Nätverk: Alternativ till flera nätverkssladdar? (Homeplug, switch, trådlöst)

Permalänk

Nätverk: Alternativ till flera nätverkssladdar? (Homeplug, switch, trådlöst)

Tjena, jag undrar ifall någon har en bra lösning på mitt problem.
det är så att mitt bredband står i garderoben vid ytterdörren och från den går det en nätverkskabel genom hallen och in i vardagsrummet, jag har försökt att dölja den med en matta så man inte ska se kabeln som ligger blottad i mitten av allt, men nu ska jag fixa en till stationär dator och dom kommer vara tvärs över vardagsrummet!
Jag vill helst slippa att dra två nätverkskablar tvärs över vardagsrummet då det är mycket rörelse där.

jag är inte alls något duktig på nätverk men jag har tittat runt lite och sett att jag skulle kunna köpa en Asus RT-N66U men då måste jag ha nätverkskort på datorerna som är snabbare än 150mbps..... då hamnar priset uppe på 1500 vilket är lite saftigt..

sen har jag även kollat på en D-Link DHP-309AV Home Plug som är via elnätet (ser dock ut som att den bara kan gå till en dator), men jag har noll erfarenhet av dessa.

sista lösningen som jag har funderat på är att ha en nätverkskabel som går längst listerna till en switch bakom en av sofforna och där av slå har jag två nätverkskablar som går till datorerna. switch har jag inte heller någon erfarenhet av

ifall någon har en bra lösning så uppskattar jag det!

Förtydligad rubrik
Permalänk
Avstängd
Skrivet av allmightym:

Tjena, jag undrar ifall någon har en bra lösning på mitt problem.
det är så att mitt bredband står i garderoben vid ytterdörren och från den går det en nätverkskabel genom hallen och in i vardagsrummet, jag har försökt att dölja den med en matta så man inte ska se kabeln som ligger blottad i mitten av allt, men nu ska jag fixa en till stationär dator och dom kommer vara tvärs över vardagsrummet!
Jag vill helst slippa att dra två nätverkskablar tvärs över vardagsrummet då det är mycket rörelse där.

jag är inte alls något duktig på nätverk men jag har tittat runt lite och sett att jag skulle kunna köpa en Asus RT-N66U men då måste jag ha nätverkskort på datorerna som är snabbare än 150mbps..... då hamnar priset uppe på 1500 vilket är lite saftigt..

sen har jag även kollat på en D-Link DHP-309AV Home Plug som är via elnätet (ser dock ut som att den bara kan gå till en dator), men jag har noll erfarenhet av dessa.

sista lösningen som jag har funderat på är att ha en nätverkskabel som går längst listerna till en switch bakom en av sofforna och där av slå har jag två nätverkskablar som går till datorerna. switch har jag inte heller någon erfarenhet av

ifall någon har en bra lösning så uppskattar jag det!

Hej!

På den kabeln du har in till datorn nu kan du sätta en switch i slutet på den, så får du ut till fler datorer
Från: internet - router - kabeln (vardagsrummet) - dator
så till: internet - router - kabeln (vardagsrummet) - switch - datorer

Köp valfri switch, kostar ett par hundra max.
Ex: https://www.dustinhome.se/product/5010637666/gs-105b-v2

Skaffa sedan bara ett par nätverkskavlar mellan switchen och dina datorer så är du klar :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, välkommen till Sweclockers btw
/moderator

On-topic:
Powernets lösning är den mest optimala, har din router PoE-stöd? Annars får du ju ha ett eluttag i närheten av switchen. Som alternativ kan man köra 2 datorer via en sladd, men det kräver ett par passiva adaptrar och det klarar inte av gigabitnätverk.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

wow, båda lösningarna var helt perfekta, jag får tacka så mycket för de snabba svaren!

Permalänk
Rekordmedlem

En liten switch i en närmast oförstörbar metallåda är vad du behöver, att splitta en kabel är egentligen rätt dum och man bör se det som en sista utväg eftersom det begränsar farten.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En liten switch i en närmast oförstörbar metallåda är vad du behöver, att splitta en kabel är egentligen rätt dum och man bör se det som en sista utväg eftersom det begränsar farten.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Har en liknande fast 100mbit köpt i 2001. Fungerar fortfarande.
Men ja, en switch i vardagsrummet är vad du behöver.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett förslag på switch: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1256655

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yttox:

Bara ett dygn efter jag redan föreslagit precis den switchen
Lite morgontrött?

Men ja, switch är det bästa så man går bra hastighet ända fram, och för framtiden om man vill ha mer enheter (konsol, eller annat).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||