Permalänk
Medlem

Kan inte joina/hosta ett spel.

Tjena!

Jag verkar inte kunna hosta / connecta mig till andra folk inom en Wii / GC emulator till andra folk när jag använder mig utav modemet/routern.
Men när jag är kopplad direkt från väggen till datorn så funkar det helt felfritt.

Vad tror ni att det kan vara på grund av? Någon sorts säkerthet man får stänga av eller så?
Tror inte det har något med port att göra eftersom jag har försökt med det, och tror jag har gjort det rätt ifall om det vore så. Är inte så ny när det gäller portar då man har själv tagit hand om servrar till ett par spel, så det borde inte vara problemet.

Så va tror ni det kan vara?

Kan heller inte använda mig utav vägguttaget eftersom vi är en familj som behöver nätet.

Har Telia fiber med 100/100 modem/router: TG799vn v2

Dold text

^- Bild på vad som är aktiverad osv

Jag har testat:
* Stänga av Firewall
* Lekt med UPnP

Permalänk
Medlem

Behöver nog öppna portar.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med att öppna portarna, men funkar fortfarande inte. Har följt många olika guides till just det jag behöver.

Vet du om det går att öppna allt så allt är öppen hela tiden som t.ex uttaget har det?

Permalänk
Medlem

Finns nåt som heter DMZ, men 1. vet inte om det finns i Telias routrar och 2. är nog inte rekommenderat att öppna alla portar så.
Har den andra spelaren öppnat portar också? Kan du hosta något annat som fungerar? Typ en CS server eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken95:

Jag har testat med att öppna portarna, men funkar fortfarande inte. Har följt många olika guides till just det jag behöver.

Vet du om det går att öppna allt så allt är öppen hela tiden som t.ex uttaget har det?

Absolut går det att "öppna allt", enklaste sättet är att stänga av NAT i din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Finns nåt som heter DMZ, men 1. vet inte om det finns i Telias routrar och 2. är nog inte rekommenderat att öppna alla portar så.
Har den andra spelaren öppnat portar också? Kan du hosta något annat som fungerar? Typ en CS server eller nåt.

Yes, kan hosta CS / typ alla spel som jag har spelat som funkar online, typ bara jag som har hostat när jag och ett par har spelat.
Det är bara just och bara denna emulatorn som inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken95:

Yes, kan hosta CS / typ alla spel som jag har spelat som funkar online, typ bara jag som har hostat när jag och ett par har spelat.
Det är bara just och bara denna emulatorn som inte funkar

hm. Kollat inställningarna i emulatorn osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Absolut går det att "öppna allt", enklaste sättet är att stänga av NAT i din router.

Antar att det har något med IPv6 att göra va? Jag har nu testat med den igång, men funkar endå inte.

Skrivet av m4gnify:

hm. Kollat inställningarna i emulatorn osv?

Har kollat i varje tabs o allt. Inte så mkt att se där.

Det som är konstigt är att egentligen är det bara den som hostar som behöver öppna portar osv, det är vad de alla säger.
Men även med porten öppen så kan jag inte göra något.
Det är som att technicolor gateway inte vill att jag spelar denna emulatorn online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken95:

Antar att det har något med IPv6 att göra va? Jag har nu testat med den igång, men funkar endå inte.

Nej inte alls. Det har att göra med att "öppna alla portar" är samma sak som kortsluta sin NAT.
Styr du om alla portar till en och samma IP så betyder det att all inkommande trafik kommer att gå till en och samma host, dvs du kan inte längre utnyttja NAT i routern och du kan endast ansluta en (1) enhet efter router.

Eftersom det funkar utan router så tyder det mesta på att du inte lyckats med dina port forward.
Det är många som har problem med att öppna portar, du kanske skulle testa med en annan router som är mer användarvänlig?