Permalänk
Medlem

Nätverks problem i Windows 7

Jag håller på att bli tokig, ifall någon skulle kunna hjälpa mig att klura ut problemet som har uppståt för mig så kommer det verkligen uppskattas!.

Jag har en stationär dator med AMD A10-7700K APU Radeon, problemet just nu är att jag har förlorat 90% av min internet hastighet.
Jag har 100mbits fiber nätverk fast kommer endast upp till 2-8mbits och problemet uppstod för mig för 2 dagar sedan.
Jag har testat interneten hastigheten på min laptop och där fungerar hastigheten som det ska, fast på min stationära dator får jag inte den hastigheten jag ska ha.
Vad jag gjorde för att kolla upp att jag inte har någon hårdvarufel var att testa internet hastigheten i Linux istället och märkligt nog så fungerade hastigheten som det skulle i linux, men i windows kommer jag inte ens över 7 mbits.

Jag kikade på aktivitetshanteraren ifall det fanns någon program som använde mycket cpu och hittade ingenting och gick därefter in i resursövervakaren och hittade ingenting för att se vad som käkar upp nätverket. Jag formaterar om datorn och installerar windows 7 på nytt och får tillbaka hastigheten 96mbits. Installerar alla uppdateringar, installerar flash skype etc... 4-5 timmar senare så dyker samma problem upp igen, hastigheten sänks och om igen finns det något som drar ner hastigheten i min Windows 7 till 3 mbits, det har gått över 24 timmar och jag har fortfarande samma problem.

Någon som kanske vet vad det kan bero på?.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nått "speloptimerat" nätverkskort typ Killernic, de brukar mest skapa problem, har du nått säkerhetsprogram som strular? Det måste ju hursomhelst vara ett mjukvaruproblem eftersom det går full fart med linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inget killernic eller något sånt, jag har vanligt integrerat nätverks kort och inget säkerhetsprogram som strular efter formateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekks:

Jag har inget killernic eller något sånt, jag har vanligt integrerat nätverks kort och inget säkerhetsprogram som strular efter formateringen.

Med all sannolikhet finns det något som är installerat för nätverkskortet som stryper anslutningen precis som mrqaffe säger. Hade exakt samma problem med mitt nätverk på mitt MSI moderkort (KillerNIC).

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok men lyckades du på något sätt lösa problemet?

Permalänk
Medlem

Ladda ner drivrutiner från moderkortstillverkarens hemsida, har du gjort det?

Permalänk
Medlem

Japp har laddade ner den och det var likadant, ingen förändrig

Permalänk
Rekordmedlem

Prova systemåterställning nån vecka tillbaka i tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har provat det också men det funkade inte helller

Permalänk
Rekordmedlem

Då kanske du ska prova att installera om win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekks:

Jag formaterar om datorn och installerar windows 7 på nytt och får tillbaka hastigheten 96mbits. Installerar alla uppdateringar, installerar flash skype etc... 4-5 timmar senare så dyker samma problem upp igen, hastigheten sänks och om igen finns det något som drar ner hastigheten i min Windows 7 till 3 mbits, det har gått över 24 timmar och jag har fortfarande samma problem.

Någon som kanske vet vad det kan bero på?.

Skrivet av mrqaffe:

Då kanske du ska prova att installera om win.

Och den här gången vara väldigt restriktiv med vad du laddar på efter du installerat om.
Något du installerar ställer till problem.

Permalänk
Medlem

Ja fast ifall det skulle vara någon windows update så skulle det vara ganska kört, finns hur många updates som helst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mekks:

Ja fast ifall det skulle vara någon windows update så skulle det vara ganska kört, finns hur många updates som helst.

Det finns ingen uppdatering som ska ge de symptom du beskriver, möjligen då om det uppdaterar drivrutinen, men det kan ju hända att det blivit fel på nått som inte har direkt med nätverket att göra.
En mer långsökt teori kan ju vara att det är nått kompatibilitetsproblem mellan win och routern som gör att routern reagera olika beroende på vilket os du använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.