Felsökning internet uppkoppling, seg över natten.

Permalänk
Medlem

Felsökning internet uppkoppling, seg över natten.

Hej alla!

Har fått lite problem och söker efter sätt eller tips på felsökning av internet uppkopplingen.
Igår fungerade internet så bra som det alltid har gjort, men idag när jag kom från jobbet så var det fruktansvärt segt. Jag kollade upp BBB driftstörningar och det verkar inte vara något där, internet fungerar, men det är VÄLDIGT segt, gick inte över så jag ringde BBB och det enda dom säger är att dom inte vet vad som kan vara fel och att dom ska skicka en nytt modem/router och om det inte blir bättre så skulle dom skicka en tekniker eller något liknande.

Jag förstår inte riktigt, hur kan det bli såhär, är det helt enkelt routern som helt random gått sönder under natten eller kan det vara något annat problem? har provat starta om dator och router, kopplat ur telefoner osv men utan lycka. Finns det några andra saker jag kan kolla själv och kanske fixa problemet innan helgen? (bor i Kiruna så tar rätt länge att få routern uppskickad, och ja det snö ute.)

Lägger in en bild från bredbandskollen

jag har ruttet internet till att börja med, pingen ser ut some den brukar göra, upp hastigheten ser också ut som vanligt (yes it's very sad) men ner hastigheten har total kraschat. Sitter jag med torrents innan så brukar det ligga kring 600-700 kb/s (Again, very sad) tycket det är konstigt att upp är samma som alltid men ner är det enda som är fel på?
Finns det något jag kan göra åt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Jag förstår inte riktigt, hur kan det bli såhär, är det helt enkelt routern som helt random gått sönder under natten eller kan det vara något annat problem?

Inget håller för evigt, det bara är så. Måndagsexemplar som letar sig ut från fabrik kan gå sönder när som, precis som ett medfött hjärtfel. Eller kraftig åska (behöver inte vara en direktträff, kan räcka bara det är i den omedelbara närheten). Kan finnas hur många orsaker som helst.

Det behöver dock inte betyda att det är fel hos dig. Min erfarenhet när support på dessa källarföretag "inte vet" är vanligen att det är något fel i deras nätverk, konfigurationsmässigt eller fysiskt. Men det visar väl sig när du får nytt bredbandsmodem.

Sen kan det vara bra att berätta om du kör trådat eller trådlöst. Skriver man inte trådlöst utgår i alla fall jag från att du kör trådat. Heller mer information än för lite.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är ett rätt gammalt modem 07? och nej jag kör inte trådlöst. Men om ett modem går sönder borde det inte lägga av helt då? uppladdnings hastigheten är som sagt samma som den har varit innan, borde inte den rubbas också om modemet är trasigt?
BBB sa att det bara var hos mig och ingen i närheten av mig verkade ha problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Det är ett rätt gammalt modem 07? och nej jag kör inte trådlöst. Men om ett modem går sönder borde det inte lägga av helt då? uppladdnings hastigheten är som sagt samma som den har varit innan, borde inte den rubbas också om modemet är trasigt?
BBB sa att det bara var hos mig och ingen i närheten av mig verkade ha problem.

Man kan ju tycka det men inget är omöjligt med halvledare, allt beror på dess elektromekaniska konstruktion. Värme är en vanlig orsak till komponentdöden. ESD och blixtar brukar en annan, däremot så blir elektroniken ofta (inte för att jag har statistik på det) genomstekt då.

Det finns ingen magisk lösning i alla fall. Du får nog gott vänta på ett nytt modem (om ingen kan låna dig ett) och ta det därifrån s.a.s.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du har haft ditt adsl modem i 7-8 år så kanske det är dags för ett nytt. Om det fungerat bra tidigare så är nog felet på ditt modem eller där du är kopplad mot i dslam'en. Det bästa är om du får ut en tekniker som kan mäta dsl synken i stationen/noden, om det visar sig inte vara felet så provar man sedan med ett annat modem.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju testa att koppla ur filtret och se om det påverkar så slipper du vänta på ett nytt modem, det kan ju vara bara filtret som gått sönder.
Vad har du för gateway/router/modem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera, fick modemet idag, men det är samma problem med det nya, ingen ändring i det dålig mätresultatet. BBB ska skicka någon att felsöka på onsdag. Så får sitta och gråta några dagar till, så det måste vara fel mellan modemet och något "elskåp".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vibrax:

Tänkte bara uppdatera, fick modemet idag, men det är samma problem med det nya, ingen ändring i det dålig mätresultatet. BBB ska skicka någon att felsöka på onsdag. Så får sitta och gråta några dagar till, så det måste vara fel mellan modemet och något "elskåp".

Bytte du även filtret eker har du provat utan det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bytte du även filtret eker har du provat utan det ?

Jag vet inte riktigt vad du menar med "filter", är inte väldigt inläst på det tekniska i datorer eller internet, använder dator för att redigera bilder/videor och utöver det är mina kunskaper väldigt basic. Om du kan ge lite bättre instruktioner så undersöker jag det gärna!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vibrax:

Jag vet inte riktigt vad du menar med "filter", är inte väldigt inläst på det tekniska i datorer eller internet, använder dator för att redigera bilder/videor och utöver det är mina kunskaper väldigt basic. Om du kan ge lite bättre instruktioner så undersöker jag det gärna!

Filtret kan endera vara inbyggt i modemet eller så har du ett "klumpigt telejack" som innehåller filtret, det kan ibland kallas adsl splitter också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mkay, verkar som om att det är den som sitter på telefonjacket då? Fick en ny sådan med nya modemet så bytte den förra och det var samma problem.

