Hjälp mig övertala grannarna om att dra in fiber i lägenheterna

Permalänk
Medlem

Hjälp mig övertala grannarna om att dra in fiber i lägenheterna

Hej!
Som rubruiken lyder önskar jag ha lite hjälp med att formulera ett utskick till grannarna i min förening som i skrivande stund ställer sig negativa till att dra in fiber i lägenheterna. Jag har haft denna punkt stående på styrelsemöten senaste året men lyckas inte övertala alla (min sambo är en av dom..)

Situationen just nu:
- Fiber indraget i källaren så endast installation till respektive lägenhet återstår
- Kostnad för installtion 10k per lgh som innehavaren själv måste stå för
- Ca 20 lägenheter, medelålder 35

Fördelar som jag förtvivlat försökt förklara:
- ADSL kostar drygt 400 i månaden, fibern runt 150 -->"investeringen break even efter 40 månader"
- Stabilare uppkoppling
- Värdet på lägenheten stiger

Finns det något mer jag kan trycka på, eller någon som suttit i samma situation och kan dela erfarenheter? Jag är grymt less på strulade adsl nu efter 5 år så för mig är detta ett solklart val.

Tack på förhand!

/e

Permalänk
Medlem

adsl håller telia på att avskaffa
vi lever i 2000 talet
föreningen kommer inte få en bostadsrätt såld utan fiber

10k för varje lgh?

kollat om detta inte faller under rot avdrag?

Skrivet av kex:

Hej!
Som rubruiken lyder önskar jag ha lite hjälp med att formulera ett utskick till grannarna i min förening som i skrivande stund ställer sig negativa till att dra in fiber i lägenheterna. Jag har haft denna punkt stående på styrelsemöten senaste året men lyckas inte övertala alla (min sambo är en av dom..)

Situationen just nu:
- Fiber indraget i källaren så endast installation till respektive lägenhet återstår
- Kostnad för installtion 10k per lgh som innehavaren själv måste stå för
- Ca 20 lägenheter, medelålder 35

Fördelar som jag förtvivlat försökt förklara:
- ADSL kostar drygt 400 i månaden, fibern runt 150 -->"investeringen break even efter 40 månader"
- Stabilare uppkoppling
- Värdet på lägenheten stiger

Finns det något mer jag kan trycka på, eller någon som suttit i samma situation och kan dela erfarenheter? Jag är grymt less på strulade adsl nu efter 5 år så för mig är detta ett solklart val.

Tack på förhand!

/e

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Hej!
Som rubruiken lyder önskar jag ha lite hjälp med att formulera ett utskick till grannarna i min förening som i skrivande stund ställer sig negativa till att dra in fiber i lägenheterna. Jag har haft denna punkt stående på styrelsemöten senaste året men lyckas inte övertala alla (min sambo är en av dom..)

Situationen just nu:
- Fiber indraget i källaren så endast installation till respektive lägenhet återstår
- Kostnad för installtion 10k per lgh som innehavaren själv måste stå för
- Ca 20 lägenheter, medelålder 35

Fördelar som jag förtvivlat försökt förklara:
- ADSL kostar drygt 400 i månaden, fibern runt 150 -->"investeringen break even efter 40 månader"
- Stabilare uppkoppling
- Värdet på lägenheten stiger

Finns det något mer jag kan trycka på, eller någon som suttit i samma situation och kan dela erfarenheter? Jag är grymt less på strulade adsl nu efter 5 år så för mig är detta ett solklart val.

Tack på förhand!

/e

Att dra in fiber bör höja värdet tillräkligt för att täcka alla kostnader och lite till.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Hej!
Som rubruiken lyder önskar jag ha lite hjälp med att formulera ett utskick till grannarna i min förening som i skrivande stund ställer sig negativa till att dra in fiber i lägenheterna. Jag har haft denna punkt stående på styrelsemöten senaste året men lyckas inte övertala alla (min sambo är en av dom..)

Situationen just nu:
- Fiber indraget i källaren så endast installation till respektive lägenhet återstår
- Kostnad för installtion 10k per lgh som innehavaren själv måste stå för
- Ca 20 lägenheter, medelålder 35

Fördelar som jag förtvivlat försökt förklara:
- ADSL kostar drygt 400 i månaden, fibern runt 150 -->"investeringen break even efter 40 månader"
- Stabilare uppkoppling
- Värdet på lägenheten stiger

Finns det något mer jag kan trycka på, eller någon som suttit i samma situation och kan dela erfarenheter? Jag är grymt less på strulade adsl nu efter 5 år så för mig är detta ett solklart val.

