Bredbandsbolagets representant/säljare påstår att Bahnhof ska lägga ner i Sverige

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets representant/säljare påstår att Bahnhof ska lägga ner i Sverige

Fick besök av en representant från Bredbandsbolaget nyligen och de har en massa folk som reser mellan olika svenska städer med primärt mål att besöka alla som fått fiber nyligen, och speciellt fokus på äldre medborgare.
De ringer på överallt och har listor med detaljer om varje person i husen, jag fick se det på hennes iPad.

Efter att jag berättat att jag kör Bahnhof sa hon att de är nästan helt säkra på att Bahnhof lägger ner i Sverige vid nyår. Anledningen skulle vara att Bahnhof inte längre skulle få bedriva sin verksamhet från utlandet.
Man betalar ju som bekant sin räkning till ett utländskt företag och det tyckte jag att jag kände igen.
Bredbandsbolagets representant menade att Bahnhof bara kommer att försvinna utan att meddela om situationen de befinner sig i.
Bredbandsbolaget går nu ut med en deal som bara ska gälla nu innan men det är fullpris om man byter efter att Bahnhof skulle ha lagt ner, och denna drive genomförs alltså på personlig nivå.

Det lämnade liksom en dålig smak i munnen och jag kan tänka mig att många byter när det sitter nån i ens kök och har "intern information".

Är det någon som kan bekräfta detta att Bahnhof skulle lägga ner vid årsskiftet?

Förtydligad rubrik
Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som ett oerhört fult knep från BBB, har dock inga belägg för vare sig det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem

tycker det låter som säljarlögner bara för att du ska byta till BBB.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta hur någon från Bredbandsbolaget har sådan insikt i en annan operatörs verksamhet, och varför man skulle tro på något en konkurrent påstår, speciellt eftersom det verkar vara ett argument i en "deal" för att få folk att byta till BBB.

Låter som säljsnack.

Permalänk
Medlem

Hade inte Bahnhof en plan i bakfickan för ifall de skulle förlora och bli tvingade att datalagra? Kan vara att de blir bolag i ett annat land och "lägger ner" i Sverige, men har ändå kvar sin verksamhet här.
Hur som helst känns det ändå ganska fult och desperat gjort av BBB.

Permalänk
Medlem

Om jag fick en enda önskan så tror jag tyvärr att fred på jorden endast skulle hamna på plats två och plats ett skulle vara att alla ignorerade säljare. De har bara ett enda uppdrag, lura dig för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om just detta fall, men BBB brukar vara ganska fula i deras försäljningssätt. När jag själv jobbade på Telia förr så hade en kund blivit uppringd av BBB som försökte få över dom som kund dit, med anledningen att "Telia och bredbandsbolaget är samma företag eftersom vi använder oss av samma teknik (kopparnätet), men att vi på bredbandsbolaget kan leverera högre hastighet till ett billigare pris)

Så.. ta det försäljaren sagt till dig med en nypa salt tills någon officiell information kommer ut. Tänk även på att försäljaren som var hemma hos dig antagligen får provision på det den säljren, något som kan få vissa personer att i princip säga vad som helst för att få över dig som kund.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det låter som riktigt jävla ful taktik för att lura på folk sina tjänster. Föreslår att du exempelvis beskriver detta i ett inlägg på BBB:s Facebooksida så de exponeras. Tror inte att den här typen av säljsnack är något som folk högre upp i hierarkin gillar då det knappast bättrar på BBB:s för närvarande väldigt skamfilade rykte.

Nu när jag tänker på det var det någon jävel med iPad som ringde på hemma hos oss häromveckan. Öppnade inte dörren, delvis för att klockan nästan var 9 på kvällen.

Permalänk
Medlem

Inte för att försvara BBB på något vis, men försäljaren var troligen någon extern säljare som fått uppdrag från just BBB. Vad nu denne person säger är nog bara ett fulspel från dennes egen sida för att få ihop hög provision. Inte direkt nytt att sådant händer fast över telefonen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd

Tror inte det var en säljare ifrån BBB mer något av dessa värdelösa säljbolag som mobilizera.. tror knappast att bahnhof lägger ner i sverige. Dom är starka, Har stark infrastruktur och många datorhallar i världsklass.. Om nu sveriges lag säger något om att man "inte" får betala till utlänskt konto så skaffar dom sig ett svensk konto på två röda

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Äh, håll kvar Bahnhof tills dom verkligen lägger ner. Du kan byta till valfri leverantör efteråt.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lita aldrig på en säljare. Enligt säljkulturen så är alla knep tillåtna för att sälja eftersom en säljare ofta får större delen av lönen baserad på provision.
Personer som har talets gåva och kan manipulera sina offer är ofta de bästa säljarna och om de inte heller känner några samvetskval så är det ju ännu bättre!?!?!

Permalänk
Entusiast

Jag trodde att det bara var de mobila tjänsterna de lägger ner. Vore underligt om de även slutar med de fasta tjänsterna.
De levererar ju även kapacitet och nät åt andra leverantörer. Oerhört mycket som slutar fungera om detta är sant.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Stora företag har sällan riktiga försäljare, telefonförsäljare som ringer om telefonabb gällande en specifik operatör, sitter aldrig och ringer direkt från operatören själv utan ett försäljarbolag helt enkelt.

