Välja fiberleverantör, när man vill ha tv via fiber

Permalänk
Medlem

Välja fiberleverantör, när man vill ha tv via fiber

Hej. Jag hittade ingenstans att placera trådens ändamål, så det fick bli här, då det var närmast.
Bor i hus och fick fiber indraget i förrgår, Telia öppen fiber. Beställde Bahnhof som operatör då jag har hört att dom är bra. Och dom sa att dom kan leverera tv via internet från andra operatörer. (Jag ville ha viasat) Men nu visar det sig vara fel, det kan dom inte. Vill ha tv via bredbandet och skrota min dåliga parabol. Så vem kan leverera tv via telia öppen fiber? Inte bredband2. Telia?
Viasat har ju en egen fiber med tv, men vill ju egentligen inte ha viasat som internetleverantör. Är det någon här som har det och kan ge en åsikt om det? Eller förslag på en leverantör som kan leverera tv via fiber och även vara en bra internetoperatör?
Sa upp bahahof efter 2 dagar, vilket jag egentligen inte ville.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Om du är kopplad mot telias öppna fiber nät så får du beställa det via Telia, eller snarare du kan nog beställa det hos viasat. Sedan om du vill ha internet så kanske beställa Bahnhof igen?

http://www.viasat.se/produkter/telia-oppen-fiber

VIASATS UTBUD I TELIA ÖPPEN FIBER

Nu kan du som har Telia Öppen Fiber få TV, bredband och telefoni från Viasat via din fiberanslutning. Hos oss kan du ta del av ett stort utbud av sport, film och familjeunderhållning, surfa i upp till 100/100 och lägga till telefoni utan bindningstid. När du skaffar Viasats BredbandsTV ingår alltid Viaplay. Läs mer om våra tre paket här nedan och välj det som passar dig bäst!

Permalänk
Rekordmedlem

Bahnhof kan ju användas för Viaplay men kabeltvtjänsterna är väl inte beroende av vem du har som internetleverantör när du har fiber, du borde kunna ha Bahnhof och Viasat samtidigt om du vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Borde väl exempelvis bara vara att skaffa denna http://www.viasat.se/produkter/telia-oppen-fiber/upplevallt vid sidan om Bahnhof?

Permalänk
Medlem

Vilka leverantörer som finns hittar du på
https://www.bredbandswebben.se/start/tjanster.html

Telia, Viasat, Serverado, Boxer och Alltele har TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om du är kopplad mot telias öppna fiber nät så får du beställa det via Telia, eller snarare du kan nog beställa det hos viasat. Sedan om du vill ha internet så kanske beställa Bahnhof igen?

http://www.viasat.se/produkter/telia-oppen-fiber

VIASATS UTBUD I TELIA ÖPPEN FIBER

Nu kan du som har Telia Öppen Fiber få TV, bredband och telefoni från Viasat via din fiberanslutning. Hos oss kan du ta del av ett stort utbud av sport, film och familjeunderhållning, surfa i upp till 100/100 och lägga till telefoni utan bindningstid. När du skaffar Viasats BredbandsTV ingår alltid Viaplay. Läs mer om våra tre paket här nedan och välj det som passar dig bäst!

Det är telia som har installerat fibern. Men jag har betalat det själv, så dom har inget att göra med vem jag väljer som operatör.
Men efter har läst lite så verkar det eventuellt möjligt att köra viasat via dom.
Jag ska ringa telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bahnhof kan ju användas för Viaplay men kabeltvtjänsterna är väl inte beroende av vem du har som internetleverantör när du har fiber, du borde kunna ha Bahnhof och Viasat samtidigt om du vill det.

Jo såg att man kan köra viaplay via dom. Men innan jag beställde bahnof så sa deras kundtjänst att jag kunde köra viasat med dom, efter beställt bahnhof och jag ska beställa viasat. Så säger viasat att det inte fungerar med bhanhof då dom inte har sådana tv avtal. Ringer bahnhof igen och det visar sig att viasat har rätt, och han kan inte förklara varför någon annan på bahnhof sagt helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Borde väl exempelvis bara vara att skaffa denna http://www.viasat.se/produkter/telia-oppen-fiber/upplevallt vid sidan om Bahnhof?

