Ownit fiberkabel direkt in i server?

Permalänk
Medlem

Ownit fiberkabel direkt in i server?

Tjena!

Kommer ev. flytta till en lägenhet med fiber från Ownit där ingående kabel är fiber som sedan går in i en konverterade för att få ut CAT.
Jag har sett att det finns PCIe-kort som har fiberkontakter, går det att strunta i konverteraren och koppla in fiber direkt in i min server som har en installation av pfSense?

Tänker på något i stil med: http://h30094.www3.hp.com/product/sku/5103078

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av billyskate:

Tjena!

Kommer ev. flytta till en lägenhet med fiber från Ownit där ingående kabel är fiber som sedan går in i en konverterade för att få ut CAT.
Jag har sett att det finns PCIe-kort som har fiberkontakter, går det att strunta i konverteraren och koppla in fiber direkt in i min server som har en installation av pfSense?

Tänker på något i stil med: http://h30094.www3.hp.com/product/sku/5103078

Hej!

Det beror på vad det är för fiberconverter, om det är en väggmonterad där fibern är svetsad direkt i, eller om det är en lös fiberconverter med SFP modul, eller kontakter för fiber i.

Så det är svårt att svara på om du inte vet vad det är för fiberconverter, och om fibern sitter svetsad direkt in i den eller är med kontakter.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Tjena!

Kommer ev. flytta till en lägenhet med fiber från Ownit där ingående kabel är fiber som sedan går in i en konverterade för att få ut CAT.
Jag har sett att det finns PCIe-kort som har fiberkontakter, går det att strunta i konverteraren och koppla in fiber direkt in i min server som har en installation av pfSense?

Tänker på något i stil med: http://h30094.www3.hp.com/product/sku/5103078

Måste ha en konverter som sitter i huset, tror inte de kan göra så ens.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Kolla i den här tråden så kan du få ett litet hum om vad man bör tänka på.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Tjena!

Kommer ev. flytta till en lägenhet med fiber från Ownit där ingående kabel är fiber som sedan går in i en konverterade för att få ut CAT.
Jag har sett att det finns PCIe-kort som har fiberkontakter, går det att strunta i konverteraren och koppla in fiber direkt in i min server som har en installation av pfSense?

Tänker på något i stil med: http://h30094.www3.hp.com/product/sku/5103078

Jag har jobbat för ett företag som installerar för Ownit (och troligtvis gör din installation om du bor i sthlm.) I de Absolut flesta fallen (Extremt ovanligt att det inte sker på hyffsat nya installationer) så används Inteno FG5000 CPEer, dessa använder vanliga UPC kontakter, men dessa har endast en tunn väldigt oskyddad fiber "s vans", du kan INTE byta CPE eller plocka ut fibersignalen utan att påverka fibern. Jävligt pilligt ens för oss som är utbildade och jobbat med det.

Du kommer få köra med koppar till servrarna. Alternativt ifall du ringer kundsupport på Ownit och ser över ifall du kan göra en beställning på en enkel converter eller uttag som endast har ett mellanstycke kopplat till Piggarna (inkommande fiber) då kan du själv köpa fiberpatchkablar och dra, men vad du än gör RÖR inte Inkommande fiber, blir bara problem.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha fiber ända till servern? Det finns väl ingen fördel med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag har jobbat för ett företag som installerar för Ownit (och troligtvis gör din installation om du bor i sthlm.) I de Absolut flesta fallen (Extremt ovanligt att det inte sker på hyffsat nya installationer) så används Inteno FG5000 CPEer, dessa använder vanliga UPC kontakter, men dessa har endast en tunn väldigt oskyddad fiber "s vans", du kan INTE byta CPE eller plocka ut fibersignalen utan att påverka fibern. Jävligt pilligt ens för oss som är utbildade och jobbat med det.

Du kommer få köra med koppar till servrarna. Alternativt ifall du ringer kundsupport på Ownit och ser över ifall du kan göra en beställning på en enkel converter eller uttag som endast har ett mellanstycke kopplat till Piggarna (inkommande fiber) då kan du själv köpa fiberpatchkablar och dra, men vad du än gör RÖR inte Inkommande fiber, blir bara problem.

Tack Oskar! Mycket bra svar, jag skall inget röra

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Varför vill du ha fiber ända till servern? Det finns väl ingen fördel med det?

Då han vill ha sin PFsense burk först så kan det vara smidigt att inte behöva ha ett modem eller liknande ivägen. Hade helt enkelt sparat plats och kabel om han hade kunnat kört fiber direkt in i burken, utan att behöva passera en mellan man så att säga.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Som privat person ska man inte pilla på fibern. Förutom att man knäcker den lätt så är risken stor att man får med smuts.
Då kan du förstöra både fibern och SFP modulen.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Tjena!

Kommer ev. flytta till en lägenhet med fiber från Ownit där ingående kabel är fiber som sedan går in i en konverterade för att få ut CAT.
Jag har sett att det finns PCIe-kort som har fiberkontakter, går det att strunta i konverteraren och koppla in fiber direkt in i min server som har en installation av pfSense?

Tänker på något i stil med: http://h30094.www3.hp.com/product/sku/5103078

Har Ownit 100/100 och min inkommande har en vanlig rj45 på inkommande - sitter väl en switch någonstans i kåken och som bara trunkar vidare skiten.

rj45, vlan -> Intenogrunka -> wan, tv, iptelefoni - ja du fattar. Så du kan ju ta inkommande rj45, in i servern och tagga vlanen och skicka ut på eget. Lat som man är har jag bara bett Ownit att brygga en port åt mig..

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Så du kan ju ta inkommande rj45, in i servern och tagga vlanen och skicka ut på eget..

Jo, så kan man ju göra men nu är ingående fiber och inte rj45.
Men jag tror det får bli så att jag kör fiber->omvandlare till rj45->server med pfsense -> switch -> prylar.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Då han vill ha sin PFsense burk först så kan det vara smidigt att inte behöva ha ett modem eller liknande ivägen.

Du hajjar precis!

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jo, så kan man ju göra men nu är ingående fiber och inte rj45.
Men jag tror det får bli så att jag kör fiber->omvandlare till rj45->server med pfsense -> switch -> prylar.

Soft vad för hastighet kommer du att ha?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000