Bytte nyss till fiber, internet försvinner helt i 15 sekunder varje 10 min

Permalänk
Medlem

Bytte nyss till fiber, internet försvinner helt i 15 sekunder varje 10 min

Ja som titeln säger så försvinner mitt internet då och då bara helt random så där. Jag sitter och spelar cs:go eller bara är på interwebs. Helt plötsligt så är internetet borta i 10-20 sekunder. Men som sagt så tidigare hade jag adsl 8 mbit, och det var inte så stabilt häller men där var det inte så här dåligt :s Nu när vi har spenderat 1,5 år på att få det här fibret(min kommun är inte så duktig på att få saker gjorda) så tycker man att det borde vara bättre än så här

Permalänk
Medlem

Vad är det för leverantör? Min tjej har ett liknande problem med bredband2, vi är fortfarande osäkra på om det är hennes router eller bredbandet som spökar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kika igenom inställningarna för ditt nätverkskort.
Blev tvungen att stänga av 'internet protocol version 4' i egenskaperna för nätverkskortet när jag hade fiber, för annars försvann nätet konstant.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Vad är det för leverantör? Min tjej har ett liknande problem med bredband2, vi är fortfarande osäkra på om det är hennes router eller bredbandet som spökar.

Testa och stänga av 'ivp4 standarden' Det kan nog hjälpa. (tidiga 1 gb/s nätverkskort verkar ha problem med detta om nätverksleverantören inte har ivp4 adresser att ge ut till alla datorer.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Testa och stänga av 'ivp4 standarden' Det kan nog hjälpa. (tidiga 1 gb/s nätverkskort verkar ha problem med detta om nätverksleverantören inte har ivp4 adresser att ge ut till alla datorer.)

Nja, det drabbar alla enheter samtidigt, inklusive den trådlösa accesspunkten, så jag är tveksam till den lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Nja, det drabbar alla enheter samtidigt, inklusive den trådlösa accesspunkten, så jag är tveksam till den lösningen.

hmm så långt gick inte vårat med problemen.
pratat något med internet leverantören ?
och kikat i routerns inställningar ? 'om ni kommer åt den'

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

stängde av internet protocol version 4, då försvann internetet helt och komme inte tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Testa och stänga av 'ivp4 standarden' Det kan nog hjälpa. (tidiga 1 gb/s nätverkskort verkar ha problem med detta om nätverksleverantören inte har ivp4 adresser att ge ut till alla datorer.)

Är du seriös eller trollar du?
Att ta bort ipv4 är samma sak som att ta bort möjligheten att kommunicera med 99,9999% av Internet.

Skrivet av halvar89:

Ja som titeln säger så försvinner mitt internet då och då bara helt random så där. Jag sitter och spelar cs:go eller bara är på interwebs. Helt plötsligt så är internetet borta i 10-20 sekunder. Men som sagt så tidigare hade jag adsl 8 mbit, och det var inte så stabilt häller men där var det inte så här dåligt :s Nu när vi har spenderat 1,5 år på att få det här fibret(min kommun är inte så duktig på att få saker gjorda) så tycker man att det borde vara bättre än så här

Vad har du för router? (Gissar på d-link)
Och logga in på den och kolla dhcp-lease på WAN/Internet för att se om dina glitchar sammanfaller med lånetiden.

Permalänk
Medlem

Näe har en netgear WNDR3700 v3 ,men hur kollar jag det? ;o

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Är du seriös eller trollar du?
Att ta bort ipv4 är samma sak som att ta bort möjligheten att kommunicera med 99,9999% av Internet.

Vad har du för router? (Gissar på d-link)
Och logga in på den och kolla dhcp-lease på WAN/Internet för att se om dina glitchar sammanfaller med lånetiden.

hittade vad det är jag stängt av i mitt nätverkskort kom inte ihåg alls varför man kom ihåg att man visst stängde av ipv4 standarden i egenskaperna lol.

tcp checksum ipv4: disabled
large send offload ipv4: disabled
ipv4 checksum offload ipv4: disabled
UDP checksum offload ipv4: disabled
sedan inne i egenskaperna på ipv4 standarden har jag satt det mesta på autoförhandling mellan dns server, aktiverat dhcp.

kan mer om hårdvara än nätverk det märks nog ganska tydligt...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

hmm så långt gick inte vårat med problemen.
pratat något med internet leverantören ?
och kikat i routerns inställningar ? 'om ni kommer åt den'

Har inte engagerat oss så mycket då det inte är ett jätteproblem (spelar inga onlinespel där), förmodligen är det routern som konstrar sig. Bara så din post och kom att tänka på vårt problem

Permalänk
Medlem

Installera pingplotter. Starta testet och lägg upp resultatet här

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Som sagt ett väldigt långt svar efter...., men de som har internetet hade givit oss fel ip, och det var nån bugg som gjorde att vi hade internet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

hittade vad det är jag stängt av i mitt nätverkskort kom inte ihåg alls varför man kom ihåg att man visst stängde av ipv4 standarden i egenskaperna lol.

tcp checksum ipv4: disabled
large send offload ipv4: disabled
ipv4 checksum offload ipv4: disabled
UDP checksum offload ipv4: disabled
sedan inne i egenskaperna på ipv4 standarden har jag satt det mesta på autoförhandling mellan dns server, aktiverat dhcp.

kan mer om hårdvara än nätverk det märks nog ganska tydligt...

De flesta leverantörer tillåter nog inte 4over6, många har inte IPv6 alls och då kan du inte stänga av IPv4. För då har du ingen förbindelse. Sen vad du gör med det lokala nätet har nog ingen påverkan.

Kolla DHCP-lease och liknande i routern som påpekat, är den kort så kan det vara att den förnyar IP ofta, och då tappar förbindelsen. Var det något fel från deras sidan så kan det säkert vara fixat nu.