Permalänk
Medlem

Dippar i wlan

Hej!

Jag hoppas verkligen någon kan ge mig råd i detta då jag verkligen är helt tom på ideer och likaså comhem!

Problemet är att mitt wlan bara tokdör. Sitter med Netspot i macen och kollar och ser hur både 2.4ghz och 5ghz nätet dyker, så får jag ett avbrott på 10-20 sek. Detta började sedan jag skaffade en ny dator, macbook air late 2010 med OS X 10.9.4, jag har fått en ny router från comehm (netgear cg3700). Pratat med comhem om problemet, dom hävdade att problemet låg i att signalen in till huset var för stark, visst det löste mina problem att wlanet dog på min iphone, padda osv... men dipparna fortsätter på min mac. Så summan är:

Började efter jag bytte till macen från pc, fått nytt modem, fortfarande dippar. Börjar undra om detta ligger i macen, men vad kan jag göra åt den i så fall?

Detta är ett sjukt irriterande problem, dipparna uppstår 1-3 ggr per timme. Finns det något jag kan göra för att felsöka? Körde ping mot en stor sida, tappade 1 packet av 1000, snitt ping var 29ms.

Prövat att köra på både 2.4ghz och 5ghz, avaktiverat antivirus programmet, kört port forwarding. Upplever även att räckvidden på mitt wlan är betydligt sämre än tidigare. (gäller även mobilen)

Kört bootcamp, kan det vara mac os x som orsakar detta? Kan mitt nätverkskort vara dåligt?

Kort sagt, mitt wlan är inte stabilt! Mycket mycket tacksam till alla råd jag kan få!!!

Permalänk
Rekordmedlem

Signalen in till huset har inget att göra med ditt wifi.
Menar du att du tappar kontakten med routern eller internet ?
Kommer det med jämna tidsintervall, typ när det är dags att omförhandla dhcp lånet ? Har du i så fall provat om det påverkas av om du använder statisk ip?
Pinga både nått på internet och din router så du kan se var det dör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag vet faktiskt inte om det är routern eller nätet som dör, jag har ej provat statisk ip. Jag märker detta endast när jag använder trådlösa konstant eftersom det handlar om en dipp. Ska pröva pinga min router samt en server på nätet. Men kan vara klart intressant att se om det beror på dhcp. Det märkliga är att detta började när jag böt till mac.

Ingen som vet om just mac, eller mac os x tenderar att ha dessa problem?

Ska köra windows 7 ett tag nu och se om det fortsätter...

Permalänk
Rekordmedlem

Macar ska fungera i nätverk de också men alla datorer kan ju vara felinställda eller trasiga på nått sätt, är det nått mjukvarufel borde det funka om du kör win men är det hårdvaran så borde det fortsätta strula. Däremot så kan det ju även vara routern som strular om det inte heller fungerar i win.
Har du kollat om andra enheter tappar kontakten samtidigt som datorn gör det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, nu körde jag ping till routern och en sida på nätet, så kom dippen... och resultatet visar på att jag tappade mot servern på nätet, men inte mot routern, fick 3 package lost mot sidan på nätet och exakt samtidigt så fortsatte pingen utan problem mot routern.

Har du tips på vad jag skall göra gaffe?

Permalänk
Medlem

kan tillägga att jag har ingen möjlighet att välja statisk IP, rutan finns i modemet men det går ej att välja...

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom routern svarade så borde problemet inte beror på wifi och troligen är det inte heller nått med datorn.
Problemet kan vara i anslutningen hem till dig eller i routern (att trafiken inte passerar igenom den) Troligen så får du ta det med operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Ska ringa operatören...

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Min router har fått totalt fnatt! Wlan är ett enda stort kaos. Tappar uppkoppling, lagg osv... MEN nu har även tp sladdarna börjat krångla, tappar anslutning. Kört internetdelning via mobilen på mitt mobil abonnemang och det fungerar flawless! Ringt comhem x antal gånger, får prata med olika personer varje gång som säger "vi ska felanmäla" så går det några dagar, "nu ska det vara fixat". Inte ett skit bättre, ringer igen, "vi har uppdaterat programvaran, nu ska det funka", så fan heller!

