Permalänk

Segt internet - packet loss

De senaste dagarna har hela min familj märkt av att vårt internet var allmänt segt. Vårt internetradio som vanligtvis alltid är igång och fungerar stannade och buffrade ungefär varannan minut. Först trodde vi att det bara var något med det trådlösa nätverket men även jag som sitter uppkopplad direkt mot routern med kabel märkte av det. Det tar lång tid att komma in på sidor och jag får lag spikes i spel lite då och då. Bredbandskollen visar 6-8Mb/s ner som vanligtvis ligger på 12-14Mb/s. Pingar jag google.com får jag 0 - 50% packet loss (på bara 4 försök) och enligt teamspeak har jag 3 - 25% packet loss. När jag ska ansluta till en teamspeak-server kan det ta några sekunder innan jag blir ansluten (så brukar det inte vara). Jag har testat att starta om routern flera gånger och bytt DNS till googles. Pingtest.net visar ibland 0% packetloss och ca 1ms jitter, men ibland över 200ms jitter. Alltså verkar det här med packet loss inte ligga på samma nivå hela tiden.

Det konstiga är att vi verkar få en del packet loss även lokalt, exempelvis måste musik jag spelar från min nas buffra ibland och tar längre tid att starta. Om man däremot överför en fil från nasen så ligger hastigheten på 70-100MB/s som vanligt.

Vi har 12-24Mb/s ADSL från Telia men kör med en egen Asus DSL-N55U som modem och router. Asus-routern köpte vi för några månader sen då ungefär samma problem som beskrevs ovan uppstod, fast med Telias Thomson. Det löste sig så fort vi bytte till Asus.

Vet någon hur man skulle kunna lösa det här? Jag tänkte först att det var något fel på Telias sida men eftersom något liknande verkar uppstå även lokalt så kanske det snarare är fel på vår sida. Tack i förhand!

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova att pinga kontinuerligt/väldigt ofta mellan klienter i lanet och mot routern så borde du se om problemen finns i lanet eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan prova att pinga kontinuerligt/väldigt ofta mellan klienter i lanet och mot routern så borde du se om problemen finns i lanet eller inte.

Testade att pinga routern och nasen som är anslutna via kabel samt en raspberry pi som är ansluten via WLAN 100 gånger och fick 0% förlorade paket. Med google.com fick jag 30% förlorade paket så det verkar inte som problemet är lokalt. Får ta ett snack med telia och se om de vet någonting.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Jag sitter också med telia adsl 12-24Mb/s samt med egen router, har även samma problem. När jag spelar ligger min packet loss ibland runt 80%, att kolla stream är omöjligt då den buffrar hela tiden och påverkas inte av om jag tittar i 360p eller 1080p. Pratade med telia idag, tjejen sa saker jag redan visste och det ända hon kom fram till var att jag skulle prova med ett annat modem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Testade att pinga routern och nasen som är anslutna via kabel samt en raspberry pi som är ansluten via WLAN 100 gånger och fick 0% förlorade paket. Med google.com fick jag 30% förlorade paket så det verkar inte som problemet är lokalt. Får ta ett snack med telia och se om de vet någonting.

Du kan även testa att pinga dnsservrarna och Telias gateway, ipnummren kan du hitta i smarten.
100 ping är inte heller särskilt mycket, jag tänkte mera minst några dygns pingande och gärna hålla koll på om problemen påverkas av väder eller tid osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Efter flera försök kom jag fram till att det måste vara något mellan modemet och Telia som strular då jag fick samma resultat med tre modem och två olika routrar (inklusive Telias thomson). I ett samtal med deras support fick jag reda på att de inte ser att något är fel men frågade samtidigt om jag använder homplug hemma. Det gör jag och efter jag kopplade ur alla homeplugs verkar allt ha blivit som vanligt igen. Jag får testa att köra utan homeplugs i några dagar och se om problemet är löst. Är det det så antar jag att de orsakade störningar i telefonledningen som troligtvis går brevid elledningarna i väggen.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Efter flera försök kom jag fram till att det måste vara något mellan modemet och Telia som strular då jag fick samma resultat med tre modem och två olika routrar (inklusive Telias thomson). I ett samtal med deras support fick jag reda på att de inte ser att något är fel men frågade samtidigt om jag använder homplug hemma. Det gör jag och efter jag kopplade ur alla homeplugs verkar allt ha blivit som vanligt igen. Jag får testa att köra utan homeplugs i några dagar och se om problemet är löst. Är det det så antar jag att de orsakade störningar i telefonledningen som troligtvis går brevid elledningarna i väggen.

Ja det är ju möjligt att det blir "skräp" som smittar andra kablar, du får prova och skriva om resultatet, det vore ju intressant att veta om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.