Hur menar du, vid sidan om. Jag förstår inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vilka leverantörer som finns hittar du på
https://www.bredbandswebben.se/start/tjanster.html

Telia, Viasat, Serverado, Boxer och Alltele har TV.

Jo jag vet vilka operatörer som finns, men visste inte vilka som kan även leverera tv. Kontaktade bredband2 igår som sa att dom inte kunde. Enklast vore väl bara att välja viasat på fibern, men är skeptisk till hur dom är som internetleverantör. När tv:n har krånglat har det varit nästan en timmes telefontid att komma fram. Och har inte hittat något omdöme om dom på fiber.
Vad tror ni, telia borde väl vara ett bättre val av internetleverantör om man kan köra viasat via dom?
Eller är det sak samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Jo jag vet vilka operatörer som finns, men visste inte vilka som kan även leverera tv. Kontaktade bredband2 igår som sa att dom inte kunde. Enklast vore väl bara att välja viasat på fibern, men är skeptisk till hur dom är som internetleverantör. När tv:n har krånglat har det varit nästan en timmes telefontid att komma fram. Och har inte hittat något omdöme om dom på fiber.
Vad tror ni, telia borde väl vara ett bättre val av internetleverantör om man kan köra viasat via dom?
Eller är det sak samma?

Viasat som internetleverantör skulle jag inte ta. De har väl inte ens något eget nät och kan knappt stava till ip.

Och du bör hålla isär begreppen tv-operatör (distributör) och programdistributör.
Jag har "Telia digital-TV" som distributör men kan ändå välja program från Viasat.
Går utmärkt att välja tex http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket/produkt/viasat-sport, 12 Viasatkanaler inkl viaplay.

Du bör kolla upp så den tv-operatör du väljer har de kanaler du efterfrågar samt vilka övriga finesser de har såsom Video-On-Demad, catch-up osv.

Du får ofta ett fördelaktigt pris om du tecknar ett paketerbjudande med Internet,TV och Voip från en och samma leverantör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neo1:

Jo jag vet vilka operatörer som finns, men visste inte vilka som kan även leverera tv. Kontaktade bredband2 igår som sa att dom inte kunde. Enklast vore väl bara att välja viasat på fibern, men är skeptisk till hur dom är som internetleverantör. När tv:n har krånglat har det varit nästan en timmes telefontid att komma fram. Och har inte hittat något omdöme om dom på fiber.
Vad tror ni, telia borde väl vara ett bättre val av internetleverantör om man kan köra viasat via dom?
Eller är det sak samma?

Telia är bra men inte billigast och de har dessutom en fördel när det gäller tv, de testar utan tvbox, de håller på att testa en tvapp i stället för den oftast tekniskt sett totalt onödiga boxen om man har en smarttv. Appen funkar i Samsung just nu men det är ju rätt väg att gå, tv boxar är ju bara en låda som tar plats och drar ström i onödan om man har en smart tv.
http://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har hört att man kan ha flera olika leverantörer samtidigt tex Bahnhof levererar internet och telia TV kanske inte det billigaste men jag är ganska säker på att man kan.

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argybarg:

Har hört att man kan ha flera olika leverantörer samtidigt tex Bahnhof levererar internet och telia TV kanske inte det billigaste men jag är ganska säker på att man kan.

Jag frågade inte bahnhof den frågan, men sade ju upp abonnemanget efter diskussion med förklaringen att det inte går att få viasat om dom levererar internet, dom vill säkert ha kvar mig som kund. Så hade det fungerat borde dom föreslagit det.

Skrivet av madtop:

Viasat som internetleverantör skulle jag inte ta. De har väl inte ens något eget nät och kan knappt stava till ip.

Och du bör hålla isär begreppen tv-operatör (distributör) och programdistributör.
Jag har "Telia digital-TV" som distributör men kan ändå välja program från Viasat.
Går utmärkt att välja tex http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket/produkt/viasat-sport, 12 Viasatkanaler inkl viaplay.

Du bör kolla upp så den tv-operatör du väljer har de kanaler du efterfrågar samt vilka övriga finesser de har såsom Video-On-Demad, catch-up osv.

