Längre räckvid eller annan lösning nätverk

Permalänk

Längre räckvid eller annan lösning nätverk

Hej.
Ny på sidan, vet inte om jag hamnat rätt.

Jag är ute efter en lösning på nätverk avstånd.

Jag har fast internet från tele2 (bor ute i skogen). Nu vill jag ha internet ner till mitt garage. ligger ca 50-60 meter ifrån huset.

Vad är bästa sätt? Har ingen lust nu i alla fall att gräva ner en internet kabel. Läste lite om "PowerLine/Homeplug", funkar dom även om man pluggar in 1 i huset sen en nere i garaget?
Finns något bra modem som räcker så långt?

Spotta på med idéer, bra som dåliga.

Mvh
Robin

Permalänk
Skrivet av Aafastnej:

Hej.
Ny på sidan, vet inte om jag hamnat rätt.

Jag är ute efter en lösning på nätverk avstånd.

Jag har fast internet från tele2 (bor ute i skogen). Nu vill jag ha internet ner till mitt garage. ligger ca 50-60 meter ifrån huset.

Vad är bästa sätt? Har ingen lust nu i alla fall att gräva ner en internet kabel. Läste lite om "PowerLine/Homeplug", funkar dom även om man pluggar in 1 i huset sen en nere i garaget?
Finns något bra modem som räcker så långt?

Spotta på med idéer, bra som dåliga.

Mvh
Robin

PowerLine/Homeplug funkar bäst om det är samma fas alltså internet A>B går från samma säkring i proppskåpet. det funkar annars men är klart mycket trögare mer fel att det hänger sig.

hur "bra" din el är också en grej som kan ställa till det är det brus från annat. svets, stora elmotorer, gamla apparater eller led belysning från kina så kommer det störa en hel del.

att gräva ner 50 meter kan kännas mycket men det kan löna sig i slutändan.

tror du menar Router fast det är antennen som är det viktiga och du behöver 2st riktantenner. är det fri sikt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aafastnej:

Hej.
Ny på sidan, vet inte om jag hamnat rätt.

Jag är ute efter en lösning på nätverk avstånd.

Jag har fast internet från tele2 (bor ute i skogen). Nu vill jag ha internet ner till mitt garage. ligger ca 50-60 meter ifrån huset.

Vad är bästa sätt? Har ingen lust nu i alla fall att gräva ner en internet kabel. Läste lite om "PowerLine/Homeplug", funkar dom även om man pluggar in 1 i huset sen en nere i garaget?
Finns något bra modem som räcker så långt?

Spotta på med idéer, bra som dåliga.

Mvh
Robin

När det gäller 50 - 60 meter in till en annan byggnad så blir det lite problematiskt.

Det finns parabolliknande utomhusantenner för WiFi. Och sedan finns det trådlösa extenders som förlänger ditt trådlösa.

Vad heter din nuvarande utrustning idag?
Har du internetanslutning via telefonjacket eller fiber?
Går det att placera nuvarande utrustning mot vägg som sluttar mot garaget?

En tanke som slog mig är att ha en bra router placerat på utsidan av huset med riktigt starka antenner.

Bonus! Trevligt att kunna sitta ute under sommaren och surfa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

50-60 meter fri sikt kräver inte ens parabol som antenn, men gärna en riktantenn. Det finns platta saker som på det korta avståndet kommer att fungera klockrent.
Vad som däremot är extremt viktigt är fri sikt. Har man träd i vägen blir det väsentligt mycket svårare.

Permalänk

Tack för alla tips. Som du sa grävning lönar sig, så är problemet att raka vägen går via en hage sen över min ny grusade infart. Plus att gräva nu inge vidare då tjälen i backen gör det besvärligt.

Behöver inget super säkert internet. Jag vill använda det till när jag lagar bilar. Så jag kan kolla upp på nätet vad som kan va fel och så. Så det behöver inte va super stabilt. Allt är bättre än mobilt då det är dålig(ingen) mottagning i garaget.

Nätet är via telejacket. Och det är tele2s senaste modem som i sig är dåligt vad gäller trådlöst. Räcker bara nån meter utanför huset.

Sikten: Har 1 träd i vägen. Men kanske kan ha på ena kanten av huset då missar jag trädet.

Men som sagt ha i tanke att jag inte behöver stabilt nog för spel eller liknande. Utan bara vanligt surf.

Tack igen