Permalänk
Medlem

Uppföljning, Nu har dom varit och "fixat" min uppkoppling, och den är självklart bättre än det var tidigare. Men det är fortfarande inte bra, nu ligger den på ungefär 2/4 av vad det var innan det crashade. Bredbandsbolaget påstår att problemet är fixat och att uppkopplingen är så bra som det någonsin skulle vara, även fast killen i telefonen ser att min uppkoppling har varit bättre innan 5-6~Mbit/s vs nuvarande 3.2Mbit/s.
390kb/s vs 680kb/s nerladdning~

Han säger att dom skickade ett företag (ElTel) att undersöka "elcentralen" eller vad det nu heter, och dom ska då har reparerat något och nu fungerar det. Men det fungerar ju inte bra ännu vilket är konstigt tycker då jag som vet att det har varit bättre innan "det" gick sönder? Jag har då sagt till killen att han ska säga detta till sin service tekniker och att han får då ringa upp och prata med mig direkt istället för att sitta och ha vanliga killen som mellanhand.
Finns det någon kunnig person här som kan tänkas veta varför uppkopplingen helt plötsligt blivit sämre efter det att dom har "lagat" den? I mina öron låter det som att dom inte har åtgärdat problemet korrekt och att det fortfarande kan tänkas vara något problem vid "elcentralen"? Vad annars skulle det kunna vara? Det har ju varit bra innan felet uppstod, så varför skulle det vara sämre nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vibrax:

Uppföljning, Nu har dom varit och "fixat" min uppkoppling, och den är självklart bättre än det var tidigare. Men det är fortfarande inte bra, nu ligger den på ungefär 2/4 av vad det var innan det crashade. Bredbandsbolaget påstår att problemet är fixat och att uppkopplingen är så bra som det någonsin skulle vara, även fast killen i telefonen ser att min uppkoppling har varit bättre innan 5-6~Mbit/s vs nuvarande 3.2Mbit/s.
390kb/s vs 680kb/s nerladdning~

Han säger att dom skickade ett företag (ElTel) att undersöka "elcentralen" eller vad det nu heter, och dom ska då har reparerat något och nu fungerar det. Men det fungerar ju inte bra ännu vilket är konstigt tycker då jag som vet att det har varit bättre innan "det" gick sönder? Jag har då sagt till killen att han ska säga detta till sin service tekniker och att han får då ringa upp och prata med mig direkt istället för att sitta och ha vanliga killen som mellanhand.
Finns det någon kunnig person här som kan tänkas veta varför uppkopplingen helt plötsligt blivit sämre efter det att dom har "lagat" den? I mina öron låter det som att dom inte har åtgärdat problemet korrekt och att det fortfarande kan tänkas vara något problem vid "elcentralen"? Vad annars skulle det kunna vara? Det har ju varit bra innan felet uppstod, så varför skulle det vara sämre nu?

Adsl är ju känsligt för kabelns skick och de lär ju inte byta ut kabeln om den är "sliten" tex efter överspänning men ändå ger en fungerande förbindelse, det kan ju vara nått form av överslag som permanent skadat kabeln men inte totalt förstört den så att det motiverar ett byte.

Rena spekulationer men en möjlig förklaring, det är svårt att veta nått utan att ha alla fakta, det kanske finns nån rapport om vad teknikern gjort och ev mätningar på kabeln men dem lär operatören inte lämna ut det första de gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En förhoppningsvis sista uppdatering.
ElTel var just i "elskåpet" och höll på med någonting i ca 20 minuter, under tiden gick våran internet anslutning ner och när den kom upp igen så var den på det vanliga 5.4mbit/s. Tycker det är bedrövligt att man ska behöva tjafsa så mycket med kundtjänst och service tekniker innan man får någon hjälp. jag drar då slutsatsen att dom vid den första "fixen", använt taskig utrustning eller helt enkelt kopplat något fel.

Dock fick jag nyss att min internet anslutning försvann, fast enligt datorn var jag fortfarande ansluten, men gick inte att öppna någon hemsida, drog in och ur kontakten ur datorn och så börjar det fungera igen, får hoppas att det var en engångsföreteelse och att det inte är något nytt skit jag får brottas med ._.'

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vibrax:

En förhoppningsvis sista uppdatering.
ElTel var just i "elskåpet" och höll på med någonting i ca 20 minuter, under tiden gick våran internet anslutning ner och när den kom upp igen så var den på det vanliga 5.4mbit/s. Tycker det är bedrövligt att man ska behöva tjafsa så mycket med kundtjänst och service tekniker innan man får någon hjälp. jag drar då slutsatsen att dom vid den första "fixen", använt taskig utrustning eller helt enkelt kopplat något fel.

Dock fick jag nyss att min internet anslutning försvann, fast enligt datorn var jag fortfarande ansluten, men gick inte att öppna någon hemsida, drog in och ur kontakten ur datorn och så börjar det fungera igen, får hoppas att det var en engångsföreteelse och att det inte är något nytt skit jag får brottas med ._.'

Det kan ju tex vara ett fel som beror på vädret, jag har själv varit med om sånt 2 ggr, bara adsl dog på eftermiddagen och det berodde på att en kabel expanderade när solen lös på den, felet uppträdde främst efter kl 15 när det var varmare än 25 C ute, kabel låg delvis i skugga men när solen låg på och tempen steg så ändrades måtten på kabeln och adsl dog, hemma har jag råkat ut för en oxiderad plint och det var relativt lätt att hitta det felet, det ledde till överslag så fort det var fuktigt ute och det dödade även telefonen och inte bara adsl och det syntes tydligt när man tittade på plinten för den var helt ärgad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.