Använda en router som switch med wifi? EDITAD

Permalänk
Medlem

Använda en router som switch med wifi? EDITAD

Hej swec!

Jag har nyligen flyttat och är inneboende i en stuga på en tomt där jag kommer få en lina dragen in till stugan i dagarna. Hittills har jag kört på en svag WiFi-signal från stora huset som bara min stationära dators anten och macbook klarar att hålla kontakt med med lägsta styrka. Varken mobilen eller surfplattan klarar att ha en stabil anslutning till WiFit.

När jag fått linan dragen tänkte jag att jag sätter en router i stugan som jag kopplar stationära datorn till routern med tråd och allt annat kommer då få stabil WiFi-signal. Men kommer det fungera? Jag har själv aldrig använt en router som switch och undrar om det går och om det kommer vara något extra man behöver göra för att få det att fungera. Linan jag får dragen till stugan kommer från en router i huset.

Eller finns det rentav switchar med wifi inbyggt? Verkade inte hitta något i den stilen efter lite googlande men det kanske är ovanligt bara.

Väldigt tacksam för svar!

Se min nya post för omformulering!

Permalänk
Medlem

Kommer linan från routern i huset så behöver du ingen router.
Du behöver en accesspunkt eller en switch och accesspunkt om du måste ha trådat och wifi.

De flesta routrar har 4 switchportar för övrigt.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du konfigurera om routern till switch och accesspunkt så går det bra, endera finns det en färdig inställning för det eller så stänger du av dhcpservern, ser till att den har ett annat ip nummer än den enhet som ska agera router och sedan använder du inte wanporten på den.
Säg att den riktiga routern närmast internet har 192.168.1.1 då kan du ge den inre 192.168.1.2
Det är också bra att se till att dhcpservern inte delar ut adresser i det område man sätter statiska ip, tex ställa in så att den börjar dela ut adresser över 192.168.1.64

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren!

Men jag tror jag ställer om frågan.
Vad är det enklaste jag ska ha om jag vill ha en switch som också ger wifi-signaler? Vill ha en förlängare av nätet både med kabel och trådlöst på enklaste sätt!
Input ska vara en eternetkabel från huvudroutern och jag vill ha eternetportar och wifi ut!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Limey:

Okej, tack för svaren!

Men jag tror jag ställer om frågan.
Vad är det enklaste jag ska ha om jag vill ha en switch som också ger wifi-signaler? Vill ha en förlängare av nätet både med kabel och trådlöst på enklaste sätt!
Input ska vara en eternetkabel från huvudroutern och jag vill ha eternetportar och wifi ut!

Det du frågar om är en accesspunkt med switch, många hemmaroutrar går att programmera om, men om du med "enklast" menar konfigurationsmässigt så är det troligen att skaffa en switch/accesspunkt kombination.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473#rparams=m=s18397794...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack då förstår jag!

Då jag ska skaffa den idag och bor i Umeå har jag begränsat utbud på affärer och apparater, är detta vad jag söker?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Limey:

Tack då förstår jag!

Då jag ska skaffa den idag och bor i Umeå har jag begränsat utbud på affärer och apparater, är detta vad jag söker?

Nej den klara inte av det enligt manualen
Do not use Ethernet cable to connect the range extender to a router. If you
do so, the range extender does not work because it is designed to use
only a wireless connection to the router.

Det verkar inte som om de har någon passande på Kjell men det går att kombinera 2 separata enheter.
Hur många portar behöver du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Happ!

Jag behöver antagligen bara max 2-3 ist. I vanliga fall bara 1 dock!
Men är det då värt att gå på en router och fixa inställningar istället för att köpa 2 separata enheter?

Permalänk
Medlem

Slå av DHCP på routern och koppla kabeln till någon av LAN-portarna. SSID kan du döpa till vad du vill, mer krångligt än så är det inte. Men det kan ju vara klokt som sagt att byta IP på routern till något i samma nät som du får tilldelat av DHCP'n och inte samma som routern som står i huset, då blir det IP-konflikt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Inaktiv

oftast fungerar det helt ok att använda routern som en router. Då får du ett eget nät som inte de du är inneboende hos kommer åt..
Om det är en fördel eller nackdel avgör du bäst själv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon76929:

oftast fungerar det helt ok att använda routern som en router. Då får du ett eget nät som inte de du är inneboende hos kommer åt..
Om det är en fördel eller nackdel avgör du bäst själv.

Det är oftast en enorm nackel att utföra dubbel NAT, funktionen på nätverket blir mest en ren slump.
Däremot går många routrar att konfa om eller så använder man inte dhcpservern och wanporten.
Alla routrar som kan köra DD-WRT och Tomato funkar utmärkt att konfa om till switch och AP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.