Permalänk
Medlem

ASUS RT N66U

Skickar en fråga till detta kunskapsrika forum. Har köpt routern ovan och har 100/100 in I huset men lyckas inte få ut mer än ca 20/30 som bäst. Detta gäller egentligen alla enheter som jag testat mot den och oavsett om jag kört på 2,4 ghz eller 5 ghz. Vad har ni gjort för justeringar på routern för att få till högre hastighet?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får du med kabel utan router? Vad får du med kabel från router till dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att lägga in senaste firmware. Det har varit lite strul med drivrutinerna till det trådlösa nätverket, men det ska vara löst i senaste firmware. Om det inte blir bättre kan du även prova Merlins variant på firmware. I Merlin är problemet garanterat fixat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

96/96 kabel utan router, kabel från router till dator 30 ish. ibland mer och men fvramförallt
ibland mindre, variation känns väldigt skum.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du provar installera senaste Merlin firmware för att se om detta hjälper dig att få bättre hastighet på trådlösa nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Har nu installerat Merlin senaste firmware , lite bättre fart via datorns nätverskort, kommer upp 40 ner men hela 86 upp, Vad kan den skillnaden bero på? På en iphone fyra blir det ca 20/30 men där kanske begränsning sitter i telefonen. Via SmartTvn och 5 ghz kommer jag upp i 37/40.

Permalänk
Medlem

Verkar skumt med hastigheten över kabel.
Du borde få samma som utan router.
Kolla så att du inte har fått nån halfduplex eller nåt annat konstigt i nätverkskortet.

Med min Samsung Galaxy S5 får jag 100,5/99,9 över 5 ghz, 90,4/87,5 på 2,4.
Har Merlin 3.0.0.4.270.24

Tänk på att i WLAN så delar alla på samma frekvenser så har man grannar är det hopplöst att få någon fart på 2,4.
5 Ghz brukar bli bättre, om man nu inte väljer samma kanal som grannen...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordj:

Har nu installerat Merlin senaste firmware , lite bättre fart via datorns nätverskort, kommer upp 40 ner men hela 86 upp, Vad kan den skillnaden bero på? På en iphone fyra blir det ca 20/30 men där kanske begränsning sitter i telefonen. Via SmartTvn och 5 ghz kommer jag upp i 37/40.

Jag kommer inte på exakt vad som kan vara fel. Har du möjlighet att prova köra en annan dator trådat, gärna med en annan nätverkskabel. Jäkla skumt att du inte får ut mer fart...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nordj:

Har nu installerat Merlin senaste firmware , lite bättre fart via datorns nätverskort, kommer upp 40 ner men hela 86 upp, Vad kan den skillnaden bero på? På en iphone fyra blir det ca 20/30 men där kanske begränsning sitter i telefonen. Via SmartTvn och 5 ghz kommer jag upp i 37/40.

Är allt detta trådlöst? Börja med att felsöka med en dator ansluten med kabel. Vad får du för mätvärden med det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Halloj! Lånar tråden lite då det gäller samma enhet.

Inhandlade denna router igår och allt var någorlunda frid och fröjd. Anslutningen (med senaste firmware) droppar ibland helt och hoppar igång igen. Det andra problemet jag har är att den släpper IP'n automatiskt efter 1 timme från ISP'n. Förra routern höll IP'n tills dess att jag startade om den. Går detta att ordna med någon custom-firmware?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yttox:

Jag rekommenderar att du provar installera senaste Merlin firmware för att se om detta hjälper dig att få bättre hastighet på trådlösa nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur installerar man den? Är det samma som för dd-wrt?

Permalänk

Min slöar ner sig själv då och då också. När den inte gör det är den grymt bra och ligger på 80-100% av hastigheten i väggen.
Men när det händer brukar jag starta om den från interfacet och drar ut kabeln till wan-porten. Och sätter i igen. Sedan är den tillbaka i topp ett par veckor. Uppgraderar alltid till senaste frimware från Asus och ändar inga ínställningar. Har lärt mig leva med det men sedan når jag den utan att lyfta på röven från datorstolen också

/Martin

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon114264:

Hur installerar man den? Är det samma som för dd-wrt?

Man går in och laddar upp den som en firmware fil genom det grafiska gränssnittet. Merlin är en vidareutveckling av ASUS egna, så det ser i princip likadant ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det här var inte bra, jag som hade tänkt köpa en sådan. Vad rekommenderar ni annars? Vill ha nåt med riktigt bra fart i n-bandet.

Permalänk
Medlem

Jag kör med senaste Merlin firmware och är nöjd med min hastighet. Kör mestadels på 5ghz bandet. Ladda ner på: https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a6aebq68//Asuswrt-Merli...

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Är det nån skillnad i stabilitet mellan "ASUS RT-N66U N900" och "ASUS RT-AC66U AC1750"? Är det värt de extra slantarna att köpa en 1750?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara på om det är någon skillnad på stabilitet mellan de två modellerna men personligen skulle jag nog köpa en modell med stöd för AC ifall jag skulle köpa router idag.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jo det är så att ena antennen har gått sönder på farsans router så jag ska köpa en ny. Då undrar jag vilken styrka det är på de antenner som redan sitter där? samt måste jag byta ut alla 3? eller räcker det med ena?
Är det annars någon antenn ni rekommenderar så är det tacksamt.

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Risvall:

Lånar tråden lite.

Jo det är så att ena antennen har gått sönder på farsans router så jag ska köpa en ny. Då undrar jag vilken styrka det är på de antenner som redan sitter där? samt måste jag byta ut alla 3? eller räcker det med ena?
Är det annars någon antenn ni rekommenderar så är det tacksamt.

En ren spekulation, men det ser ut som 5 dBi dualband antenner av storleken att döma.
Du kan byta en men det finns annars 3 pack med olika "gain" på Ebay, sök på dualband wifi antennas, står routern placerad så den inte påverkas av andra nät välj det största som får plats, det kan ju kanske bli stort med 45 cm antenner

Men det är bra för radioegenskaperna, men det finns ju olika dBi och längden skiljer från ca 10 - 45 cm för rundstrålande antenner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prelatur:

Verkar skumt med hastigheten över kabel.
Du borde få samma som utan router.
Kolla så att du inte har fått nån halfduplex eller nåt annat konstigt i nätverkskortet.

Med min Samsung Galaxy S5 får jag 100,5/99,9 över 5 ghz, 90,4/87,5 på 2,4.
Har Merlin 3.0.0.4.270.24

Tänk på att i WLAN så delar alla på samma frekvenser så har man grannar är det hopplöst att få någon fart på 2,4.
5 Ghz brukar bli bättre, om man nu inte väljer samma kanal som grannen...

Du kan omöjligt få så mycket, jag får inte med än 50mbit med min mobil med RT-N66. Kör du RT-AC66 routern?