Tack på förhand!

/e

Skrivet av sorce:

adsl håller telia på att avskaffa
vi lever i 2000 talet
föreningen kommer inte få en bostadsrätt såld utan fiber

10k för varje lgh?

kollat om detta inte faller under rot avdrag?

Precis, det viktigaste när jag letar bostad är fiber och parkering i den ordningen!!!
Skakar bara på huvudet åt bakåtsträvare....

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vad är deras motivering till att de inte vill investera i fiber?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorce:

adsl håller telia på att avskaffa
vi lever i 2000 talet
föreningen kommer inte få en bostadsrätt såld utan fiber

10k för varje lgh?

kollat om detta inte faller under rot avdrag?

Bra punkt om telia, ska forska mer i det!
Det är en fastighet inom tull så lägenheterna går som smör ändå..

Ang rot är väl det endast för den delen av arbetet som berör lägenheten och innanför dess gränser? Merparten av arbetet kommer ju ske i trapphuset och då får man inte nyttja rot som jag förstår det.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Vad är deras motivering till att de inte vill investera i fiber?

Engångskostnaden på 10k är det jag hör mest. Och att folk verkar nöjda med mobilt bredband..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Vad är deras motivering till att de inte vill investera i fiber?

50-talister!

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Engångskostnaden på 10k är det jag hör mest. Och att folk verkar nöjda med mobilt bredband..

Tyvärr är det väl så att om man inte har några krav / laddar ner speciellt mycket så fungerar mobilt bredbands ganska bra.

Personligen tar jag fiber över allt annat dock.

Permalänk
Medlem

"Du menar alltså att min lägenhet direkt stiger i värde med mer än jag investerar samt att jag tjänat in pengarna efter ett par års förbrukning och jag får snabbare och stabilare uppkoppling som en riktigt fet bonus? Nej tack!"

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Om du ska övertala någon till något måste du alltid lyssna in hur den personen resonerar. Många människor fattar beslut mer på känsla än på förnuft, därför kan det kvitta hur bra argument man själv tycker att man har. Om det "känns" mycket att investera 10k på ett bräde kvittar det att man sparar investeringen på 40 månader eller om man får igen pengarna i form av en värdeökning vid försäljning av lägenheten.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Har inte bostaden fiber så får bostaden ligga ovanför sergel torg och ja vill inte ha skiten.

Mobiltbredband de funkar ju knappt som akut lina

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Precis, det viktigaste när jag letar bostad är fiber och parkering i den ordningen!!!
Skakar bara på huvudet åt bakåtsträvare....

På vilket sätt är du bakåtsträvare för att du inte vill ta en investering du inte anser ger dig tillräckligt mervärde?

Permalänk
Medlem

Kanske bara bor gamla pensionärer eller fattiga barnfamiljer i huset, ända anledningen jag kan tänka mig att grannarna är emot fiber.

Jag skulle inte skaffa en lägenhet om det inte fanns fiber eller möjligen kabel, ADSL nej tack blir det då..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

"Du menar alltså att min lägenhet direkt stiger i värde med mer än jag investerar samt att jag tjänat in pengarna efter ett par års förbrukning och jag får snabbare och stabilare uppkoppling som en riktigt fet bonus? Nej tack!"

Kanske bör saxa det du skriver och sätta upp i trapphuset...

Skrivet av thompo:

Om du ska övertala någon till något måste du alltid lyssna in hur den personen resonerar. Många människor fattar beslut mer på känsla än på förnuft, därför kan det kvitta hur bra argument man själv tycker att man har. Om det "känns" mycket att investera 10k på ett bräde kvittar det att man sparar investeringen på 40 månader eller om man får igen pengarna i form av en värdeökning vid försäljning av lägenheten.

Absolut. Jag lyssnar. Försöker inte tvinga på någon en uppfattning utan bara förklara vad investeringan kan innebära och inte. Men det känns som att jag hade dem med mig till jag nämnde priset, då svalnade genast intresset eftersom jag tror många inte förstår att det är en investering både ekonomiskt och i livskvalitet.

Samma sak som när vi skulle installera säkerhetsdörrar. Så fort priset kom på tal svalnade dem flesta. Men då sket vi kort och gått i dem som inte ville ha och skaffade vi andra istället. Ska se om det kanske går att lösa på liknande sätt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kanske bara bor gamla pensionärer eller fattiga barnfamiljer i huset, ända anledningen jag kan tänka mig att grannarna är emot fiber.

