Flyttade första jacket, sämre anslutning.

Permalänk
Medlem

Flyttade första jacket, sämre anslutning.

Har slött DSL från telia och det har funkat bra. Häromdagen så beställde jag 24 mbit istället för de 8 jag redan har och passade samtidigt på att flytta mitt första jack. Allt jag gjorde var att koppla ur telekabeln från jacket och satte ihop den med en kabelklämma (en sån man har ett pressverktyg för att klämma ihop) och lite krympslang med kabeln som fortsatte vidare till det andra jacket.

Hur som helst har detta lett till att mitt nät, ungefär var tionde minut fryser sig helt för att sedan fungera helt normalt igen. Visst kan jag koppla in det gamla jacket igen, men det sitter i källaren och känns ganska meningslöst. Någon ide om varför detta händer? Kabeln som kom ur marken hade 4 ledare, endast två satt i uttaget i källaren, en lila och en vit. Dessa kopplade jag ihop med respektive färg (vit och vit samt lila och lila) som gick vidare till det andra uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har slött DSL från telia och det har funkat bra. Häromdagen så beställde jag 24 mbit istället för de 8 jag redan har och passade samtidigt på att flytta mitt första jack. Allt jag gjorde var att koppla ur telekabeln från jacket och satte ihop den med en kabelklämma (en sån man har ett pressverktyg för att klämma ihop) och lite krympslang med kabeln som fortsatte vidare till det andra jacket.

Hur som helst har detta lett till att mitt nät, ungefär var tionde minut fryser sig helt för att sedan fungera helt normalt igen. Visst kan jag koppla in det gamla jacket igen, men det sitter i källaren och känns ganska meningslöst. Någon ide om varför detta händer? Kabeln som kom ur marken hade 4 ledare, endast två satt i uttaget i källaren, en lila och en vit. Dessa kopplade jag ihop med respektive färg (vit och vit samt lila och lila) som gick vidare till det andra uttaget.

Är du hundra på att kablarna fick bra kontakt och att du koppla rätt andra gången ?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem

Du har ökat längden på linjen.

DSL är väldigt avstånsberoende om du redan ligger på gränsen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Dom extra metrarna lär vara försumbara, låter mera som ditt kladd med kablarna orsakat störningarna...

Permalänk
Medlem

Ja det rör sig kanske om 5 meter längre, max.

Kladd och kladd, jag tvinnade ju inte precis ihopa dem utan satte dem i kontakter och allt. Och det ligger såpass skyddat så det är inget som rör sig eller något,

Permalänk
Medlem

Kontakter innebär ju att du har fler steg på kabeln där en störning kan uppkomma. Vad för typ av kontakter använde du?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Kontakter innebär ju att du har fler steg på kabeln där en störning kan uppkomma. Vad för typ av kontakter använde du?

http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kabelskor/skar...
Sån använde jag och jag drog ganska hårt för att se att de satt fast och satte på krympslang.
Ja, men innan satt de ju fast med skruvar i uttaget där det gick via en metallbit till nästa skruv, gör väl lika stor störning det?

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Visst kan jag koppla in det gamla jacket igen, men det sitter i källaren och känns ganska meningslöst. Någon ide om varför detta händer?

För att gå vidare med felsökningen så är det nog tyvärr lämpligast att koppla tillbaka det förra uttaget och se om problemen upphör. Om dom upphör så beror det på den förlängda kabeln. Alternativet kanske då kan vara att du låter modemet sitta vid den första inkommande kabeln och därifrån förlägga en vanlig nätverkskabel till den plats där du ville ha modemet.

Om det istället visar sig att problemen kvarstår, så beror det på att dom lagt på en högre hastighet. Då behöver du nog be dem sänka igen för att prova om stabiliteten kommer tillbaka.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kabelskor/skar...
Sån använde jag och jag drog ganska hårt för att se att de satt fast och satte på krympslang.
Ja, men innan satt de ju fast med skruvar i uttaget där det gick via en metallbit till nästa skruv, gör väl lika stor störning det?