Du får ofta ett fördelaktigt pris om du tecknar ett paketerbjudande med Internet,TV och Voip från en och samma leverantör.

Ok, tack för det svaret. Då går viasat bort helt som distributör, och jag är lite okunnig på området ännu. Därför skriver jag här.
Viasat silver är det jag har nu och är 7 kr billigare hos telia än hos viasat. Ska läsa på lite, men är det då telia som står för supporten då gentemot viasat? Klarar telia det bra? Då viasat har ju ett eget (krångligt) system om man ska flytta ett programkort mellan olika boxar, mm. Visst behöver boxen ha hårddisk för viaplay? Ska ha 2 boxar, får man betala dom själv via telia eller blir det någon form av subvention?

EDIT: fast jag såg nu att telias viasat silver saknar några kanaler som finns i viasat silver, och då är ju dom 7 kronorna en kraftig förlust. Boomerang bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia är bra men inte billigast och de har dessutom en fördel när det gäller tv, de testar utan tvbox, de håller på att testa en tvapp i stället för den oftast tekniskt sett totalt onödiga boxen om man har en smarttv. Appen funkar i Samsung just nu men det är ju rätt väg att gå, tv boxar är ju bara en låda som tar plats och drar ström i onödan om man har en smart tv.
http://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp

När tekniken kommer dit kan det vara intressant, men det känns som att saker inbyggda i tv apparater inte är där än, tom mediaspelarna är väl fortfarande ganska dåliga i tv änsålänge. Har ingen smart tv, men funderar på att köpa en snart.
Men tror fortfarande att en låda presterar bättre, sen vill man väl ha hårddisk också. Men är ingen expert i ämnet. Så fungerar det bra kanske man kan fundera på det? Är dom lika snabba som en seperat box?

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet till IP-sweden så kan jag rekommendera dig att fly dem som pesten. Deras tvtjänster har jag inte mycket att gnälla på, men fibernätet från dem är värdelöst.

Jag blev lurad eftersom det var billigt, och ingen bindningstid. Rätt snart så började ständiga downtimes, nätet är nere minst 2-3 timmar en kväll i veckan. Detta blandat med instabil uppkoppling, förkastlig kundservice, samt att uppsägningstiden är en månad fast du får fakturor för ett helt år, gör dem till den sämsta internetleverantören jag haft att göra med. ... sa upp för en månad sen, blev lovad att få tillbaka pengarna jag betalat i förskott ett halvår framåt, men inte sett röken av dem än

1 av 5 toasts

Permalänk
Medlem

Imellan samtalen igår kom det en försäljare och ringde på dörren och ville sälja canal digital till min parabol, jag sa att jag tänkte köra tv via fiber och skrota parabolen. Han visste att det var jättebra med fiber till internet och telefon, men att det blir mycket bättre bild med parabol. Jag frågade om han hade någon källa på det eller om han kunde bevisa sitt påstående. Det kunde han inte men flera i branschen bara vet det. I mina ögon så måste ju en kabel leverera bättre signal än signaler i luften. Någon som har någon kunskap i frågan? Eller bara skitsnack för att få kunder då canal digital inte leverar via fiber.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neo1:

När tekniken kommer dit kan det vara intressant, men det känns som att saker inbyggda i tv apparater inte är där än, tom mediaspelarna är väl fortfarande ganska dåliga i tv änsålänge. Har ingen smart tv, men funderar på att köpa en snart.
Men tror fortfarande att en låda presterar bättre, sen vill man väl ha hårddisk också. Men är ingen expert i ämnet. Så fungerar det bra kanske man kan fundera på det? Är dom lika snabba som en seperat box?

Vet inte hur snabbt det går och hdder börjar väl bli rätt förlegat när man kan strömma och behovet av att spela in saker har väl närmast upphört i samma takt som playtjänster kommit, själv har jag inte använt annat än strömning sedan analoga tvnätet stängdes av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Imellan samtalen igår kom det en försäljare och ringde på dörren och ville sälja canal digital till min parabol, jag sa att jag tänkte köra tv via fiber och skrota parabolen. Han visste att det var jättebra med fiber till internet och telefon, men att det blir mycket bättre bild med parabol. Jag frågade om han hade någon källa på det eller om han kunde bevisa sitt påstående. Det kunde han inte men flera i branschen bara vet det. I mina ögon så måste ju en kabel leverera bättre signal än signaler i luften. Någon som har någon kunskap i frågan? Eller bara skitsnack för att få kunder då canal digital inte leverar via fiber.