Denna kille som kom till dig är en dörrförsäljare och inte officiell BBB medarbetare, så det är försäljningstrick bara.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Precis som redan nämnt var personen som kom på besök sannolikt bara en random proffssäljare som BBB hyrt in på någon vänster. Stalltipset är att inte släppa in någon som kommer med ett "personligt erbjudande".

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Eftersom BBB ägs av Telenor borde inte samma sak vara sant för dem, du betalar pengar till ett bolag som är norska telecom? Sedan så har Bahnhof sin egen ägda fiber infrastruktur med länkar i Sverige. Det äger väl även sin egen adsl infrastruktur som når kunder dessutom.

För min del låter det väldigt suspekt, särskilt eftersom de har så pass stora investeringar i Sverige, sedan så har Bahnhof numera routing avtal med Telia. Bahnhof Sverige är nog funktionellt som en egen region eller enhet, precis som Telenor Sverige är även om de nu skulle betala ut vinster till det stora moder bolaget.

Sedan så flyttade väl Tele2 sin övervaknings central till utlandet, skulle Tele2 då också inte få bedriva sin verksamhet i Sverige? Sedan så har många leverantörer sin support i utlandet dessutom, Bahnhof har det, Alltele har det osv.

Låter som fult säljar knep bara, men vem vet kanske det är sant, dock tvivlar jag på att en säljare skulle ha sådana uppgifter som går runt och knackar dörr.

Permalänk
Medlem

Klart de är desperata nu efter Zyxel-gate ;).
Bara säljsnack...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Då kan vi nog avfärda det här ryktet?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Vanligt att sopiga säljare använder sig utav lögner likt dessa, vilket är jävligt trist och skamligt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xtQ:

https://i.imgur.com/08NcpxH.png

Då kan vi nog avfärda det här ryktet?

Här är källan till skärmdumpen ovan, till de som tvivlar:
https://twitter.com/BahnhofAB/status/527730627479863296

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

Om jag fick en enda önskan så tror jag tyvärr att fred på jorden endast skulle hamna på plats två och plats ett skulle vara att alla ignorerade säljare. De har bara ett enda uppdrag, lura dig för att tjäna pengar.

Jag tror faktiskt freden får vika sig ett par placeringar till med tanke på allt vad heter IPRED osv osv.

Permalänk
Medlem

Inte första gången BBB kör med fulknep. Hade en som försökte sälja på mig deras tv lösning via bredband och han betedde sig riktigt illa. Hade en äldre person råkat ut för honom så hade de utan tvekan tackat ja av misstag.

Dock precis som tidigare i kommentarerna så är jag övertygad om att det inte är BBBs egna personal utan inhyrda säljare.

Oavsett så är det ett sattyg som BBB borde hantera och stävja.

Permalänk
Medlem

Ta detta till BBBs kundservice tycker jag, säljaren ska inte betee sig på detta sätt och säljaren i detta fall bör få sparken omedelbart. Som alla andra har sagt, endast fulsälj killen håller på med och jag tror knappast att BBB står bakom hans agerande.

Edit: stavning

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Bahnhof är utan tvivel den bästa Internetoperatören ur flera olika perspektiv, vi måste stödja dem.

Permalänk
Medlem

Com Hem är bästa operatören

Det är min personlina åsikt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Com Hem är bästa operatören. Det är min personlina åsikt iaf.

Vilken tur att jag slipper hålla med. Efter att ha hört historier från sambon som jobbade ett tag på deras kundtjänst så kommer vi aldrig att skaffa ComHem. Bahnhof FTW!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Själv har jag varit med om något som nästan är det motsatta. Den första och sista gången som jag släppte in en försäljare i mitt hem så var det en kille från AllTele som lovade att han skulle kunna fixa en schysst deal åt mig på bredband. När jag berättade vad jag betalar hos Bahnhof så trodde han inte på mig först. Visade fakturan för honom och då sade han uppriktigt: "Ja, då tycker jag verkligen inte att du ska byta. Ha en bra dag!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GTXOla:

https://www.facebook.com/Bredbandsbolaget/posts/1015247296558...

"Vi kommer att försöka få tag i originalpostaren på Swecclockers (om du känner denne får du gärna tipsa hen om att ta kontakt med oss via privat meddelande) för att kunna gå till botten med det här. /Kimmo"

Permalänk
Entusiast

Bredbandsbolaget har hört av sig, och skriver:

Skrivet av Bredbandsbolaget:

Hej Mika, tack för att du uppmärksammade oss på det här förfarandet som absolut inte är förenligt med hur Bredbandsbolaget gör affärer. Vi kommer att försöka få tag i originalpostaren på Swecclockers (om du känner denne får du gärna tipsa hen om att ta kontakt med oss via privat meddelande) för att kunna gå till botten med det här. /Kimmo

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=796505570391779&i...

Kanske TS vill ställa upp och hjälpa bredbandsbolaget att få kontakt med säljaren ifråga.
Det är förtal det handlar om, och är ett brott.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Samtidigt höjer BBB sina priser vid årsskiftet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9