Permalänk
Medlem

Bygga egen Router & Nas mm.

1. Jag har Comhem och ett CG3100. Det fungerar ok, men vid hög belastning (läs 100 torrents igång samtidigt) så hänger sig modemet/routern. Så jag vill skaffa en ny router. Men de coola routrarna e ju svindyra idag, så jag tänkte att man kanske kunde bygga en egen.

2. Jag behöver en NAS. Men jag tycker de är ganska dyra och har kass prestanda om man inte vill lägga mkt pengar. Så jag tänkte bygga en egen!

3. Jag vill köra FTP och en del streamingtjänster/gamingtjänster med mjukvara som bara finns för windows.

4. Jag vill att datorn ska vara tyst då jag har en liten lägenhet.

Min masterplan som min noob-hjärna har knåpat ihop är att skaffa en relativt low powered dator. Kanke AMD 5350 eller Intel J1900. Och köra W8 och sedan Freenas och Pfsense i virtualla maskiner på detta system, med de andra tjänsterna jag talade om i bakgrunden.

Då uppstår ett par frågor;

1. Är det ens möjligt med en sådan konfiguration?
2. Hur mycket "kräm" krävs för att det ska fungera bra?
3. Skulle en AMD 5350 med 8 GB ram och en hyfsad SSD räcka till? Jag kommer använda det inbyggda nätverkskortet samt ett intel Pro kort plus ett Asus USB3 trådlöst "kort".

Någon som har ett liknande system up and running som har synpunkter? All kritik är välkommen.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör undvika usb donglar till nätverk om man vill ha seriösa prylar, väljer du rätt hårdvara så kan du förmodligen köra det passivkylt om det inte måste vara "plutteliten låda"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör undvika usb donglar till nätverk om man vill ha seriösa prylar, väljer du rätt hårdvara så kan du förmodligen köra det passivkylt om det inte måste vara "plutteliten låda"

Tack för ditt svar. Jag skulle gärna använda PCI-E varianten, men det finns bara en kortplats på moderkortet och den behöver jag för ett trådat nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Tack för ditt svar. Jag skulle gärna använda PCI-E varianten, men det finns bara en kortplats på moderkortet och den behöver jag för ett trådat nätverkskort.

Är det för att få trådlöst internet du behöver en dongel? Nu vet jag inte om man kan göra så, men om man tar ett dual NIC kort så borde du kunna koppla in en AP i en av NICsen och det borde ge mycket mer stabilitet och bättre hastigheter i min uppfattning.

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt om det är platsbrist i lådan kan du använda switch och accesspunkt om det är bra prestanda du vill ha, men är du inte så pass seriös att du bara kör kablat

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Som sagt om det är platsbrist i lådan kan du använda switch och accesspunkt om det är bra prestanda du vill ha, men är du inte så pass seriös att du bara kör kablat

Jag vill som sagt bygga en kombinerad router/nas/ftp-server mm. Så jag behöver (om jag fattat saken rätt) 2 trådade nics och ett trådlöst. Moderkortet jag har övervägt har ett trådat nic inbyggt och bara en kortplats. Den måste användas till det andra trådade nicet. Så då återstår bara att använda en USB variant av trådlöst nic.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag vill som sagt bygga en kombinerad router/nas/ftp-server mm. Så jag behöver (om jag fattat saken rött) 2 trådade nics och ett trådlöst. Moderkortet jag har övervägt har ett trådat nic inbyggt och bara en kortplats. Den måste användas till det andra trådade nicet. Så då återstår bara att använda en USB variant av trådlöst nic.

Varför kan du inte ha en switch på lansidan där du ansluter en AP ?
Du ska väl ändå ha en switch eller ska du bara ansluta en klient ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför kan du inte ha en switch på lansidan där du ansluter en AP ?
Du ska väl ändå ha en switch eller ska du bara ansluta en klient ?

Ja, kommer ha en switch på lansidan. Men jag behöver ju ett nic till andra sidan, att koppla till modemet (comhem).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ice Frontier:

Ja, kommer ha en switch på lansidan. Men jag behöver ju ett nic till andra sidan, att koppla till modemet (comhem).

Men du ska väl inte köra trådlöst där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, går i liknande tankar så denna ska följas:-) TS, kolla upp vad en AP (=accesspunkt) är, det mrqaffe försöker förklara är vad du är ute efter.

Hur rimligt är det att köra en liknande lösning men på starkare hårdvara typ en AMD 7850k och även köra lite lättare spel, typ dota2, l4d 2 etc..? Kommer allt knasa ur totalt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Ja, kommer ha en switch på lansidan. Men jag behöver ju ett nic till andra sidan, att koppla till modemet (comhem).

Om du kör på gigabytes J1900 så gar du dubbla NICs på moderkortet
http://www.inet.se/produkt/1902624/gigabyte-ga-j1900n-d3v-mit...

Då har du ju tillräckligt för att köra en port in(från modem/uttag) och en port ut(till switch) och samtidigt PCI-E slotten ledig.