Jag tror att du har använt fel sorts skarvdon. De som du länkade till brukar man använda till betydligt grövre kablar än de som används till telefonsignaler.

När man skarvar tele kablar så brukar man använda "fiskögon". http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Permalänk
Medlem

Kan var för grova skarvhylsor.

Har du fått upp dina 24mbit? Om man gör två förändringar samtidigt är det svårt att veta vilken man ska skylla på.

Permalänk
Medlem

Har du tvinnat upp kabelparet? Om du har det så tvinna tillbaka igen. Det kan vara känsligt som 17.

Permalänk
Medlem

Ja de är ganska grova, men de minsta jag hade (köpte en fet låda på Biltema för några år sedan med massa olika storlekar). Kändes som de fick bra kontakt.

Angående hastigheten, så ringde jag Telia och de sa att leveransdatumet var ca 1 månad och inte 10 minuter som de sagt tidigare, så har inget med det att göra.

Jag har för övrigt kolla "störnings" värdena på gatewayen och de är relativt låga.

Permalänk
Medlem

Har du andra kablar i närheten av den förlängning du gjort och som kan störa?
Har du använt tvinnad telekabel till förlängningen?

I annat fall skulle jag koppla tillbaka, se om felet upphör och dra ny 5 meters kabel igen.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kabelskor/skar...
Sån använde jag och jag drog ganska hårt för att se att de satt fast och satte på krympslang.
Ja, men innan satt de ju fast med skruvar i uttaget där det gick via en metallbit till nästa skruv, gör väl lika stor störning det?

Sånna är i allmänhet skit rent utsagt. Använde lite sånna i början när jag byggde bilel, fungerade fan så mycket bättre när vi lödde alla skarvar ist. De har en tendens att börja glappa efter ett tag och hänger inte alltid med i höga frekvenser.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Har du andra kablar i närheten av den förlängning du gjort och som kan störa?
Har du använt tvinnad telekabel till förlängningen?

I annat fall skulle jag koppla tillbaka, se om felet upphör och dra ny 5 meters kabel igen.

//Lasse

Nä det är inget i närheten, tvinnad är den inte, kabeln är antagligen minst 50 år gammal.

Skrivet av JamesBanana:

Sånna är i allmänhet skit rent utsagt. Använde lite sånna i början när jag byggde bilel, fungerade fan så mycket bättre när vi lödde alla skarvar ist. De har en tendens att börja glappa efter ett tag och hänger inte alltid med i höga frekvenser.

Jaså? Har använt sådana länge till diverse projekt alltid funkat prima. Lagade min sätesvärmare häromdagen med sådana.

Kan ju nämna att jag precis har flyttat och det har aldrig varit någon bredbands koppling i huset tidigare, enbart telefon. Jag har endast kört med jacket i i kanske 2 veckor, så detta hade kanske hänt ändå så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nä det är inget i närheten, tvinnad är den inte, kabeln är antagligen minst 50 år gammal.

Det är inte så att kabeln är så gammal och skröplig att den blivit skadad vid omkopplingen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nä det är inget i närheten, tvinnad är den inte, kabeln är antagligen minst 50 år gammal.

Jag skulle bytt kabeln emot en tvinnad telekabel. Sen funkar det tror jag.
typ: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Finns olika kvalité på de där skarvdonen och tängerna, men så länge du inte kan dra ur kabeln för hand, är det nog inga problem för din applikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Jag skulle bytt kabeln emot en tvinnad telekabel. Sen funkar det tror jag.
typ: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Finns olika kvalité på de där skarvdonen och tängerna, men så länge du inte kan dra ur kabeln för hand, är det nog inga problem för din applikation.

Okej, men även om jag drar en ny så lär det ju bli gammal kabeln som kommer upp från golvet så att säga, men är kanske värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Okej, men även om jag drar en ny så lär det ju bli gammal kabeln som kommer upp från golvet så att säga, men är kanske värt ett försök.

