hej,

Tack för ditt svar.

Tyvärr har jag inte möjlighet,pga av planlösningen,att dra kabel ut till vardagsrummet.
Däremot låter"homeplug"intressant,men min fråga är om det är säkert att använda i ett
flerbostadshus med tanke på att det 3 lägenheter till i huset?

Mvh

Pelle

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Finns många sådana här trådar här i forumet. Såvitt jag noterat så ser de väldigt liknande ut. Tråden börjar med att folk förklarar för dig att en repeater som endast är uppkopplad trådlöst kommer att ge dålig prestanda, och att du borde göra det ordentligt och dra nätverkskabel fram till en accesspunkt. När du sedan bedyrar att du verkligen inte tänker dra kabel så blir folk förbannade för att du inte vill göra det ordentligt.

Nä men om nätverkskabel inte är ett alternativ så satsa isåfall på homeplug och skit i repeatern är mitt råd. Såvitt jag förstått så är Homeplug krypterat så du behöver inte vara rädd för att grannarna stalkar dig.

Permalänk
Avstängd

Hej igen,och tack för svar.

Det låter ju vettigt som du säger att"homepluggen"borde vara krypterad.

Ska forska vidare om det,för det känns som det bästa alternativet som ni säger
näst efter att dra kabel.

Tack för hjälpen och trevlig kväll!

Mvh

Pelle

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Finns många sådana här trådar här i forumet. Såvitt jag noterat så ser de väldigt liknande ut. Tråden börjar med att folk förklarar för dig att en repeater som endast är uppkopplad trådlöst kommer att ge dålig prestanda, och att du borde göra det ordentligt och dra nätverkskabel fram till en accesspunkt. När du sedan bedyrar att du verkligen inte tänker dra kabel så blir folk förbannade för att du inte vill göra det ordentligt.

Nä men om nätverkskabel inte är ett alternativ så satsa isåfall på homeplug och skit i repeatern är mitt råd. Såvitt jag förstått så är Homeplug krypterat så du behöver inte vara rädd för att grannarna stalkar dig.

Så jävla klockrent. Det måste finnas typ 997 trådar med exakt samma innehåll.
Och alla mynnar ut i att det är fullständigt omöjligt att dra en kabel. Vi kan plöja ner fiber kors och tvärs, dra kablar över Atlanten och dra in el i alla våra rum. Men en 10m cat6 är jobbigare än att sätta folk på månen.

Skrivet av p.jönns:

Däremot låter"homeplug"intressant,men min fråga är om det är säkert att använda i ett
flerbostadshus med tanke på att det 3 lägenheter till i huset?

Ja, det är tillräckligt säkert.
Dels för att det är krypterat (jämför med wifi) och dels för att det är extremt osannolikt att du på något sätt skulle vara tillräckligt intressant för att någon skulle orka lyssna på dig. Kanske lite elakt sagt men dock sant, varför skulle någon lägga ner tid på dig och vad du sysslar med?

Permalänk
Avstängd

Ja, det är tillräckligt säkert.
Dels för att det är krypterat (jämför med wifi) och dels för att det är extremt osannolikt att du på något sätt skulle vara tillräckligt intressant för att någon skulle orka lyssna på dig. Kanske lite elakt sagt men dock sant, varför skulle någon lägga ner tid på dig och vad du sysslar med?[/QUOTE]

Nej,inte elakt sagt,så jävla sant ju mer jag tänker på det du säger...

Mvh

Pelle

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.jönns:

Nej,inte elakt sagt,så jävla sant ju mer jag tänker på det du säger...

Mvh

Pelle

Då så, mitt förslag från inlägg #2 är relevant.

Orkar du inte dra kabel så testa router->homeplug->accesspunkt/switch.
Slår en repeater alla dar i veckan. Fast som sagt, 10m kabel är bäst

För övrigt är homeplug säkrare än wifi. I princip alla har tillgång till en dator med wifi - men det är färre som har homeplug och ännu färre som har en homeplug som kan sättas i "lyssningsläge".