Jag skulle inte skaffa en lägenhet om det inte fanns fiber eller möjligen kabel, ADSL nej tack blir det då..

Man kan tro det. Men nej. Medelålder 35 år. Flesta höginkomsttagare. Inga barnfamiljer eller pensionärer alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Kanske bör saxa det du skriver och sätta upp i trapphuset...

Absolut. Jag lyssnar. Försöker inte tvinga på någon en uppfattning utan bara förklara vad investeringan kan innebära och inte. Men det känns som att jag hade dem med mig till jag nämnde priset, då svalnade genast intresset eftersom jag tror många inte förstår att det är en investering både ekonomiskt och i livskvalitet.

Samma sak som när vi skulle installera säkerhetsdörrar. Så fort priset kom på tal svalnade dem flesta. Men då sket vi kort och gått i dem som inte ville ha och skaffade vi andra istället. Ska se om det kanske går att lösa på liknande sätt nu.

På vilket sätt ökar livskvaliteten med fiber menar du?

Permalänk
Medlem

Kan ni inte dra tp-kabel till lägenheterna och bara ha en fiberkonverter i källaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Man kan tro det. Men nej. Medelålder 35 år. Flesta höginkomsttagare. Inga barnfamiljer eller pensionärer alls.

Låter konstigt, speciellt med tanke på att det är höginkomsttagare.

Ett sätt att kanske få dom på andra tankar är att kontakta en mäklare och be mäklaren värdera lägenheten med och utan fiber indraget. På så sätt kan dom få det svart på vitt att det kanske kan vara en bra investering iaf, problemet är väl att det kanske kostar lite extra för din del men om du delar detta med dom som redan vill kanske inte det behöver bli så dyrt.

Edit. Alt.att bara höra vad mäklaren brukar höja lägenheters värde med när fiber är indraget, men tror det är mer slagkraftigt med det jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem

Finns förmodligen fler tjänster än bara bredbandet, hur får ni TV i dagsläget? Playtjänster? Andra streamingtjänster? Har de 500Mbit via Comhem kan jag förstå att de inte tycker det är värt.

Ta fram ett förslag? Måste alla godta det? Räcker enkel majoritet?

Permalänk
Rekordmedlem

Förutom att kostnaden för olika tjänster oftast blir betydligt mindre så att investeringen ofta betalar sig på rätt kort tid så får man ju möjlighet att använda fler tjänster, kabel tv via fiber eller ip tv och iptelefoni kan kanske innebära tjänster som någon vill ha, de fungerar ju mycket dåligt via mobilt bredband, speciellt när trafikvolymen tar slut
Dessutom har man tillgång till mer tjänster och de fungerar dessutom stabilt via fiber, priset kan ev bli lägre på tv också jämfört med vanlig kabeltv men det beror ju på vad man vill ha för kanaler, hursomhelst får man flera möjliga tjänsteleverantörer på tv och telefoni förutom surfandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

På vilket sätt ökar livskvaliteten med fiber menar du?

Stabilare uppkoppling är nervlugnande. haft stora problem med ostabilt adsl eftersom det är en väldigt gammal kåk och risiga ledningar.

Permalänk
Medlem

Räcker verkligen 400 för adsl? kostar inte bara telia linan 275:- i månaden eller har dom ändrat det?
Har inte kört med adsl på 7 år då jag flyttade till hus kravet till min fru när vi köpte hus var fiber annars var jag inte intresserad.
Försökte få min bostadsrättsförening som jag bodde i då att dra in fiber istället men när 70% var pensionärer i föreningen så funka inte det något bra.
Så som jag har nu ligger jag runt 340:- i månaden för 100/100 och telefoni vet att när jag hade adsl så låg jag nästan uppe på 600:- i månaden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

På vilket sätt är du bakåtsträvare för att du inte vill ta en investering du inte anser ger dig tillräckligt mervärde?

Uppenbarligen tycker du och jag olika och då är det onödigt att diskutera saken bara för diskuterandets skull.
ADSL på väg bort, fiber här för att stanna. Att fortsätta med adsl är bakåtsträvande tycker jag. Sedan får du och andra tycka som de vill, men så tycker jag.
Onödigt att diskutera detta stickspår.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Kan vara så enkelt att de inte behöver eller vill köpa fiber. Våran stad är under konstruktion nu när fiber ska läggas in men knappt någon verkar vilja ha det. Det är alldeles för dyrt att gräva in sen är det knappast billigare om man ser till månadskostnaden med fiber.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Låter konstigt, speciellt med tanke på att det är höginkomsttagare.