Jag har CanalDigital via fiber... Så jo, de levererar men kanske inte genom TeliaÖppenFiber.
Klockren bild. Men inte full-HD. 1080i är max.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Docker:

Jag har CanalDigital via fiber... Så jo, de levererar men kanske inte genom TeliaÖppenFiber.
Klockren bild. Men inte full-HD. 1080i är max.

Jo han sa också att dom levererar, men att det var en annan del i koncernen än den han jobbar på. Och uttryckte sig som att den hade ett annat namn. Men att det inte var att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte hur snabbt det går och hdder börjar väl bli rätt förlegat när man kan strömma och behovet av att spela in saker har väl närmast upphört i samma takt som playtjänster kommit, själv har jag inte använt annat än strömning sedan analoga tvnätet stängdes av.

Jag kan väl säga så här att jag tittar på vanlig tv ca 5-10 timmar i månaden max, men frugan och barnen tittar desto mer. Och hon saknar den gamla boxen när man kan pausa tv program. Den hade hårddisk vilken våran nuvarande inte har. Sen funkar ju inte viaplay utan hårddisk, man kan köpa ett usb minne från viasat för ca 300 för att få det att funka. Har mediaspelare med sladd från nas/internet till fyra tv apparater för strömning. Men tänkte bara ha 2 boxar till tv. Men när jag köpte platt tv:n för fyra år sen så provade jag med adapter till com hem kortet rakt in i tv:n. Och det gick långsamt, beställde en box och det var som natt och dag (com hem). Så jag undrar bara om en app har hunnit ikapp framtiden eller om den har ett tag kvar för att bli bra. Men man kanske inte måste ha hårddisk, skulle väl säga att det handlar om priset.

Permalänk
Avstängd

Jag har fiber 100/100 med telia och deras digital tv.Och router technicolor TG799.
Kan bara ge högsta betyg.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ok, det låter bra. Technicolor känner jag inte till. Jag kör med rt-ac68u på undervåningen och som acespunkt på övervåningen en rt-n56u. Men då tolkar jag dig som att du är väldigt nöjd med bilden via fiber från telia och denna försäljare pratade i nattmössan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neo1:

Ok, det låter bra. Technicolor känner jag inte till. Jag kör med rt-ac68u på undervåningen och som acespunkt på övervåningen en rt-n56u

Det är routern telia skickar med.är man missnöjd med wifitäckningen kan man köra den
i bryggat läge och använda egen router för bättre wifi räckvidd.Men min lght på 75 kvm
är inga som helst problem.Hade tidigare BBB och deras zyxel p2601 tror ja den hette,riktigt jävla skräp.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Trodde sånt bara skickades med om man har adsl, eller skickar dom med sådant även om man har fiber?

Permalänk
Medlem

Japp, det skickas med. Är ju aningen svårt för vanligt folk att konfa upp triple-play tjänsterna fullt ut med en egen router...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mange43:

Det är routern telia skickar med.är man missnöjd med wifitäckningen kan man köra den
i bryggat läge och använda egen router för bättre wifi räckvidd.Men min lght på 75 kvm
är inga som helst problem.Hade tidigare BBB och deras zyxel p2601 tror ja den hette,riktigt jävla skräp.

Behöver man ett bättre wifinät monterar man upp accesspunkter, den "Smart" som Telia skickar ut saknar 5GHz wifi och det är väl dess största brist, men den nya modellen som Thomson tillverkar har fått 802.11ac så det kommer nog till Teliakunder när lagret på de äldre modellerna tar slut.

Smarten ingår så de skickar ut en till alla bredbandskunder och vill man ansluta en egen router ringer man kundtjänst så bryggar de smarten men kör man fiber så behöver man inte använda smarten om man bara använder internet, data funkar ändå och för iptv så är Asusar lätta att konfa, det finns andra trådar om det, däremot så har Asusarna inte iptelfonadaptrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Smarten ingår så de skickar ut en till alla bredbandskunder och vill man ansluta en egen router ringer man kundtjänst så bryggar de smarten men kör man fiber så behöver man inte använda smarten om man bara använder internet, data funkar ändå och för iptv så är Asusar lätta att konfa, det finns andra trådar om det, däremot så har Asusarna inte iptelfonadaptrar.

