Permalänk

Router till korridorsrum

Hallå!

Jag är ute efter en billig router, i den ska jag koppla in en stationär dator och köra en laptop via Wi-Fi är det tänkt. Min internethastighet är 100/10 Mbit och jag bor i ett korridorsrum så den behöver inte ha alltför lång räckvidd på det trådlösa. Just nu så får jag internetanslutning genom en nätverkskabel mellan datorn och väggen. Eftersom jag inte kan något alls om routrar så vänder jag mig till er, alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligator farm:

Hallå!

Jag är ute efter en billig router, i den ska jag koppla in en stationär dator och köra en laptop via Wi-Fi är det tänkt. Min internethastighet är 100/10 Mbit och jag bor i ett korridorsrum så den behöver inte ha alltför lång räckvidd på det trådlösa. Just nu så får jag internetanslutning genom en nätverkskabel mellan datorn och väggen. Eftersom jag inte kan något alls om routrar så vänder jag mig till er, alla tips uppskattas!

Mitt tips är att inte köra datorn direkt in i fiberuttaget, eftersom du utsätter dig för en väldigt stor risk då. Du har ingen brandvägg eller andra skydd när du ansluter dig sådär. Så köp en router så fort som möjligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag kan rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731
Min har fungerat som en klippa i flera år.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

En router jag har ganska bra erfarenhet av är Netgear WNR3500L, efter att jag bytt till annan firmware då netgears på något sätt störde trafiken till min digitalbox. Jag vet inte om du tycker att 400kr är en billig router, men jag tycker att den är OK för det priset. Jag hade ingen erfarenhet av specialfirmware innan jag bytte, men jag tycker inte att den blev krångligare efter bytet och installationen var plätt-lätt.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Jag har denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725882 i mitt korridorsrum och den fungerar alldeles ypperligt! Lagom pris, förvånansvärt snabb och smidig med många inställningsmöjligheter. Aldrig strulat under den tid jag haft den

Permalänk
Medlem

Skaffa en router som stödjer Tomato Firmware är mitt tips. Bättre firmware för en router gällande stabilitet och funktion hittar du inte.

Kika på ASUS N12 om du vill ha budget, N16 om du vill lyxa till det lite mer eller Netgear wnr3500lv2 om du vill ha en riktigt bra router.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Även jag har Netgear WNR3500L, i mitt korridorsrum. Har alltid funkat utmärkt, klarar runt 15 MB/s torrenttrafik och runt 35 MB/s på Steam och liknande.
Räckvidden är helt okej, har precis Wifi i köket som ligger på andra sidan korridoren.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Tack för allas tips! Jag tar och smäller till på en Netgear WNR3500L då den har precis lagom pris