Svarstid går upp och ner, mycket sämre internet på senaste tiden..

Permalänk

Svarstid går upp och ner, mycket sämre internet på senaste tiden..

På senaste tiden har svarstiden/ping gått upp riktigt högt, alla i familjen har märkt det. Eftersom jag är den enda som har lite erfarenhet i familjen skulle jag tippa på en ny router men vill vara säker. Testade battlefield 4. Har runt 48 ping som är normalt, men från ingenstand kommer pingen upp runt 168ms. Får varning om hög ping, kan spela i max 5min sen blir jag kickad, så kan inte spela mitt bästa spel IMO och jobbigt att surfa på internet. Har aldrig haft så här förut.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för uppkoppling och nätverksdelar idag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

vad menar du med nätverksdelar? men uppkoppling på bredbandskollen är 7upp 0.7 ner med ca 27 svarstid. Men inne i spel när man kan se ping hela tiden går det upp varannan minut

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xXellaScopesXx:

vad menar du med nätverksdelar? men uppkoppling på bredbandskollen är 7upp 0.7 ner med ca 27 svarstid. Men inne i spel när man kan se ping hela tiden går det upp varannan minut

Vad har du för modem, router, annat ?
Är latensen stabil mot Bredbandskollen ? Kan du köra ping hela tiden mot nått vettigt ställe på internet och se om den varierar i stället för att bara kolla i spelet ? tex pinga www.sunet.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag med in egna tråd om problem kan ju tipsa om att starta commandoprompten och köra "ping www.svt.se -t" eller som mrgaffe föreslår, www.sunet.se. Jag brukar variera mellan svt.se och uu.se (Uppsala universitet då jag i dum tanke tänker att jag bor ca 4 mil från universitet )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

aa det verkar ju gå upp och ner väldigt ofta.
http://i.imgur.com/NvCmq81.png

Permalänk
Sötast
Skrivet av xXellaScopesXx:

aa det verkar ju gå upp och ner väldigt ofta.
http://i.imgur.com/NvCmq81.png

Är det en trådlös anslutning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xXellaScopesXx:

aa det verkar ju gå upp och ner väldigt ofta.
http://i.imgur.com/NvCmq81.png

Jag gjorde som dig och pingade svt.se 1000 ggr och det spred 6ms i tid för mig, du har en spridning på ca 150ms, även om du sitter på 8Mbit adsl så är spridningen rätt stor. Du skulle kunna prova att pinga din externa ip och din externa gateway för att bättre ringa in var problemen uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att upp och nedladdning som maxar bandbredden kommer göra att pingen blir svajjig. Kolla så att inget torrentprogram (eller liknande) ligger och laddar upp eller ned, eller kanske någon som har fått virus som tar massa bandbredd för bots eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Tänk också på att upp och nedladdning som maxar bandbredden kommer göra att pingen blir svajjig.

^ This.

Om du enbart har 0.7 Mbps ner räcker det i princip med att någon annan som sitter på uppkopplingen går in på aftonbladet.se, för att din ping ska skjuta i taket under några sekunder.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3