Permalänk
Medlem

Första telejacket

Hej om ens första telejack är ett så kallat RJ45 Uttag så kan man väl använda en vanlig Tp-kabel från det till DSL uttaget på sitt modem?

Permalänk
Medlem

RJ45 är mindre och har färre trådar (mellan två och fem) beroende på år installationsår. CAT5/6 har åtta pins och är således inte ansedd för samma ändamål. Telejacket är analogt medans TCPiptrafik är digitalt. Modemet som man använde förr i tiden (och även vissa som kör ADSL än idag) omvandlar melland digitala och analoga signaler så att datorn kan uttyda innehållet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

RJ45 är mindre och har färre trådar (mellan två och fem) beroende på år installationsår. CAT5/6 har åtta pins och är således inte ansedd för samma ändamål. Telejacket är analogt medans TCPiptrafik är digitalt. Modemet som man använde förr i tiden (och även vissa som kör ADSL än idag) omvandlar melland digitala och analoga signaler så att datorn kan uttyda innehållet.

Ursäkta menar du inte RJ11 som är för telejacket nu .. Den är mindre än RJ45

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Ursäkta menar du inte RJ11 som är för telejacket nu .. Den är mindre än RJ45

Nej mitt första telejack är ett RJ45 uttag, jag är helt säker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

RJ45 är mindre och har färre trådar (mellan två och fem) beroende på år installationsår. CAT5/6 har åtta pins och är således inte ansedd för samma ändamål. Telejacket är analogt medans TCPiptrafik är digitalt. Modemet som man använde förr i tiden (och även vissa som kör ADSL än idag) omvandlar melland digitala och analoga signaler så att datorn kan uttyda innehållet.

Jag testade med en STP-Kabel nu och det fungerar, jag har problem med min adsl uppkoppling och tänkte bara utesluta den kabeln, nu ligger problemet någon annanstans.