Internet "förstört" på grund av brygga

Permalänk
Medlem

Internet "förstört" på grund av brygga

Hej

För inte så länge sedan skapade jag en tråd här i vilken jag beskrev mitt ständiga problem med strikta nät när jag spelar på mitt Xbox. En lösning som föreslogs, men som inte hjälpte, var först att manuellt öppna de nödvändiga portarna. Därefter föreslogs en nätverksbrygga, något jag var skeptisk till då en sådan tidigare lett till att jag behövde omformatera min Win.7 dator. Något direkt val hade jag dock inte då det var den enda lösningen, utöver att sälja min Xbox, och jag gjorde därmed en nätverksbrygga. Problemet löstes inte utan mitt nät var fortfarande strikt, och fortfarande fick jag cruisa runt själv i till exempel GTA.

Jag valde efter det negativa resultatet att ta bort bryggan, och se på fan, nu kan jag inte surfa på datorn. Om jag ansluter till mitt hennätverk så står det direkt Ansluten ' och en full täckning signaleras. Jag kan däremot inte gå in på några hensidor, utan då uppstår omgående ett felmeddelande. Ingen funtionalitet som kräver internet är åtkomlig på min dator.

Så vad har egentligen hänt här och hur kan jag lösa detta? Dessutom är en delfråga vad som egentligen är en nätverksbryggas poäng? Har som sagt gjort sådana två gånger, och båda gångerna har det totalt fuckat upp min dator...

Ansluter min Xbox till internet med en nätverkskabel mellan boxen och min laptop, varpå nätet delas i datorn.

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00t0b0t:

Hej

För inte så länge sedan skapade jag en tråd här i vilken jag beskrev mitt ständiga problem med strikta nät när jag spelar på mitt Xbox. En lösning som föreslogs, men som inte hjälpte, var först att manuellt öppna de nödvändiga portarna. Därefter föreslogs en nätverksbrygga, något jag var skeptisk till då en sådan tidigare lett till att jag behövde omformatera min Win.7 dator. Något direkt val hade jag dock inte då det var den enda lösningen, utöver att sälja min Xbox, och jag gjorde därmed en nätverksbrygga. Problemet löstes inte utan mitt nät var fortfarande strikt, och fortfarande fick jag cruisa runt själv i till exempel GTA.

Jag valde efter det negativa resultatet att ta bort bryggan, och se på fan, nu kan jag inte surfa på datorn. Om jag ansluter till mitt hennätverk så står det direkt Ansluten ' och en full täckning signaleras. Jag kan däremot inte gå in på några hensidor, utan då uppstår omgående ett felmeddelande. Ingen funtionalitet som kräver internet är åtkomlig på min dator.

Så vad har egentligen hänt här och hur kan jag lösa detta? Dessutom är en delfråga vad som egentligen är en nätverksbryggas poäng? Har som sagt gjort sådana två gånger, och båda gångerna har det totalt fuckat upp min dator...

Ansluter min Xbox till internet med en nätverkskabel mellan boxen och min laptop, varpå nätet delas i datorn.

Varför ansluter du Xbox till Internet genom att koppla Xbox till en dator som delar sin anslutning? Låter ju som att det kan förklara varför dina försök att öppna portar och brygga nät osv inte hjälper.

Vad gäller frågan om vad som har hänt, om detta avser varför "ingenting fungerar" nu, så skulle jag gissa att antingen så är det någon inställning som inte ändrats tillbaka eller så är det din ISP som inte gillar att se en massa olika enheter anslutna (se även nästa).

Och vad en brygga är? I princip en direkt anslutning. Dvs om du har konfigurerat om ett modem/en router/... att agera brygga så är enheterna bakom efter detta direkt anslutna mot Internet med de för- och nackdelar som detta innebär.

Fördelar: allt är vidöppet, nackdelar: allt är vidöppet (ingen brandvägg), problem med flera enheter om ISP bara delar ut en enda IP-adress, osv.
Ofta är den här inställningsmöjligheten främst intressant om man av ISPn påtvingats undermålig hårdvara som är både modem och router i ett men att man vill ha en egen router istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En brygga hjälper inte eftersom portarna som din xbox använder är stängda i din 4g router. Du har fåtal val egentligen och det är kontakta din leverantör och be dem öppna portarna för din xbox, eller be dem brygga 4g routerna och placera en egen router efter, eller köpa en egen 4g router du har kontroll över om det finns som val.

Om du har tagit bort bryggan mellan två anslutningar så kanske du måste gå in och aktivera nätkortet du vill använde efteråt, är lite osäker eftersom det var så länge sedan jag bryggade anslutningar i Windows. Men det borde iaf inte vara svårare en så.

Permalänk
Medlem

ISP, modem, router, övriga enheter? Lite detaljer tack!
Har du provat ipconfig /release och ipconfig /renew? Det kan automagiskt lösa problem ibland

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Varför ansluter du Xbox till Internet genom att koppla Xbox till en dator som delar sin anslutning?

Skrivet av VexedRelic:

En brygga hjälper inte eftersom portarna som din xbox använder är stängda i din 4g router.

Det enda TS har en 4G USB-dongle som sitter i datorn, TS har ingen router utan delar ut internet till Xbox:en via Microsoft Internet Connection Sharing i datorn. Det är mao TS dator som agerar NAT och Firewall.

TS tycker inte sig ha råd att köpa en 4G router eller skaffa fast bredband.