Permalänk
Medlem

Värt att gräva ner Coax för 80k?

topic.
Eftersom det inte är möjligt att få fiber i det området där jag bor så blir man erbjuden Coax istället för ADSL.
Är det värt att gräva ner Coax för 80k till villan (100/10 är max hastigheten som erbjuds), eller försöka ta kontakt med kommunen
och försöka övertala dom att byta ut Coax nätet mot fiber.

Ber om ursäkt i förhand om något är otydligt/fel i det jag skrev.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Vad kan du få ut via ADSL nu?

Permalänk
Medlem

80k för coax?

NOPE

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Tycker det låter som en tung investering för 100/10, man klarar sig ju rätt bra på det idag, absolut... men hur ser det ut om 10 år? Är det troligt att de erbjuder snabbare abonnemang på samma infrastruktur eller kommer du vara fast vid dessa hastigheter fram tills man byter till fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

topic.
Eftersom det inte är möjligt att få fiber i det området där jag bor så blir man erbjuden Coax istället för ADSL.
Är det värt att gräva ner Coax för 80k till villan (100/10 är max hastigheten som erbjuds), eller försöka ta kontakt med kommunen
och försöka övertala dom att byta ut Coax nätet mot fiber.

Ber om ursäkt i förhand om något är otydligt/fel i det jag skrev.

Vilken leverantör är det?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Skulle aldrig lagt 80k på coax!

Permalänk
Medlem

I många kommuner kan man ansöka om bidrag för att finansiera utbyggnad av fiber om man bor på landsbygden. Hur ser det ut där du bor? Är det ett bostadsområde med flertalet villa ägare, eller är det landsbygd? Kan det finnas andra som kan vara intresserade av fiber?

Av vilken anledning finns det inte möjlighet att få fiber i det området du bor i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

topic.
Eftersom det inte är möjligt att få fiber i det området där jag bor så blir man erbjuden Coax istället för ADSL.
Är det värt att gräva ner Coax för 80k till villan (100/10 är max hastigheten som erbjuds), eller försöka ta kontakt med kommunen
och försöka övertala dom att byta ut Coax nätet mot fiber.

Ber om ursäkt i förhand om något är otydligt/fel i det jag skrev.

Nej.

Starta en ekonomisk förening istället och försök att få dit fiber från en angränsande stad.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

För 80000 kr nej aldrig..Tar ju en herrans massa år för att det ska betala sig emot adsl..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag kör 4G hemma och får 50/20 och det kostade mig 3000kr för en 4G antenn.
Kan rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Vad kan du få ut via ADSL nu?

8/1 för 390 i månaden nu när dom ändrar priset (dom asen)

Skrivet av skurtbert:

Tycker det låter som en tung investering för 100/10, man klarar sig ju rätt bra på det idag, absolut... men hur ser det ut om 10 år? Är det troligt att de erbjuder snabbare abonnemang på samma infrastruktur eller kommer du vara fast vid dessa hastigheter fram tills man byter till fiber?

Dom påstår att om det är tillräckligt med folk så kan dom "tänka" sig att byta ut coax kabeln mot fiber i området (måste vara 50+ villor som ska teckna avtal isåfall) och eftersom folk redan har grävt in coax kabel för massa år sedan så är jag väldigt säker på att dom inte vill lägga ut en till summa på att byta ut det dom har nu.

Skrivet av AkUs:

Vilken leverantör är det?

Glömde att fråga det men polaren i huset brevid sa att han kunde välja mellan olika ISP's så antar att det är öppet.

Skrivet av robbzor:

I många kommuner kan man ansöka om bidrag för att finansiera utbyggnad av fiber om man bor på landsbygden. Hur ser det ut där du bor? Är det ett bostadsområde med flertalet villa ägare, eller är det landsbygd? Kan det finnas andra som kan vara intresserade av fiber?
bostads område.

Av vilken anledning finns det inte möjlighet att få fiber i det området du bor i?

Klicka här för att se hur det ser ut.
För att dom tyckte då att coax är framtiden så istället för att lägga fiber så la dom ner coax istället

Skrivet av Dragone:

Nej.

Starta en ekonomisk förening istället och försök att få dit fiber från en angränsande stad.

Går man till kommun huset då och pratar med dom efter man har startat föreningen?

Tack för alla svar hitills!.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Eftersom målet med den digitala agendan i Sverige är att vi ska nå 90% av alla hushåll med 100/100 till år 2020 bör du avvakta och möjligtvis på eget initiativ starta ett glesbyggdsprojekt och sök medfinansiering tillsammans med kommun.

Vart bor du, vilken kommun osv.

Maila mig på fylking_807@msn.com så kan vi prata detaljer.

Men en sådan investering för en döende teknik är inte en optimal lösning.

EDIT: läste inte tråden. Följ råden.

