Permalänk

Bahnhofs Plan B - Fri anonymisering

From 24/11, tror jag det var, så erbjuder Bahnhof sin kunder en gratis anonymiseringstjänst för att komma förbi datalagringsfrågan.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho...

Man måste själv in på sitt konto och aktivera detta.

Om det är skillnad på deras betaltjänst och denna vågar jag inte svara på.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Nu blir man extra glad att ha Bahnhof. Dom värnar verkligen om sina kunders integritet och inte bara ger med sig som övriga leverantörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

From 24/11, tror jag det var, så erbjuder Bahnhof sin kunder en gratis anonymiseringstjänst för att komma förbi datalagringsfrågan.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho...

Man måste själv in på sitt konto och aktivera detta.

Om det är skillnad på deras betaltjänst och denna vågar jag inte svara på.

Skrivet av acious:

Nu blir man extra glad att ha Bahnhof. Dom värnar verkligen om sina kunders integritet och inte bara ger med sig som övriga leverantörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försökte mig på den där gratis VPNen men det ville ej funka :S

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Jag försökte mig på den där gratis VPNen men det ville ej funka :S

Stod i artikeln att den inte blev aktiv innan 24/11 eller vad det var. Så du får tålmodigt vänta lite till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Stod i artikeln att den inte blev aktiv innan 24/11 eller vad det var. Så du får tålmodigt vänta lite till

Skickades från m.sweclockers.com

Tur man är nyvaken och läser som en kratta!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Bahnhof is teh shit^^ Lätt att man kommer skaffa dem igen när man får eget

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Vilka hjältar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av acious:

Nu blir man extra glad att ha Bahnhof. Dom värnar verkligen om sina kunders integritet och inte bara ger med sig som övriga leverantörer.

Bahnhof vill ha publicitet och erbjuda tjänster som kan göra att fler väljer Bahnhof. Tro inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Bahnhof vill ha publicitet och erbjuda tjänster som kan göra att fler väljer Bahnhof. Tro inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det så. Det spelar ju dock ingen egentlig roll då det ändå gynnar kunderna i slutändan. Win-win skulle jag säga.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Bahnhof vill ha publicitet och erbjuda tjänster som kan göra att fler väljer Bahnhof. Tro inget annat.

Absolut ger de dem publicitet. Men ger det användarna mervärde också så är det ju bara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Hahah. Bahnhof <3

Behövs inte säga så mycket mer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hur påverkar en sådan tjänst bandbredden och svarstider?

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Bahnhof vill ha publicitet och erbjuda tjänster som kan göra att fler väljer Bahnhof. Tro inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart men de ska också ha publicitet då de erbjuder något som verkligen gynnar sina kunder.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Bahnhof vill ha publicitet och erbjuda tjänster som kan göra att fler väljer Bahnhof. Tro inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle i så fall vara superenkelt för Telia, Comhem, you name it att göra precis samma sak. Vill dom inte ha fler kunder tror du?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Bahnhof vill ha publicitet och erbjuda tjänster som kan göra att fler väljer Bahnhof. Tro inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det ju... att Bahnhof har ett säljintresse i bakgrunden och vet att det kan ge nya kunder...samtidigt finns det ju andra operatörer som också har det intresset men som gör mycket lite för att värna om kundernas integritet och gärna går på uppfattningar som innebär, att det är rätt all data ska lagras, att de som operatör kan tänka sig att blockera vissa sidor på nätet som håller torrenter etc.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur lång tid det tar innan VPN blir olagligt att hosta i Sverige alt att den som äger VPN-servern får ta all skit. Lär ju gå snabbare om man ska göra dessa tjänster "folkliga (som de skriver)" eftersom att lagen, som den är skriven idag, saknar styrning för detta. Det har ju inte ansetts som något jätteproblem tidigare eftersom att VPN knappast används av alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piggekotten:

Hur påverkar en sådan tjänst bandbredden och svarstider?

Frågan är inte om utan hur mycket och i vilket sammanhang.

Antar att vi får pröva oss fram...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

Så är det ju... att Bahnhof har ett säljintresse i bakgrunden och vet att det kan ge nya kunder...samtidigt finns det ju andra operatörer som också har det intresset men som gör mycket lite för att värna om kundernas integritet och gärna går på uppfattningar som innebär, att det är rätt all data ska lagras, att de som operatör kan tänka sig att blockera vissa sidor på nätet som håller torrenter etc.