Fyller på med lite info.

Jag har nyligen (förra veckan) fått igång mitt abonnemang via Telia i deras Öppen Fiber. Jag valde Bredband, TV och Telefoni i ett paket från Telia. Redan vid beställningen sa jag att jag vill köra egen router, och då bekräftade supportpersonalen att det bästa är att helt strunta i Smart-routern, dvs inte brygga den och sätta upp den. Min står kvar i kartongen... För TV fick jag en Zyxel-switch gratis från Telia som jag delat upp tv-nätet med. Funkar hur bra som helst! För telefonin ingick det en telefoniadapter. Så här är mitt kopplat:

Mediaomvandlare port 1 (data) > router > vidare ut i huset trådat och trådlöst (via AP).
Mediaomvandlare port 2 (tv) > Zyxel-switch > vidare ut i huset trådat.
Mediaomvandlare port 3 (telefoni) > telefoniadapter > basstation för trådlös telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sickan_swe:

Fyller på med lite info.

Jag har nyligen (förra veckan) fått igång mitt abonnemang via Telia i deras Öppen Fiber. Jag valde Bredband, TV och Telefoni i ett paket från Telia. Redan vid beställningen sa jag att jag vill köra egen router, och då bekräftade supportpersonalen att det bästa är att helt strunta i Smart-routern, dvs inte brygga den och sätta upp den. Min står kvar i kartongen... För TV fick jag en Zyxel-switch gratis från Telia som jag delat upp tv-nätet med. Funkar hur bra som helst! För telefonin ingick det en telefoniadapter. Så här är mitt kopplat:

Mediaomvandlare port 1 (data) > router > vidare ut i huset trådat och trådlöst (via AP).
Mediaomvandlare port 2 (tv) > Zyxel-switch > vidare ut i huset trådat.
Mediaomvandlare port 3 (telefoni) > telefoniadapter > basstation för trådlös telefon.

Hej, intressant info.
Du vet inte om det går att köra både data och tv från port 1 på medieomvandlaren?
Anledningen till frågan är att jag bara har en internetsladd som går upp till övervåningen som går till en router till.
Jag vill helst inte offra det trådade internet till övervåningen pga av att tv:n ska sno den sladden. Och har redan internet kablar då dragna till båda tv apparaterna med htcp mm. Har tänkt nätverk via eluttaget, men helst inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neo1:

Hej, intressant info.
Du vet inte om det går att köra både data och tv från port 1 på medieomvandlaren?
Anledningen till frågan är att jag bara har en internetsladd som går upp till övervåningen som går till en router till.
Jag vill helst inte offra det trådade internet till övervåningen pga av att tv:n ska sno den sladden. Och har redan internet kablar då dragna till båda tv apparaterna med htcp mm. Har tänkt nätverk via eluttaget, men helst inte.

Du kan använda switchar för att köra 2 funktioner i samma kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neo1:

Hej, intressant info.
Du vet inte om det går att köra både data och tv från port 1 på medieomvandlaren?
Anledningen till frågan är att jag bara har en internetsladd som går upp till övervåningen som går till en router till.
Jag vill helst inte offra det trådade internet till övervåningen pga av att tv:n ska sno den sladden. Och har redan internet kablar då dragna till båda tv apparaterna med htcp mm. Har tänkt nätverk via eluttaget, men helst inte.

Det går om du använder den router du får från telia (som skickar tv+internet ur alla fyra lanportar), nackdelen blir då att du INTE bör ha en egen router efter det. AP går däremot bra.

Port1 mediaomvandlare -> teliarouter-> switch -> tvbox + AP.
alternativt
Port1 mediaomvandlare -> teliarouter-> tvbox + AP.
beroende på vilken "ände" av din långa sladd du kan tänkas vilja ställa teliaroutern.

annan lösning:
Port1 mediaomvandlare -> egen router
Port2 mediaomvandlare -> http://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/tec... -> tvbox