Jag arbetar inom en kommun som IT-strateg och sköter just nu dessa föreningar, ansökningar och projekteringar, du kan fortfarande maila för info

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

För mig skulle det inte vara värt det. Du skulle nog kunna prata/tjata på Telia eller Telenor och skaffa ett mobilt bredband företags abb som är upp till 100Mbit med obegränsad trafik, har för mig ett sånt kostar runt 1000kr månaden, vissa personer t.ex uppe i norra Sverige har skaffat såna abb.

Jag kanske skulle skaffat det för runt 25.000:- om det inte fanns någat annat alternativ, fast jag tycker nog att en 8/1 aDSL uppkoppling duger när man inte har nåt annat val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

8/1 för 390 i månaden nu när dom ändrar priset (dom asen)

Dom påstår att om det är tillräckligt med folk så kan dom "tänka" sig att byta ut coax kabeln mot fiber i området (måste vara 50+ villor som ska teckna avtal isåfall) och eftersom folk redan har grävt in coax kabel för massa år sedan så är jag väldigt säker på att dom inte vill lägga ut en till summa på att byta ut det dom har nu.

Glömde att fråga det men polaren i huset brevid sa att han kunde välja mellan olika ISP's så antar att det är öppet.

Klicka här för att se hur det ser ut.
För att dom tyckte då att coax är framtiden så istället för att lägga fiber så la dom ner coax istället

Går man till kommun huset då och pratar med dom efter man har startat föreningen?

Tack för alla svar hitills!.

Alltså öppet Coax ? Hund begraven. Inget satsar på ett öppet Coax nät.
Lägg ett PM till mig så kanske jag kan hjälpa dig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Fiber ja coax nej

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter oerhört konstigt att gräva in coax eftersom det förmodligen är dyrare än att installera fiber, om man dessutom gräver så kan man ju lägga både coax och fiber samtidigt för en närmast försumbara merkostnad, det är ju inte fibern i sig som är dyrt utan grävjobbet.
Det är dessutom fullt möjligt att köra "vanlig kabeltv" via fiber utan att blanda in iptv på nått sätt.

Det är nått skumt med det erbjudandet och det låter mer som att nån kabeltvoperatör vill låsa folk till sitt nät och man borde åtminstone lägga fiberslang samtidigt, 80 000 kr kan kanske vara en skälig kostnad för grävjobbet, det beror på var man bor men att inte dra in fiber eller åtminstone förbereda genom att lägga ner slangen samtidigt är ren idioti om man ändå gräver så pass mycket som priset verkar antyda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Alltså öppet Coax ? Hund begraven. Inget satsar på ett öppet Coax nät.
Lägg ett PM till mig så kanske jag kan hjälpa dig.

skall skicka ett om jag har några funderingar

Skrivet av mrqaffe:

Det låter oerhört konstigt att gräva in coax eftersom det förmodligen är dyrare än att installera fiber, om man dessutom gräver så kan man ju lägga både coax och fiber samtidigt för en närmast försumbara merkostnad, det är ju inte fibern i sig som är dyrt utan grävjobbet.
Det är dessutom fullt möjligt att köra "vanlig kabeltv" via fiber utan att blanda in iptv på nått sätt.

Det är nått skumt med det erbjudandet och det låter mer som att nån kabeltvoperatör vill låsa folk till sitt nät och man borde åtminstone lägga fiberslang samtidigt, 80 000 kr kan kanske vara en skälig kostnad för grävjobbet, det beror på var man bor men att inte dra in fiber eller åtminstone förbereda genom att lägga ner slangen samtidigt är ren idioti om man ändå gräver så pass mycket som priset verkar antyda.

skulle uppskatta att det är ca 30 meter som dom behöver gräva (om dom gräver ifrån noden på nytt) eller om dom börjar gräva där dom slutade för ca 10 år sedan så är det 2 meter.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

skall skicka ett om jag har några funderingar

skulle uppskatta att det är ca 30 meter som dom behöver gräva (om dom gräver ifrån noden på nytt) eller om dom börjar gräva där dom slutade för ca 10 år sedan så är det 2 meter.

Ingen lägger coax på nytt på 30m.

Jag menar du kan PM för en alternativ lösning till ditt internet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

skulle uppskatta att det är ca 30 meter som dom behöver gräva (om dom gräver ifrån noden på nytt) eller om dom börjar gräva där dom slutade för ca 10 år sedan så är det 2 meter.

Såvida det inte handlar om att betala för mer än grävningen så är 80k enormt mycket för 30 m, det räcker för att gräva upp 30 m väg eller flera kilometer om det är åkermark, jag förstår inte varför det skulle vara så dyrt och varför man inte lägger ner fiber samtidigt, det såg ju ut som du bodde i ett tätbebyggt område så det borde inte kosta mer än max hälften om det är en dyr installation eller är det bara massiv sten i hela området så att grävjobbet verkligen är besvärligt ?
Handlar det om att även köpa loss nått befintligt nät eller liknade där ni har typ ett 50 års kontrakt med nån tjänsteleverantör ? Har ni tagit in offerter eller hur har ni fått priset ?