Sen förstår jag fortfarande inte varför du vill ha en wifi-dongel, det är mycket bättre att sätta en riktig AP i switchen istället.
Här kan du kolla och välja en i passande prisklass: http://www.inet.se/kategori/227/accesspunkter-bryggor?Sort=pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Intressant tråd, går i liknande tankar så denna ska följas:-) TS, kolla upp vad en AP (=accesspunkt) är, det mrqaffe försöker förklara är vad du är ute efter.

Hur rimligt är det att köra en liknande lösning men på starkare hårdvara typ en AMD 7850k och även köra lite lättare spel, typ dota2, l4d 2 etc..? Kommer allt knasa ur totalt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det inte är sån bra idé att köra gaming samtidigt som andra tjänster på en dator. Vet inte exakt vad som händer när du belastar processorn i en burk som agerar router men vad jag tror är att den då presterar lite sämre och du kan märka av fördröjningar och lägre hastigheter. I mitt tycke så får spel/arbetsburken vara till det man bör använda den till och sen köra annat på en separat burk. Jag skulle inte ens köra nas och router på samma burk ens, sen är jag kanske överdrivet petig mot vad alla andra är men det vet jag inte

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jakob55:

Om du kör på gigabytes J1900 så gar du dubbla NICs på moderkortet
http://www.inet.se/produkt/1902624/gigabyte-ga-j1900n-d3v-mit...

Då har du ju tillräckligt för att köra en port in(från modem/uttag) och en port ut(till switch) och samtidigt PCI-E slotten ledig.

Sen förstår jag fortfarande inte varför du vill ha en wifi-dongel, det är mycket bättre att sätta en riktig AP i switchen istället.
Här kan du kolla och välja en i passande prisklass: http://www.inet.se/kategori/227/accesspunkter-bryggor?Sort=pr...

Ja det känns lite som att skjuta sig i foten att blanda in donglar om man vill ha hög prestanda och inte är nöjd med "färdiga routrar"
De bästa hemmaroutrarna är faktiskt rätt vassa idag även som "nasar" min Linksys WRT1900AC ger över 70 Mbyte/s som nas.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3239...
Den piskar de andra värstingarna när det gäller lagringshastighet, tom Asus nya RT-AC87U http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3248... är slöare som nas (och en hel del dedikerade billiga nasar) den har dessutom både usb 3 och e sata som diskanslutning, däremot saknar den ju än så länge Open WRT men det kanske kommer för det kryper ju sakta emot nått stabilt även om wifidrivern inte verkar gå att få tag på i öppen version.
Om/när det kommer så lär den ju orka med att dra rätt mycket serverlika tjänster och man kan konfigurera upp den betydligt friare om man behöver avancerade funktioner, men musklerna i den är det inget fel på och fabriksmjukvaran är snabb och stabil men inte lika funktionell som WRT/Tomato dialekterna.
De lär dock aldrig någonsin komma att köra win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är medveten om att det finns bra routrar och nasar att köpa. Men Linksysen kostar 2500. En bra NAS kostar välan också en 1500+ eller så. Och jag har fått för mig att en PC kan prestera bättre och erbjuda mera funktionalitet. Det ska sägas att för mig så är inte maximal trådlös prestanda det viktigaste.

Jag har använt skallen lite, och det skulle ju funka med tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1163664 då. Då behöver jag ju inte någon mera kortplats.

Frågan som kvarstår är dock, räcker det med föreslagna komponenter rent kraftmässigt? Lite a poängen är ju att det ska bli bra kräm. Jag vill ha 100MiB/sec+ från nasen, inte 60 eller 35 eller nåt sånt!

Dä ä ju det där med virtualisering. Vet inte om vare sig Kabini eller J1900 stöder det på ett bra sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ice Frontier:

Är medveten om att det finns bra routrar och nasar att köpa. Men Linksysen kostar 2500. En bra NAS kostar välan också en 1500+ eller så. Och jag har fått för mig att en PC kan prestera bättre och erbjuda mera funktionalitet. Det ska sägas att för mig så är inte maximal trådlös prestanda det viktigaste.

Jag har använt skallen lite, och det skulle ju funka med tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1163664 då. Då behöver jag ju inte någon mera kortplats.

Frågan som kvarstår är dock, räcker det med föreslagna komponenter rent kraftmässigt? Lite a poängen är ju att det ska bli bra kräm. Jag vill ha 100MiB/sec+ från nasen, inte 60 eller 35 eller nåt sånt!

Dä ä ju det där med virtualisering. Vet inte om vare sig Kabini eller J1900 stöder det på ett bra sätt.

Linksysen är en enkel nas, den har också dnla server och ftp server i originalmjukvaran.
D behöver alltså bara ansluta diskar (2 portar) inte ett helt separat naschassi.
Farten duger för backup och att strömma media men visst är en riktig nas lite vassare men den spöar faktiskt de billigaste rena nasarna i ren filprestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.