Allvarligt? Vilka operatörer värnar inte om sina kunder. Det låter som rena pojkrumsfantasier.

Bahnhof måste vara den operatör som levererar den fulaste internettjänsten i Sverige med alla deras lager av krångel. CGN, VPN, stiftelser och you name it. Att teknikentusiaster köper detta är obegripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Allvarligt? Vilka operatörer värnar inte om sina kunder. Det låter som rena pojkrumsfantasier.

Bahnhof måste vara den operatör som levererar den fulaste internettjänsten i Sverige med alla deras lager av krångel. CGN, VPN, stiftelser och you name it. Att teknikentusiaster köper detta är obegripligt.

"Allvarligt? Vilka operatörer värnar inte om sina kunder. Det låter som rena pojkrumsfantasier."
Följ debatten i medier där frågan diskuteras ! Det är tydlig nivåskillnad bland operatörerna på hur man ser på datalagringsfrågan och förhåller sig till politikens uppfattning om saken.

"Bahnhof måste vara den operatör som levererar den fulaste internettjänsten i Sverige med alla deras lager av krångel. CGN, VPN, stiftelser och you name it. Att teknikentusiaster köper detta är obegripligt."
Att någon som inte verkar insatt i frågan kommenterar med sammanfattningen "krångel" är däremot begripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Bahnhof vill ha publicitet och erbjuda tjänster som kan göra att fler väljer Bahnhof. Tro inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har så rätt!!!
Ni som tror att Bahnhof eller någon annan internet leverantör kan komma undan EU , USA måste leva i en underbar bubbla.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tur man har B-hof. Jag betalade mitt (mobil) kontantkort med kontanater och tankar på med kontanter. Ingen vet vem jag ringer/blir uppringd av. Jag tankar på SL-kortet med kontanter så ingen vet vilka resor jag gör. Foliehatt? Kanske. Eller ett försvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Allvarligt? Vilka operatörer värnar inte om sina kunder. Det låter som rena pojkrumsfantasier.

Bahnhof måste vara den operatör som levererar den fulaste internettjänsten i Sverige med alla deras lager av krångel. CGN, VPN, stiftelser och you name it. Att teknikentusiaster köper detta är obegripligt.

Det har inte slagit mig tidigare, men om de inte kunde logga sin CGN ordentligt, så kunde de inte uppfylla datalagringsdirektivet. Sedan upptäckte man att det gav cred i vissa kretsar och så var affärsidén född...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Allvarligt? Vilka operatörer värnar inte om sina kunder. Det låter som rena pojkrumsfantasier.

Bahnhof måste vara den operatör som levererar den fulaste internettjänsten i Sverige med alla deras lager av krångel. CGN, VPN, stiftelser och you name it. Att teknikentusiaster köper detta är obegripligt.

Hur kommer det sig att bara Banhof är med och försöker medans andra tittar på. Oavsätt om detta är en PR kupp eller inte så gör de något till skillnad från andra som stoppar huvudet i sanden.

Tittar vi sedan tidigare så var inte alla ISPer i Sverige med Integrity gruppen heller. Minns att det var Bahnhof, Bredband2 och ett par till men långt ifrån alla.

Så länge de gör en bra sak även om det i början startade som en PR kupp så gör de en bra sak. De försöker ändra på något till det bättre och för det får de en internet poäng från mig och förmodligen mig som kund för eller senare.

Internet kan se värre ut, räcker att titta på FCC i USA som leds av lobbyister som tycker att net neutrality är dåligt. Imorgon kanske någon minister i Sverige vaknar upp med idiotiska ideér. MP är fulla av dom. Då krävs det ISPer och pirat partier som tar saken på allvar.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/11/mp-motion-google-s...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&arti...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Tur man har B-hof. Jag betalade mitt (mobil) kontantkort med kontanater och tankar på med kontanter. Ingen vet vem jag ringer/blir uppringd av. Jag tankar på SL-kortet med kontanter så ingen vet vilka resor jag gör. Foliehatt? Kanske. Eller ett försvar.