Jo, men den har väl funkat tidigare och är väl en partvinnad kabel redan?

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att vara försiktig med den gamla ledningen. Det brukar fungera så länge man inte rör något. Det är alltså när man är tvungen att koppla ihop gamla ledningar som man ska undvika att t ex böja ledarna mer än man är tvungen.

Man kanske inte använde partvinnade kablar ut till kund men man kände till problemet. Det kunde man se när det fanns telefonledningar som var utförda med blanktråd på isolatorer.

Permalänk
Medlem

Nej de är inte tvinnade, och den faller lätt sönder, fick klippa av de yttersta delen på ledarna för de var så dåliga.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Gamla telefonledningar är väl i regel bara två "raka" kopparledare?

Partvinning visste väl ingen vad det var då. xD

Telefonledningen in i vår lägenhet här är sådan... och de flesta äldre jag sett.

I slutet på 1800-talet använde man partvinning. Visserligen med ett antal stolpars mellanrum
Och Bell utvecklade en partvinnad kabel ungefär samtidigt. Så man kände till det redan då.

Med vänlig hälsning

Adréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nä det är inget i närheten, tvinnad är den inte, kabeln är antagligen minst 50 år gammal.

Jaså? Har använt sådana länge till diverse projekt alltid funkat prima. Lagade min sätesvärmare häromdagen med sådana.

Kan ju nämna att jag precis har flyttat och det har aldrig varit någon bredbands koppling i huset tidigare, enbart telefon. Jag har endast kört med jacket i i kanske 2 veckor, så detta hade kanske hänt ändå så att säga.

Sådana skarvhylsor skall du absolut inte ha för att skarva telekabel! De duger bara till elkablar. Om du inte har 3M "fiskögon" att skarva med så är det bästa du kan göra är att tvinna ihop ändarna och löda ihop, dra sen en krympslang eller eltejp om varje skarv! Inte heller skall du skarva med sockerbitar då de har en tendens att klippa de högre frekvenserna i ADSL signalen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Var det nödvändigt att flytta jacket? En längre TP kabel låter som en enklare lösning..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Sådana skarvhylsor skall du absolut inte ha för att skarva telekabel! De duger bara till elkablar. Om du inte har 3M "fiskögon" att skarva med så är det bästa du kan göra är att tvinna ihop ändarna och löda ihop, dra sen en krympslang eller eltejp om varje skarv! Inte heller skall du skarva med sockerbitar då de har en tendens att klippa de högre frekvenserna i ADSL signalen.

Lycka till!

Okej, sätter tillbaka dem i jacket istället.

Skrivet av Bazile:

Var det nödvändigt att flytta jacket? En längre TP kabel låter som en enklare lösning..

Fast jacket sitter i källaren, lär inte bli så schysst wifi signal på övervåningen.

Permalänk
Medlem

Hej!

har inte läst hela tråden men en kollega till mig fick liknande problem och det slutade med att operatören fick sänka hastigheten till typ 14-20mbit i sekunden eftersom hastigheter över det så fick han dessa störningarna.

Hoppas detta hjälper, dock håller jag med att du ska testa i gamla jacket en gång först för att eliminera felkällor typ dåliga kablar i huset dåliga anslutningar i huset etc.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Okej, sätter tillbaka dem i jacket istället.

Fast jacket sitter i källaren, lär inte bli så schysst wifi signal på övervåningen.

De alternativ som finns är att du byter så mycket av telekabeln du kan och hoppas att det fungerar sedan.

Eller att du behåller jacket i källaren och sätter modemet där. Sedan drar du nätverkskabel till den plats du vill ha routern.

När det gäller gamla kablar så ska de endera ligga orörda eller bytas ut. De kan fungera bra till man rör dem. Isoleringen är ju oftast väldigt spröd.