Stationära datorn låser trådlösa nätverket

Permalänk
Medlem

Stationära datorn låser trådlösa nätverket

Har en stationär dator med win8.1 kabelansluten via en separat switch till bredbandsroutern.
Behörighetskontroll, DHCP, DNS och datalagring på win2003 server.

Efter att ha bytt bredbandsrouter för att få det trådlösa nätverket att fungera (vilket det nu gör klockrent), hänger sig det trådlösa nätverket när jag startar den stationära datorn. När jag inaktiverar eller stänger av nätverkskortet fungerar det trådlösa nätverket igen omedelbart.

Övriga datorer som är fast anslutna till nätverket fungerar utan problem.

Jag har även provat att tilldela en fast IP-adress till den stationära datorn men ingen skillnad.

Vad gör den stationära datorn med det trådlösa nätverket?

Permalänk
Medlem

Den pratar IPv6 i första hand och routern försöker svara kanske? (gissar lite då du inte har så mycket detaljer åt något håll)
Stäng av det under nätverksinställningar på det trådlösa kortet.

Sedan kanske du kunde kolla lite i logboken på win8-burken och se om det står något intressant där.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har stängt av ipv6 i stationära datorn eftersom ípv6 är aktiverat som default i win8.1 men det hjälpte inte.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Genererar datorn en massa trafik ? Uppstår det nån form av adresskonflikt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DHCP'n borde ju inte dela ut någon adress som är i konflikt med någon annan.
Beträffande ökad trafik: varför påverkas då inte de övriga fast anslutna datorerna?

Permalänk
Rekordmedlem

Det var bara spekulationer, har du kollat något på vad som händer i nätverket ?
Har du provat byta nätverkskort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av henlon:

Har en stationär dator med win8.1 kabelansluten via en separat switch till bredbandsroutern.
Behörighetskontroll, DHCP, DNS och datalagring på win2003 server.

Efter att ha bytt bredbandsrouter för att få det trådlösa nätverket att fungera (vilket det nu gör klockrent), hänger sig det trådlösa nätverket när jag startar den stationära datorn. När jag inaktiverar eller stänger av nätverkskortet fungerar det trådlösa nätverket igen omedelbart.

Övriga datorer som är fast anslutna till nätverket fungerar utan problem.

Jag har även provat att tilldela en fast IP-adress till den stationära datorn men ingen skillnad.

Vad gör den stationära datorn med det trådlösa nätverket?

så du kör datorn bakom en switch och sen telefonen genom bredbands modemet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@ broken-arrow ... telefon?
du har macadresser förutom IP-adresser, eventuellt i ren felsökning... koppla bort switchen och testa.

Du bör ta en titt på loggar, har även routern loggning... slå på den och läs.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

@ broken-arrow ... telefon?
du har macadresser förutom IP-adresser, eventuellt i ren felsökning... koppla bort switchen och testa.

Du bör ta en titt på loggar, har även routern loggning... slå på den och läs.

Bara gissa vet i sjutton för trådlöst han kör Men var det första som dök upp kan ha varit bärbart med

Hur som känns det som Ts router köra wifit (vad det nu är för produkt) och trådade på samma ip adress.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var bara spekulationer, har du kollat något på vad som händer i nätverket ?
Har du provat byta nätverkskort ?

Jag bytte till ett trådlöst kort när jag trodde att det var något knas med nätverkskortet.
Allt fungerade i någon dag men sedan var det samma sak igen.

När jag aktiverade det fasta nätverkksortet hände samma sak igen. Det fungerade något dygn sen var det samma sak igen.

Trodde kanske att det var något med DHCP'ns leasetid varför jag bytte till routerns DHCP men inget napp där heller.

Kör nu igen på win2003 server DHCP'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

så du kör datorn bakom en switch och sen telefonen genom bredbands modemet?

Ja jag har en liten DECT-server från Siemens som är kopplad till switchen via en fast port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara gissa vet i sjutton för trådlöst han kör Men var det första som dök upp kan ha varit bärbart med

Hur som känns det som Ts router köra wifit (vad det nu är för produkt) och trådade på samma ip adress.

Här kommer en lista på hårdvaran.

100/100 fiberanslutning till internet via en fiberomvandlare till en liten switch som följde med leveransen av fibern.
Från denna en kabel till routern, Netgear R7000.
Denna kopplad till en 48 portars HP procurve 2650
win 2003 server som agerar DNS och DHCP samt filserver
Extra wlan accesspunkt asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara gissa vet i sjutton för trådlöst han kör Men var det första som dök upp kan ha varit bärbart med

Hur som känns det som Ts router köra wifit (vad det nu är för produkt) och trådade på samma ip adress.

Vad menas med "Broken arrow"?

Ja, trådlösa och fasta ligger på samma subnät

Varför fungerar andra fasta datorer tillsammans med det trådlösa men just inte denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henlon:

Här kommer en lista på hårdvaran.

