Permalänk

DNS server problem. Hjälp!

Hejsan alla ni som förmodligen vet mer om detta än mig. Det är så att jag har ett problem gällande internet anslutning (ej trådlöst), helt plötsligt så dör mitt internet ibland och saker som Skype och Spotify fungerar fortfarande men att gå in på internet eller starta något slags spel sedan om jag felsöker problemet så står det att "DNS servern svarar inte". Startar jag om internet routern så fungerar det bra igen. Alla andra datorer i huset fungerar finfint men det är som bara min som crashar.

tips och hjälp uppskattas hjärteligt!

Visa signatur

:)

Permalänk
Keeper of the Bamse

kan du sätta googles egna dnser för din anslutning? Använd 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

kan du sätta googles egna dnser för din anslutning? Använd 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Vad innebär det och hur gör man det? Är ingen expert när det gäller sådant.

Visa signatur

:)

Permalänk
Rekordmedlem

Du tappar verkligen kontakten med dns servern om bara surfandet stoppar men tex Skype fungerar, men jag tycker du ska ta reda på vilken dns server din operatör använder och prova att manuellt ange den i stället för google, google är inte bara långsammare, de spårar dig dessutom för att visa reklam
Så här når du inställningarna:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Felet kan kanske även bero på att din brandvägg flippar ur och stoppar dns kommunikationen, felet är hursomhelst i din dator om det fungerar som du beskriver det.
Har du kolla efter uppdateringar och firmwares ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du tappar verkligen kontakten med dns servern om bara surfandet stoppar men tex Skype fungerar, men jag tycker du ska ta reda på vilken dns server din operatör använder och prova att manuellt ange den i stället för google, google är inte bara långsammare, de spårar dig dessutom för att visa reklam
Så här når du inställningarna:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Felet kan kanske även bero på att din brandvägg flippar ur och stoppar dns kommunikationen, felet är hursomhelst i din dator om det fungerar som du beskriver det.
Har du kolla efter uppdateringar och firmwares ?

Har just nu bara testat att mata in googles DNS servrar men det fungerar inte då heller.

Visa signatur

:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CutMeDown:

Har just nu bara testat att mata in googles DNS servrar men det fungerar inte då heller.

Det behöver inte vara det som är grundfelet, nått annat kan döda dns kommunikationen, fel på drivrutiner, firmware eller säkerhetsprogram kan också påverka, om port 53 är blockerad på nått sätt så blir det strul med dns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver inte vara det som är grundfelet, nått annat kan döda dns kommunikationen, fel på drivrutiner, firmware eller säkerhetsprogram kan också påverka, om port 53 är blockerad på nått sätt så blir det strul med dns.

Är det drivrutinerna till datorns nätverkskort eller routern du pratar om?

Hur öppnar jag upp port 53?

Visa signatur

:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CutMeDown:

Är det drivrutinerna till datorns nätverkskort eller routern du pratar om?

Hur öppnar jag upp port 53?

Routern fungerar nog som den ska om problemen bara uppstår i din dator, du skrev ju tidigare att andra datorer inte har problem.
men att instalelra om drivrutinerna och säkerhetsprogrammet kan vara värt att prova och kolla om det finns nån firmwareuppdatering till datorn också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Routern fungerar nog som den ska om problemen bara uppstår i din dator, du skrev ju tidigare att andra datorer inte har problem.
men att instalelra om drivrutinerna och säkerhetsprogrammet kan vara värt att prova och kolla om det finns nån firmwareuppdatering till datorn också.

Ska testa det, Tack för hjälpen!

Visa signatur

:)