Ett sätt att kanske få dom på andra tankar är att kontakta en mäklare och be mäklaren värdera lägenheten med och utan fiber indraget. På så sätt kan dom få det svart på vitt att det kanske kan vara en bra investering iaf, problemet är väl att det kanske kostar lite extra för din del men om du delar detta med dom som redan vill kanske inte det behöver bli så dyrt.

Edit. Alt.att bara höra vad mäklaren brukar höja lägenheters värde med när fiber är indraget, men tror det är mer slagkraftigt med det jag skrev ovan.

Många är bekväma och vill ändra på något som de tycker fungerar bra. Det är något som alltid kommer finnas tyvärr. Folk är försiktiga av sig när det kommer till uppgradering av olika slag =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Kan ni inte dra tp-kabel till lägenheterna och bara ha en fiberkonverter i källaren?

Så att man bara har ett fiberabonemang menar du? Är det ens lagligt att lösa det så?

Skrivet av MP636:

Låter konstigt, speciellt med tanke på att det är höginkomsttagare.

Ett sätt att kanske få dom på andra tankar är att kontakta en mäklare och be mäklaren värdera lägenheten med och utan fiber indraget. På så sätt kan dom få det svart på vitt att det kanske kan vara en bra investering iaf, problemet är väl att det kanske kostar lite extra för din del men om du delar detta med dom som redan vill kanske inte det behöver bli så dyrt.

Edit. Alt.att bara höra vad mäklaren brukar höja lägenheters värde med när fiber är indraget, men tror det är mer slagkraftigt med det jag skrev ovan.

Mycket bra tips om mäklarn. Att jag inte tänkte på det. Tack! Det blir ju mer svart på vitt då.

Skrivet av Petterk:

Finns förmodligen fler tjänster än bara bredbandet, hur får ni TV i dagsläget? Playtjänster? Andra streamingtjänster? Har de 500Mbit via Comhem kan jag förstå att de inte tycker det är värt.

Ta fram ett förslag? Måste alla godta det? Räcker enkel majoritet?

Jag jobbar på ett förslag nu. Skall även försöka bearbeta installatören lite så att en majoritet räcker som du säger... Som det är sagt nu vill dem ha alla lägenheter eller inga eftersom det är ett så få lägenheter.

Jag är dålig på hur tekniken kring tv funkar, men vi har ett antenn uttag i väggen där vi kan få ut digitala kanaler. Så kabel? :S

Skrivet av mrqaffe:

Förutom att kostnaden för olika tjänster oftast blir betydligt mindre så att investeringen ofta betalar sig på rätt kort tid så får man ju möjlighet att använda fler tjänster, kabel tv via fiber eller ip tv och iptelefoni kan kanske innebära tjänster som någon vill ha, de fungerar ju mycket dåligt via mobilt bredband, speciellt när trafikvolymen tar slut
Dessutom har man tillgång till mer tjänster och de fungerar dessutom stabilt via fiber, priset kan ev bli lägre på tv också jämfört med vanlig kabeltv men det beror ju på vad man vill ha för kanaler, hursomhelst får man flera möjliga tjänsteleverantörer på tv och telefoni förutom surfandet.

Helt sant. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kan vara så enkelt att de inte behöver eller vill köpa fiber. Våran stad är under konstruktion nu när fiber ska läggas in men knappt någon verkar vilja ha det. Det är alldeles för dyrt att gräva in sen är det knappast billigare om man ser till månadskostnaden med fiber.

Är det verkligen dyrare/samma pris?
Mina föräldrar betalar bra mycket mer för 24/1 än vad jag gör för 100/10

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Räcker verkligen 400 för adsl? kostar inte bara telia linan 275:- i månaden eller har dom ändrat det?
Har inte kört med adsl på 7 år då jag flyttade till hus kravet till min fru när vi köpte hus var fiber annars var jag inte intresserad.
Försökte få min bostadsrättsförening som jag bodde i då att dra in fiber istället men när 70% var pensionärer i föreningen så funka inte det något bra.
Så som jag har nu ligger jag runt 340:- i månaden för 100/100 och telefoni vet att när jag hade adsl så låg jag nästan uppe på 600:- i månaden.

Jag betalar 389 i månadaden för det värsta adsl vi kunde få in i huset (BBB 24/10)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Är det verkligen dyrare/samma pris?
Mina föräldrar betalar bra mycket mer för 24/1 än vad jag gör för 100/10

Ja den uppfattningen har jag med. Jag hade fiber i min förra lägenhet och det låg på 150 kr månaden. Nu har jag adsl för 389..