När det väl fungerar så är dessutom wlan räckvidden ett skämt, spelar ingen roll om jag väljer 2.4ghz eller 5ghz. Även prövat att sätta fasta kanaler samt stänga av 5ghz nätet utan resultat. Kan knappt gå 3-4 meter från routern innan det inte går att surfa alls, till skillnad från mobilen som jag har perfekt räckvidd till!

Så där håller det på, min internet uppkoppling till comhem är obrukbar. Är det andra som har input på detta Netgear cg3700 modem/router?

Har ni förslag på vad jag kan kräva av comhem? Det har gått 2 veckor nu och börjar bli jävligt less på detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan börja med att kräva att de fixar problemen, har du tur kanske du kan få en gratismånad i kompensation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan börja med att kräva att de fixar problemen, har du tur kanske du kan få en gratismånad i kompensation.

1 gratismånad är det minsta jag kan kräva! Jag är inne på det strular när den skall förnya dhcp, men jag vet inte hur jag ska lösa det, vet du hur jag kan lösa detta? Finns ett alternativ för static ip men det går inte att välja i routern. Och comhem sa att det alternativet ej går att välja. Kan man få routern att sluta förnya dhcp hela tiden?

Det mesta talar för att modemet är problemet, men dessa laggar uppstod ju innan jag fick det nya modemet och då körde jag ett cg3100, enda skillnaden med mitt nya cg3700 är wlanet som är ett skämt!

Så om det finns någon som har haft exakt samma problem och hittat en lösning på detta får gärna ge mig råd!

Permalänk
Medlem

Som comhem-användare så råder jag dig att köpa en router (typ ASUS) och sen brygga comhem-modemet.

Hade grova problem med comhem men sen jag köpte routern har det funkat 100%.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Tragiskt att behöva punga ut med egna pengar, när comhem skall tillhandahålla hårdvaran. Får se vart detta leder. Annars får jag väl byta operatör!

Permalänk
Medlem

Jag vet men det är den bästa lösning. Investera i en bra router så ska du se att många problem försvinner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Jag vet men det är den bästa lösning. Investera i en bra router så ska du se att många problem försvinner.

jo, får vänta och se vad comhem säger...

Hade du också problem med lagg, i så fall. Försvann detta helt med en extern router? Min uppkoppling dör 15-20 sek 1-3 ggr/h.

Som sagt, körde via mobila nätet. Inte en enda lagg! Helt klart fel hos comhem!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

1 gratismånad är det minsta jag kan kräva! Jag är inne på det strular när den skall förnya dhcp, men jag vet inte hur jag ska lösa det, vet du hur jag kan lösa detta? Finns ett alternativ för static ip men det går inte att välja i routern. Och comhem sa att det alternativet ej går att välja. Kan man få routern att sluta förnya dhcp hela tiden?

Det mesta talar för att modemet är problemet, men dessa laggar uppstod ju innan jag fick det nya modemet och då körde jag ett cg3100, enda skillnaden med mitt nya cg3700 är wlanet som är ett skämt!

Så om det finns någon som har haft exakt samma problem och hittat en lösning på detta får gärna ge mig råd!

Det är bara att kolla på när dhcp lånet erhölls och jämföra med om det var problem vid tidpunkten. Problemen kan kanske bero på ert lokala tvnät i huset för det är väl inte comhems nät sista biten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ska kolla tiden för dhcp, den sista biten vet jag ej om comhem äger. Helt enkelt får dom fixa skiten eller så byter jag operatör, eller att dom pröjsar för extern router!

Permalänk
Medlem

Dom kommer inte pröjsa för en router. Hade laggprobs i bla cs go men dessa försvann helt efter routerköpet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Som comhem-användare så råder jag dig att köpa en router (typ ASUS) och sen brygga comhem-modemet.

Hade grova problem med comhem men sen jag köpte routern har det funkat 100%.

Köpte en Asus RT-AC56U, alla fel försvann direkt!

Nu är det bara att bryta avtalet med comhem och skaffa Bahnhof fiber istället!

Permalänk
Medlem

Sa ju det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q