Permalänk

Packetloss stannar genom bryggning

Hejsan folk! Jag har ett technicolor tg799 v2 modem och med det har jag upplevt extremt mycket packetloss och hög ping samt låga hastigheter. Jag har kontaktat Telia om det flera gånger och de säger att det inte är något fel på nätet mellan modemet och deras nät. Men eftersom min förra setup funkade galant på samma kablar borde det ju inte vara något hos mig heller. Och eftersom det är MÅNGA som har detta problem med just detta modemet så är det ju ännu skummare.

Anyways, jag införskaffade en router idag och bryggade. Såklart, så hjälpte det inte. Vilket också är skumt och det är så här långt jag har kommit. Skulle uppskatta all hjälp, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackerman3:

Hejsan folk! Jag har ett technicolor tg799 v2 modem och med det har jag upplevt extremt mycket packetloss och hög ping samt låga hastigheter. Jag har kontaktat Telia om det flera gånger och de säger att det inte är något fel på nätet mellan modemet och deras nät. Men eftersom min förra setup funkade galant på samma kablar borde det ju inte vara något hos mig heller. Och eftersom det är MÅNGA som har detta problem med just detta modemet så är det ju ännu skummare.

Anyways, jag införskaffade en router idag och bryggade. Såklart, så hjälpte det inte. Vilket också är skumt och det är så här långt jag har kommit. Skulle uppskatta all hjälp, tack!

Vi får väl försöka summera:
- det är inget fel mellan "modemet och deras nät"
- du "införskaffade en router idag och bryggade, Såklart, så hjälpte det inte"
- du har "upplevt extremt mycket packetloss och hög ping"

Det är inget fel på din adsl.
Det är inget fel på din router.
Du har hög ping.

Vad kan dina problem bero på? Varför kan man uppleva att det blir kö och trångt? Vad är det som gör att det blir det blir lite trångt och kö i rusningstrafik?

En förklaring till dina problem tror jag är att ni är för många som vill för mycket samtidigt.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Vi får väl försöka summera:
- det är inget fel mellan "modemet och deras nät"
- du "införskaffade en router idag och bryggade, Såklart, så hjälpte det inte"
- du har "upplevt extremt mycket packetloss och hög ping"

Det är inget fel på din adsl.
Det är inget fel på din router.
Du har hög ping.

Vad kan dina problem bero på? Varför kan man uppleva att det blir kö och trångt? Vad är det som gör att det blir det blir lite trångt och kö i rusningstrafik?

En förklaring till dina problem tror jag är att ni är för många som vill för mycket samtidigt.

Så kan det mycket väl vara, men vi använde samma antal enheter på vår förra setup med en 7+ år gammal router utan några större problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ackerman3:

Så kan det mycket väl vara, men vi använde samma antal enheter på vår förra setup med en 7+ år gammal router utan några större problem.

Ok, men då kanske du bör skriva lite mer och berätta vilken utrustning du använt som fungerat och hur ditt nätverk är konfigurerat samt antalet användare/användningssätt. Varför inte beskriva allt med en gång? Medlemmar, inklusive mig själv, tappar lätt intresset om man bara får korta svar utan användbar information.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ok, men då kanske du bör skriva lite mer och berätta vilken utrustning du använt som fungerat och hur ditt nätverk är konfigurerat samt antalet användare/användningssätt. Varför inte beskriva allt med en gång? Medlemmar, inklusive mig själv, tappar lätt intresset om man bara får korta svar utan användbar information.

Självklart. Innan uppgraderingen hade vi ett Zyxelmodem (basic telia antar jag) kopplat till en dlinkrouter som var riktigt gammal. Internet var stabilt då, men ett problem som uppstod lite då och då var att min ping höjdes till runt 500 och stannade där tills jag startade om routern. Det var en av anledningarna till att jag uppgraderade. Vi är 5 som använder internet, folk streamar ofta film och serier från sina ipads eller kollar på youtube. Men detta har funkat med förra setupen så. Det brukar vara ungefär 8 enheter uppkopplade på nätverket samtidigt. Vad ska jag säga mer? Packet loss kommer i "spikes" så det är inte konstant. Och detta händer oftast på kvällar och under helger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackerman3:

Packet loss kommer i "spikes" så det är inte konstant. Och detta händer oftast på kvällar och under helger.