Permalänk
Avstängd

Hej igen,

fortsätter på denna tråd ist för att skapa en ny..........

Har bestämt mig för att använda homeplug systemet enl.ovan.

Då har jag en fråga till,innan jag mailar telia och frågar,är det någon som vet om jag kan koppla Telias
ruckus(alltså Telias trådlösa tv)direkt till homeplugen och skippa de två tråkiga ruckus sändare/mottagare?

Mvh.
pelle

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.jönns:

Hej igen,

fortsätter på denna tråd ist för att skapa en ny..........

Har bestämt mig för att använda homeplug systemet enl.ovan.

Då har jag en fråga till,innan jag mailar telia och frågar,är det någon som vet om jag kan koppla Telias
ruckus(alltså Telias trådlösa tv)direkt till homeplugen och skippa de två tråkiga ruckus sändare/mottagare?

Mvh.
pelle

Eeeh? Ruckus är i stället för homeplug, att använda både trådlöst och homeplug är "kaka på kaka".

Om du menar om du kan koppla Telias STB över homeplug så är svaret "kanske".
Om du får tillräckligt stabil homeplug-uppkoppling och dina homeplugs är transparenta för multicast kommer det att funka perfekt. Är inte värre än att prova.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Eeeh? Ruckus är i stället för homeplug, att använda både trådlöst och homeplug är "kaka på kaka".

Om du menar om du kan koppla Telias STB över homeplug så är svaret "kanske".
Om du får tillräckligt stabil homeplug-uppkoppling och dina homeplugs är transparenta för multicast kommer det att funka perfekt. Är inte värre än att prova.

Vad jag vill,är att bli av med ruckusarna,inte köra både och....

Har inte köpt homeplugen än,därav frågan.

Mvh
pelle

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.jönns:

är det någon som vet om jag kan koppla Telias
ruckus direkt till homeplugen
e

Skrivet av p.jönns:

Vad jag vill,är att bli av med ruckusarna,inte köra både och....

Det var inte riktigt det du skrev, därav min fråga.

Och mitt svar gäller fortfarande: Ja troligtvis. Men endast under förutsättning att din homeplug funkar tillräckligt bra och att du kör med Telia Smart (TG7x9) obryggad.

Permalänk
Avstängd

Ska beställla homeplug i morgon från komplett,ock sedan testa.

Tack för svar!

Återkommer när jag fått delarna och testat.

Mvh
pelle

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Mitt råd: Dra en kabel! Om du inte får det för kärringen så sparka ut henne och dra en kabel.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yttox:

Mitt råd: Dra en kabel! Om du inte får det för kärringen så sparka ut henne och dra en kabel.

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Bör gå att koppla som du tänkt. Kör likvärdigt med viasat play fast över Wifi; Låda vid tvn > sladd > repeater > trådlöst > router >( sladd > modem)
Ville slippa det trådlösa skitet de skickade med som hade världens sämsta räckvidd och detta fungerar alldeles utmärkt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Lånar tråden lite, har samma problem tror jag...

Router(Undervåning) > Switch > Min dator övervåning
Hur får jag det bästa nätverket?
Routern är bryggad med Telias modem/router så den kan vi glömma. Routern kör både 2.4GHz bandet och 5GHz och har "1300 Mbps AC + 450 Mbps N bands"

Skrivet av madtop:

Lösningen beror på hur bra lösning du vill ha.

Bäst är kabel från routern till en switch och accesspunkt i vardagsrummet.
Näst bäst är homeplug från routern till en switch och accesspunkt i vardagsrummet.
Sämst är lösningen du föreslår med repeater.

Så jag ska nu ha en accesspunkt som klara detta också? Men vilken ska jag välja?
Undrar också, med en accespunkt kommer det bara bli som förlängare av trådlösa nätverket? Kommer jag kunna ändra Kanaler osvosv?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!