Permalänk

Vilken kabel är det jag har??

Hej,

Det finns förhoppningsvis några proffs på kablar där ute...

Jag har en seriel kabel med DB9 honor i varje ände. Jag tror att detta är en nollmodemskabel men kan inte hitta vilken typ av nollmodemskabel det är, den verkar vara lite konstigt kopplad. Varför jag tror att det är en nollmodemskabel är att stift 5 på båda sidor är ihopkopplade, 2 -> 3 och 3 -> 2. Se övrig pinout nedan. Jag vill veta detta för att jag behöver köpa minst en kabel till och jag vet att denna funkar.

Jag har mätt upp de olika stiften på kabeln och kontakterna är kopplade så här:

1 -> 7
2 -> 3
3 -> 2
4 -> 6,8
5 -> 5
6 -> 4
7 -> 1
8 -> 4
9 -> 9

MVH
Robert

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är för typ av nollmodemkabel men den verkar vara kopplad på samma sätt som den här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Permalänk

@Xellofan, tack precis den kopplingen jag letade efter på nollmodemskabel. Blir till att beställa.

@Rouge of Darkness, tack har naturligtvis kollat där men de visar bara den vanligaste kopplingen. Som jag skrev så på min kabel är t.ex 4 kopplad till 6, 8 och inte till 6, 1 som på en "vanligt" kopplad nollmodemskabel.

Vad jag förstår finns det ett antal olika nollmodemskopplingar och denna hör inte till de vanligaste, misstänker att det har med handskakningen att göra för skicka och ta emot verkar vara samma... Är det någon som vet vad jag har för koppling eller i alla fall vet vad den kallas så vore jag väldigt glad för att få veta det.