Det räcker ju med kameror där du handlar dina kontantpaket (som i Fingreprintskandalen) eller att operatören tittar i lite i din trafik (datatrafik, meddelanden eller röstsamtal) eller kör triangulering på dig. Du kan inte vara anonym med en mobil idag. En enda 2FA kod från en internet tjänst så kan den som vill blåsa ditt cover hitta en tes att testa. För när man har en möjlig identitet och vill bekräfta denna så blir det genast mycket lättare. Du försvårar bara för dig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassep1l1s:

Tur man har B-hof. Jag betalade mitt (mobil) kontantkort med kontanater och tankar på med kontanter. Ingen vet vem jag ringer/blir uppringd av. Jag tankar på SL-kortet med kontanter så ingen vet vilka resor jag gör. Foliehatt? Kanske. Eller ett försvar.

Om du tankar på ditt kontantkort genom att gå till t ex pressbyrån och köpa en refill med betalkort så är det enda nån vet att du köpt en kontantkortsrefill.
Operatören vet inte vem som köpt refillen, eftersom det inte är de som tagit emot betalningen, och Pressbyrån vet inte vilket kontantkort du laddar på.

Likadant är det om du tankar på SL-kortet på Pressbyrån. SL vet inte vilket betalkort som använts för att tanka på kortet, och Pressbyrån har ingen aning om hur du reser.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Du har så rätt!!!
Ni som tror att Bahnhof eller någon annan internet leverantör kan komma undan EU , USA måste leva i en underbar bubbla.
Med vänlig hälsning / Mange

Så är det nog.
Vad händer den dagen när Bahnhof är tvungen att stänga ner sina tjänster ifall lagarna ändras?
Då sitter folk där helt utan uppkoppling.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om du tankar på ditt kontantkort genom att gå till t ex pressbyrån och köpa en refill med betalkort så är det enda nån vet att du köpt en kontantkortsrefill.
Operatören vet inte vem som köpt refillen, eftersom det inte är de som tagit emot betalningen, och Pressbyrån vet inte vilket kontantkort du laddar på.

Likadant är det om du tankar på SL-kortet på Pressbyrån. SL vet inte vilket betalkort som använts för att tanka på kortet, och Pressbyrån har ingen aning om hur du reser.

Inte med betal/kontokort. Kontanter gäller. Undvik lämna elektroniska spår.
Edit: Ingen ska ens veta att mitt betalkort köpt en refill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Så är det nog.
Vad händer den dagen när Bahnhof är tvungen att stänga ner sina tjänster ifall lagarna ändras?
Då sitter folk där helt utan uppkoppling.

Det sker inte över en natt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Om du tankar på ditt kontantkort genom att gå till t ex pressbyrån och köpa en refill med betalkort så är det enda nån vet att du köpt en kontantkortsrefill.
Operatören vet inte vem som köpt refillen, eftersom det inte är de som tagit emot betalningen, och Pressbyrån vet inte vilket kontantkort du laddar på.

Likadant är det om du tankar på SL-kortet på Pressbyrån. SL vet inte vilket betalkort som använts för att tanka på kortet, och Pressbyrån har ingen aning om hur du reser.

Jo, eftersom samma maskin (POS) behandlar korttransaktionen och skriver ut koden (de flesta kontantkort är numera integrerade i POS för att eliminera stöld etc.). Även om man handlar med kontanter så kan operatören spåra dig genom att de kan se var du handlar dina påfyllningar.

Ang SL kortet är det ju också elektroniskt så SL kan se vilken kiosk vid vilken tidpunkt som laddat ett kort med pengar. Man är anonym, men i och med att tiderna för passeringar loggas så kan man ändå enkelt hitta bilder på den som åker med ett visst kort vid passeringar genom att samköra videofilm och passeringsdata. Det är inte enkelt att vara anonym idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Jo, eftersom samma maskin (POS) behandlar korttransaktionen och skriver ut koden (de flesta kontantkort är numera integrerade i POS för att eliminera stöld etc.). Även om man handlar med kontanter så kan operatören spåra dig genom att de kan se var du handlar dina påfyllningar.

Mobiloperatörerna får inte reda på vilket bankkort man handlat med hos ombudet, även om koden kommer på kvittot.

Visa signatur

///M4