Okey, du påstår du har packet loss.
Var uppkommer de?

Dessutom läser jag mellan raderna att du tror det är dit "modem" som strular.

Skrivet av Ackerman3:

Hejsan folk! Jag har ett technicolor tg799 v2 modem ...Och eftersom det är MÅNGA som har detta problem med just detta modemet så är det ju ännu skummare.

Då är det väl bara att skaffa något bättre?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Okey, du påstår du har packet loss.
Var uppkommer de?

Dessutom läser jag mellan raderna att du tror det är dit "modem" som strular.

Då är det väl bara att skaffa något bättre?

Är helt värdelös på detta, hur menar du med "var?"

Vi använder bredbandstelefoni och tv vilket betyder att det är det ä nda modemet som vi kan använda. Det finns en annan modell för beställning men vill försöka se om jag kan lösa problemet innan dess. För eftersom Telia inte har hittat något problem på nätet måste jag betala nästan 800:- kr för ett nytt modem vilket jag helst undviker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackerman3:

Är helt värdelös på detta, hur menar du med "var?"

Vi använder bredbandstelefoni och tv vilket betyder att det är det ä nda modemet som vi kan använda. Det finns en annan modell för beställning men vill försöka se om jag kan lösa problemet innan dess. För eftersom Telia inte har hittat något problem på nätet måste jag betala nästan 800:- kr för ett nytt modem vilket jag helst undviker.

Var hittar du genom programmet pingplotter. Sök här så får du mer info.

Har du störningar på TV? Tv är mycket känsligt för packetloss och några få tappade paket syns mycket tydligt.
Har du inte störningar på TV så har du varken fel på din router eller din adsl-förbindelse.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Var hittar du genom programmet pingplotter. Sök här så får du mer info.

Har du störningar på TV? Tv är mycket känsligt för packetloss och några få tappade paket syns mycket tydligt.
Har du inte störningar på TV så har du varken fel på din router eller din adsl-förbindelse.

Jag är inte hemma just nu så jag kan inte kolla pingplotter.
Det förekommer inga störningar på TVn vad jag vet, dock startar modemet om flera gånger varje dag och då stängs internet, tv och telefoni av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ackerman3:

Jag är inte hemma just nu så jag kan inte kolla pingplotter.
Det förekommer inga störningar på TVn vad jag vet, dock startar modemet om flera gånger varje dag och då stängs internet, tv och telefoni av.

Startar om hur? Släcks alla dioder eller tappar den bara synk mot stationen (broadband-dioden)? Tappar den synk är det defekt telefonkabel, dålig skarv eller felkopplat någonstans och då måste det lagas. Dör samtliga dioder och även LAN är antingen gatewayen eller nätdelen trasig och måste bytas. Korrekt felsökning är a & o.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackerman3:

Jag är inte hemma just nu så jag kan inte kolla pingplotter.
Det förekommer inga störningar på TVn vad jag vet, dock startar modemet om flera gånger varje dag och då stängs internet, tv och telefoni av.

Ring telia och kolla när modemet synkade om senast. För startar det om/uppkopplingen dör flera gånger om dagen så ska de se att den synkar om med stationen. Sedan skickar de förhoppningsvis ett nytt smart-modem, påpeka att allt krångel kom med telia smart (låter så på ditt första inlägg).

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Startar om hur? Släcks alla dioder eller tappar den bara synk mot stationen (broadband-dioden)? Tappar den synk är det defekt telefonkabel, dålig skarv eller felkopplat någonstans och då måste det lagas. Dör samtliga dioder och även LAN är antingen gatewayen eller nätdelen trasig och måste bytas. Korrekt felsökning är a & o.

Skulle nog säga att den tappar synk. När jag kollar till modemet är det en röd lampa som lyser, i stället för den vanliga gröna/blåa nu när det är bryggat.