Nätverksbuffert? eller gateway problem?

Permalänk
Medlem

Nätverksbuffert? eller gateway problem?

Hej,

Har nyligen flyttat till radhus och tyvärr fått nöja mig med ADSL, leverantör är Telia.
Jag har ADSL 30Mbit (12-30Mbit) och digital tv inkopplat vilket lämnar ca 14,5Mbit/s nedströms för datorer och annat i nätverket.
Om jag kör min dator med ethernet kabel rätt in i gatewayen får jag 14,5Mbit/s men om jag kör via wifi får jag endast 9Mbit/s.
Så wifi anslutning gör att streaming hackar när jag kollar på 720p upplösning, ungefär som att det skulle vara en för liten buffert.
Dock så kräver 720p streamingen bara 3-4Mbit/s.

OBS wifi kortets anslutning till gatewayen är 65Mbit/s.

Någon som kan något om detta eller har tips och idéer?

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Kolla med inSSIDer vilken frekvens grannarna ligger på och ställ in din router därefter. Om det går förstås, har för mej att Du inte kan göra så mycket med Telias router. Kolla även signalstyrkan, hur många streck som är markerade på WIFI symbolen på Din dator. Kanske en riktantenn kan hjälpa? Om Du laborerar med riktantenn så har Du nytta av inSSIDer för där ser Du signalstyrkan tydligt.

Permalänk
Medlem

Jag har full signalstyrka, hur kollar jag grannars frekvens?

Permalänk
Medlem

Min kära fru verkar inte ha samma problem, hon har en ASUS med win7 och ett Atheros wifi kort.
Min laptop har windows 8.1 och ett intel wifi kort.

Permalänk
Medlem

Har ändrat alla nätverksinställningar på wifi kortet som gick till att vara identiska med gatewayens inställningar samt ställt ner kortet till endast b/g anslutning oh det verkar fungera för tillfället.

Permalänk
Medlem

negativt det funka inte ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Kolla med inSSIDer vilken frekvens grannarna ligger på och ställ in din router därefter. Om det går förstås, har för mej att Du inte kan göra så mycket med Telias router. Kolla även signalstyrkan, hur många streck som är markerade på WIFI symbolen på Din dator. Kanske en riktantenn kan hjälpa? Om Du laborerar med riktantenn så har Du nytta av inSSIDer för där ser Du signalstyrkan tydligt.

Har kollat vilka kanaler grannarna har och valde en som var ledig.

Permalänk
Medlem

Kan streama i 540p, allt över laggar...
Grannarna måste övertalas så att vi kan dra in fiber i husen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Hej,

in i gatewayen får jag 14,5Mbit/s
Dock så kräver 720p streamingen bara 3-4Mbit/s.

Skrivet av MrRhoads:

Kan streama i 540p, allt över laggar...
Grannarna måste övertalas så att vi kan dra in fiber i husen

Så för att summera: du har 14 Mbps, din streaming behöver 4 Mbps.

Permalänk
Medlem

Kan bero på störningar, eller så är det dålig antenn/mottagare i din laptop, är drivrutinerna uppdaterad osv. Vart står den trådlösa routern, eftersom din fruga inte har samma problem? Det har troligtvis ingenting med fiber eller adsl att göra utan snarare trådlösa trafiken i ditt hem.

Eftersom du verkar ha en laptop, kolla med trådad ethernet om du upplever samma problem då så du kan utesluta att det inte är ett laptop/dator problem. Nästa steg är att använda trådlösa i samma rum som din fruga och stäng ner hennes laptop eller dator, kommer problem fortfarande upp då så kan de vara som jag skrev tidigare wifi mottagaren i laptopen, kanske skulle kunna lösas om du köper typ en usb wifi mottagare för din laptop, men uppdatera drivrutiner och sådant först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kan bero på störningar, eller så är det dålig antenn/mottagare i din laptop, är drivrutinerna uppdaterad osv. Vart står den trådlösa routern, eftersom din fruga inte har samma problem? Det har troligtvis ingenting med fiber eller adsl att göra utan snarare trådlösa trafiken i ditt hem.

Eftersom du verkar ha en laptop, kolla med trådad ethernet om du upplever samma problem då så du kan utesluta att det inte är ett laptop/dator problem. Nästa steg är att använda trådlösa i samma rum som din fruga och stäng ner hennes laptop eller dator, kommer problem fortfarande upp då så kan de vara som jag skrev tidigare wifi mottagaren i laptopen, kanske skulle kunna lösas om du köper typ en usb wifi mottagare för din laptop, men uppdatera drivrutiner och sådant först.

Jag har ändrat om en del inställningar i Firefox som verkar ha löst det. Ska köra en längre test imorgon, är för trött nu.
Jag har de senaste drivrutinerna och laptopen är ansluten till gatewayen med 65mbit/s dock så är adsl hastigheten bara 14,65mbit/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Min frus laptop står 1meter längre bort än min från gatewayen men vi får full signal styrka båda.