100/100 fiberanslutning till internet via en fiberomvandlare till en liten switch som följde med leveransen av fibern.
Från denna en kabel till routern, Netgear R7000.
Denna kopplad till en 48 portars HP procurve 2650
win 2003 server som agerar DNS och DHCP samt filserver
Extra wlan accesspunkt asus

Du har bara en dhcp server i nätet ? Har du kontrollerat så att inga enheter har samma ip ? Kan du prova utan hp switchen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har bara en dhcp server i nätet ? Har du kontrollerat så att inga enheter har samma ip ? Kan du prova utan hp switchen ?

Ja bara en dhcp
Man brukar få lite arga felmeddelandet om så skulle vara fallet med samma ip
Jag har provat att flytta den aktuella datorn till olika portar i switchen men samma ändå
Skulle den kunna spöka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henlon:

Ja bara en dhcp
Man brukar få lite arga felmeddelandet om så skulle vara fallet med samma ip
Jag har provat att flytta den aktuella datorn till olika portar i switchen men samma ändå
Skulle den kunna spöka?

Skickades från m.sweclockers.com

Switchen är konfigurerbar så det kan ju finnas nån olämplig konfiguration i den eller är den tom och kör som "dumswitch" ?
Det skulle också gå att boota datorn med en live linux för att se om det är nått mjukvaruproblem i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av henlon:

Vad menas med "Broken arrow"?

Ja, trådlösa och fasta ligger på samma subnät

Varför fungerar andra fasta datorer tillsammans med det trådlösa men just inte denna?

Skickades från m.sweclockers.com

okej, tänkte så inte båda försöker köra var sitt IP numer, kör man en switch (som så klart inte är samma sak som router), så får man inga ip adresser internt.

Men om modemet har inbyggd router bör det funka med flera enheter kopplade till modemet.

Tja bara kom på namnet, dock fick jag veta efteråt att det är namnet på en film och kod ordet för stulet/tappad kärnvapen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=51422

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Switchen är konfigurerbar så det kan ju finnas nån olämplig konfiguration i den eller är den tom och kör som "dumswitch" ?
Det skulle också gå att boota datorn med en live linux för att se om det är nått mjukvaruproblem i den.

Tack mrqaffe
Det har jag inte testat
Man borde kunna göra en factoryreset på den och få den att fungera som "dumswitch"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du får prova och se om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nu gjort en factory reset på switchen men felet kvarstår.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du på nått sätt kolla vad datorn alstrar för trafik eller med ett annat nätverkskort i den , det kan ju vara så att den skickar ut "skräp" av nån sort som bara stör utan att det egentligen är datatrafik.
Du har händelsevis inte blandat skärmade och oskärmade kablar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite i loggboken för den stationära datorn och win 2003 server och hittar inget som skulle kunna påverka kontakten i trådlösa nätverket.

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle du kunna prova att starta datorn via en livelinux för att se om problemet kommer från hård eller mjukvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

... svårt att släppa det här problemet.

Något händer vid boot, enbart... rätt?

Så, vad händer om du avaktiverar (kanske startar datorn med avstängt nic eller utan sladd)... och sedan efter en stund, aktivera kortet. Händer samma sak då?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag hade tankat hem wireshark för att på så sätt försöka se vad som händer.

Min gissning är att datorn skickar någon form av broadcast som sänker wifi men som de trådade klarar av att hantera.

Vad har du för router och kör du wifi enbart genom den (Ingen extra AP)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

... svårt att släppa det här problemet.

Något händer vid boot, enbart... rätt?

Så, vad händer om du avaktiverar (kanske startar datorn med avstängt nic eller utan sladd)... och sedan efter en stund, aktivera kortet. Händer samma sak då?

Så fort jag aktiverar nätverkskortet låser sig det trådlösa nätverket.
När jag deaktiverar nätverkskortet kommer kan man använda det trådlösa igen i stort sett momentant.

Jag har tittat på nätverkstrafiksintensitetetn och det är inget som skulle kunna choka hela nätverket. De andra fast anslutna datorerna fungerar ju i nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag hade tankat hem wireshark för att på så sätt försöka se vad som händer.

Min gissning är att datorn skickar någon form av broadcast som sänker wifi men som de trådade klarar av att hantera.

Vad har du för router och kör du wifi enbart genom den (Ingen extra AP)?

Jag har en Netgear R7000 med senaste mjukvaran installerad.
Förutom den trådlösa i routern har jag en ASUS EA-N66

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henlon:

Så fort jag aktiverar nätverkskortet låser sig det trådlösa nätverket.
När jag deaktiverar nätverkskortet kommer kan man använda det trådlösa igen i stort sett momentant.

Jag har tittat på nätverkstrafiksintensitetetn och det är inget som skulle kunna choka hela nätverket. De andra fast anslutna datorerna fungerar ju i nätet.

Hur fungerar den dator som låser wifi om du använder nätverket mot den när wifi är låst ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt.