Köpa skärmad cat 6 kabel på rulle?

Permalänk
Medlem

Köpa skärmad cat 6 kabel på rulle?

Hej!
Vart kan man köpa skärmad cat 6 kabel på rulle. Behöver runt 20 meter.
Gärna varuhus och inte internetbutik då jag tänkte hålla på med det i helgen och hinner nog inte få hem kabeln tills dess.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Varför skärmat? Ska du dra via ett högspänningsställverk?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Varför skärmat? Ska du dra via ett högspänningsställverk?

Inte just högspänningsnät, men kommer dra väldigt mycket kablar genom samma "hål" i väggarna. När jag gick el på gymnasiet fick jag lära mig att det inte bara är högspänning som stör utan även elektromekaniska störningar från vanliga kablar så som 230v, hdmi osv kan störa? Visst det kanske inte är mycket men jag vill göra det ordentligt från börjar så jag slipper nojja o felsöka själva kablarna i sig om det skulle vara något någon gång.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Kjell har kabel på lösmeter, om det är intressant.

Cat6 15kr/m
Cat5e 13kr/m

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Ser att du är i Linköping, jag köpte mina på Kjell & Co.
Men antar att Clas Ohlson, Biltema, Webhallen också har.
Edit: Kan tillägga att jag köpte oskärmad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Inte just högspänningsnät, men kommer dra väldigt mycket kablar genom samma "hål" i väggarna. När jag gick el på gymnasiet fick jag lära mig att det inte bara är högspänning som stör utan även elektromekaniska störningar från vanliga kablar så som 230v, hdmi osv kan störa? Visst det kanske inte är mycket men jag vill göra det ordentligt från börjar så jag slipper nojja o felsöka själva kablarna i sig om det skulle vara något någon gång.

Rätt i hemmamiljö med vanlig hemutrustning är oskärmad kabel. Skärmad kabel kan leda till problem om det inte är rätt i hela kedjan.
Att kabeln är tvinnad är i sig en skärmning från störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Rätt i hemmamiljö med vanlig hemutrustning är oskärmad kabel. Skärmad kabel kan leda till problem om det inte är rätt i hela kedjan.
Att kabeln är tvinnad är i sig en skärmning från störningar.

Vad för typer av problem skulle det kunna ge? Var ett tag sen jag läste el så är lite ringrostig

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Vad för typer av problem skulle det kunna ge? Var ett tag sen jag läste el så är lite ringrostig

En populär invändning är att skärmen om den inte är korrekt jordad skulle kunna agera antenn och därmed faktiskt plocka upp störningar istället för att skärma av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Vad för typer av problem skulle det kunna ge? Var ett tag sen jag läste el så är lite ringrostig

Ett annat problem är jordströmmar genom skärmen, dvs burk1 har en annan jordpotential än burk2.
Ett tredje problem är hur du ska jorda skärmen.

Cat5/6 kabel är partvinnad och paren jobbar differentiellt vilket ger mycket bra skydd mot brus.

Jag rekommenderar oskärmad.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Rätt i hemmamiljö med vanlig hemutrustning är oskärmad kabel. Skärmad kabel kan leda till problem om det inte är rätt i hela kedjan.
Att kabeln är tvinnad är i sig en skärmning från störningar.

Skrivet av jeppezon:

Vad för typer av problem skulle det kunna ge? Var ett tag sen jag läste el så är lite ringrostig

Ett problem kan ju vara att det är svårt att få en riktigt bra jordpunkt i ett hem. Den jordningen man får via vanliga 220v uttag kan ha diverse problem, störningar och potentialskillnader som kan ge 'ground loops', alltså man kan få oönskade krypströmmar i kablarna.

Ett enkelt sätt att minska krypströmmar och ändå ha en någorlunda jordning är att inte koppla patchpanelen direkt till jord utan istället koppla ett motstånd emellan, ca 3Kohm blir nog lagomt..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.