Jag bor själv i en by på landet och när vi själva fixade installationen så kostade det oss 18 000 och då äger vi svartfibern och ingen operatör har finansierat nätet i utbyte mot ensam eller äganderätt, om någon här vill efteransluta så kostar det 25 000kr för att köpa in sig i det gemensamma nätet och sedan får man betala grävningen på tomten, de som bor här i den tätbebyggda delen av vår förenings område behöver alltså i praktiken bara gräva upp sin tomt + 25 000 och sedan blåsa och svetsa, räknar man högt och dyrt på det så lär ju 40 000kr räcka även om bara en person gör det samtidigt och själv tar kostnaderna för framkörning av maskinerna och det är ju ändå bara hälften av ert pris och ni bor ju betydligt tätare än här där jag bor.

Det är så besynnerligt dyrt med tanke på hur tätt ni verkar bo att det vore intressant att se hur de kommit fram till priset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Datanisse:

Ja men du bör läsa det finstilta också:

To meet its full gigabit-per-second potential, G.fast connections will require broadband providers to use network equipment close to the customers' buildings -- 50 meters (about 160 feet) or less

Fiber kör Gbit som "svenssonstandard" idag för rätt billiga pengar och vill man pressa fibern så blir det ju lite andra siffror, typ:

Bell Labs broke the 100 (petabit per second)×kilometer barrier (15.5 Tbit/s over a single 7000 km fiber).
http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber

Visst kan det vara bra att dsl tekniken utvecklas men det känns lite som en respirator, men det kan ju vara vettigt att förlänga livet på den för att kunna samordna bytet till fiber med andra infrastrukturförändrigar, jag känner på mig att dsltekniken inte kommer att utvecklas så att den är i närheten av det fiber kan pressas till idag, dsl kämpar sig blå på sprinterdistanser med att nå det som är "budgetfiber" ger på ultramaraton...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men du bör läsa det finstilta också:

To meet its full gigabit-per-second potential, G.fast connections will require broadband providers to use network equipment close to the customers' buildings -- 50 meters (about 160 feet) or less

Fiber kör Gbit som "svenssonstandard" idag för rätt billiga pengar och vill man pressa fibern så blir det ju lite andra siffror, typ:

Bell Labs broke the 100 (petabit per second)×kilometer barrier (15.5 Tbit/s over a single 7000 km fiber).
http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber

Visst kan det vara bra att dsl tekniken utvecklas men det känns lite som en respirator, men det kan ju vara vettigt att förlänga livet på den för att kunna samordna bytet till fiber med andra infrastrukturförändrigar, jag känner på mig att dsltekniken inte kommer att utvecklas så att den är i närheten av det fiber kan pressas till idag, dsl kämpar sig blå på sprinterdistanser med att nå det som är "budgetfiber" ger på ultramaraton...

Sjukt vilken skillnad det är, ADSL/VDSL/DSL är tyvärr på utgående. Fiber är det som gäller och inne i städer kan man även ha 4G om man vill.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

för 80k kan du för i helvete få svartfiber framdraget till kåken. ta kontakt med din lokala nätägare eller lös problemet genom att kika på en fiberkarta och snacka med markägarna i närheten!

Edit: köp internet av din polare i huset brevid för en hundring i månaden och dra en jävla tp-kabel mellan kåkarna. absolut bästa lösningen om han redan har coaxen.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Jag kör 4G hemma och får 50/20 och det kostade mig 3000kr för en 4G antenn.
Kan rekommenderas

Problemet med 3G/4G är att leverantörerna själva till och med kallar det för ett komplement. De vet om alla problem som är kopplade till det och det faktum att kapaciteten inte finns att serva alla om många hoppar på. Hemmavid var det många som bytta till 4G då ADSL strulade en hel del. I början fick de ruint 40MBit både upp och ner. Nu är vi tillbaka på modemeran och de får en bråkdel av detta runt kl 16-17 på kvällen när folk kommer hem.

Lyckligtvis lyckades jag lobba för att få fiber anlutet och de flesta i samhället kommer nu få det till en kostnad av ca 8500 kr.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av ksw:

för 80k kan du för i helvete få svartfiber framdraget till kåken. ta kontakt med din lokala nätägare eller lös problemet genom att kika på en fiberkarta och snacka med markägarna i närheten!

Edit: köp internet av din polare i huset brevid för en hundring i månaden och dra en jävla tp-kabel mellan kåkarna. absolut bästa lösningen om han redan har coaxen.

Precis, gör detta om grannen är villig! Så länge kabeln inte blir längre än 100m behöver ni inga extra tillbehör.