Dela fiber med grannen? dela upp nätverket?

Permalänk
Medlem

Dela fiber med grannen? dela upp nätverket?

Hej! Funderar på att dela fiber med grannen, tanken är att våra nätverk ska vara helt separerade samt att någon typ av spärr så det inte blir belastat till max.

Funderar på att sätta en 100Mbit switch för att "spärra" hastigheten, har 250/100Mbit på ingång.

Jag vet inte alls hur jag ska göra, har en Asus Rt-ac66u.

Delade fiber med förra grannen genom att göra ett gästnätverk och repeater hemma hos grannen. Fungerade sådär cirka 15Mbit bara.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Hur bor ni? Hur är det tänkt at ni ska dela mellan er, trådat rakt mellan er eller via tråd som övergår till trådlöst och sen tas ner till tråd igen?

Hur pass stor budget har ni och hur seriöst ska det vara?

Permalänk
Medlem

Switch och 2 routrar med DHCP borde väl fungera? Dock inte om de ska va trådlöst från ena till andra boendet.. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Switch och 2 routrar med DHCP borde väl fungera? Dock inte om de ska va trådlöst från ena till andra boendet.. =/

Då får man köpa en till router och sätta som brygga(heter det så?). Borde dock behöva dubbla ip med din lösning...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Då får man köpa en till router och sätta som brygga(heter det så?). Borde dock behöva dubbla ip med din lösning...

Nja.. beror ju på hur man kopplar ?

vägg - Switch < 2 routrar.. Då får ju routrarna varsin IP från ISP, Sen har routrarna varsin DHCP aktiv, vilket blir 2 olika nätverk.. Borde väl funka så?

Edit: läste lite för fort, Men som du skrev, De förutsätter ju att man får mer än 1 IP från ISP.. Men de brukar väl dela ut 5st väl?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Bättre router som kan hantera 2st nätverk på insidan, dvs LAN + DMZ, sen kan ju även en sådan hantera bandbredden

Känns lite dumt att bara använda 200 av 250mbit, men det brukar vara antalet sessioner som dödar uppkopplingen och inte själva bandbredden i sig.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Ej säker på hur man skulle kunna göra detta men det optimala hade väl varit kvotering så att om endast ett hushåll använder internet får den full fart men om båda använder samtidigt så får de lika mycket reserverade var. Alltså 125Mb/s reserverat men använder inte det andra hushållet det får det första hushållet det och vice versa. Då hade ni upplevt det som 250/100 så länge inte båda belastar det.

Tror däremot för en sådan här konfiguration behövs företags nivå utrustning eller flasha din ac66u med DD-WRT eller något. Som sagt, vet ej hur man skulle lösa det men detta är den optimala lösningen istället för att ha massor potentiell outnyttjad bandbredd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Får du 250/100Mbit är det mer än 50% kapning av hastighet med en 100Mbit router.
Sätt en 1Gbit switch/router istället. Ge honom 20Mbit.

2 routrar lär inte fungera, idag delas bara 1 IP ut.

Permalänk
Avstängd

Jag har 5ip från bbb

Permalänk

Borde det inte kunna gå att lösa med en Pfsense maskin?
Där du kan göra 2 olika lan och som kommer ut på varsitt nätverkskort?

Dock eftersom det verkar som att både du och grannen kommer använda tyngre tjänster (Streaming, Bittorrent etc.) så ser jag ett potentiellt problem som är att ni kommer sitta på samma IP utåt det kan bli problem. Bästa hade ju varit om eran ISP erbjuder dubbla IP. Då borde det i en Pfsense maskin med 4 st nätverkskort gå att dela upp det så att varje publikt IP får ett eget LAN. Och sen lastbalansering på bandbreddenpå som philipborg skrev.

Vad är anledningen till att ni vill dela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Jag har 5ip från bbb

Här har vi anledningen till att IPV4 adresserna är slut. (Skojar bara med dig, imponerad mer att du lyckats få ett så bra avtal).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Här har vi anledningen till att IPV4 adresserna är slut. (Skojar bara med dig, imponerad mer att du lyckats få ett så bra avtal).

Tror det är ganska standard på BBB´s 100/10 tjänster

Permalänk

Försök bli den som inte är ansvarig för abonnemanget ifall grannen får för sig att göra olagligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Tror det är ganska standard på BBB´s 100/10 tjänster

ADSL här så vet inget om sådant

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krasharen:

Tror det är ganska standard på BBB´s 100/10 tjänster

Jag har ADSL och 5ip'n

Permalänk
Medlem

Det räcker med en nätverkskabel över, det är max 50meter att dra. Kan även investera i någon typ av router/switch som löser problemet med två nätverk. max 3500kr kan jag tänka mig att lägga.

Verkar som om jag har tillgång till två ip-adresser. Blir det inte otroligt enkelt för mig då? en switch och sedan en router i varje utag?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Den billigaste lösningen som är gratis är ju om du bara lägger maskinerna på olika subnät. t.ex. alla dina maskiner får ip adresser mellan 192.168.1.1 till 192.168.1.254 med nätmask 255.255.255.0. Så gör han likadant med sina maskiner fast med ip-adresser från 192.168.2.1 - 192.168.2.254 med nätmask 255.255.255.0. Så har han en switch kopplad till routern och du en switch kopplad till routern eller om du använder den inbyggda switchen i routern. Dock så måste ju alla ip-adresser sättas manuellt( och det är väldigt lätt att gå runt för att komma in på den andras nät. Så litar ni inte på varandra så är denna lösningen inte alls att rekommendera. Sedan vet jag inte om funktionalitet att styra bandbredd på en viss port finns på din router. Gör det de så kan du ju i vilket fall begränsa hur mycket bandbredd som ska få användas på varje port(läs switch).

Sedan finns det ju såklart bättre lösningar med routrar som har mer funktioner. Dessa är dock dyrare. Jag har extrem dålig koll på vad en vanlig hemmarouter inte klarar av och klarar av. Så vågar inte riktigt uttala mig om det.

Men med t.ex. en lite bättre cisco router skulle du kunna ha ett interface(läs port) kopplat mot din fiberanslutning och en mot varje switch. Dessa skulle sedan kunna separeras helt och hållet då man inte konfigurerar så att trafik kan skickas imellan switcharna utan endast mot fiberanslutningen. Då går det även att ställa in bandbredden för varje länk så att den inte överstiger 125mbit. Då går det även att ha två olika dhcp-pooler så att dina enheter hamnar på ett visst subnät och grannens på ett annat. Men hur prisbilden är på sådan har jag egentligen ingen uppfattningn om heller då jag endast har hållt på med sånt här i skolan. Jag vet dock att cisco är ett av de dyrare märken och om du är beredd att lägga ut 3500 kanske du kan få en router som klarar detta.

Edit: jag vet att jag är riktigt dålig på att formulera mig men hoppas att du förstår något;)
Edit igen.. Har du två ipadresser kan du nog göra som du beskrev ovan. Vågar dock inte riktigt bekräfta det men skulle tro det iaf.
Mvh

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk

En Ubiquiti Edgerouter Lite borde funka utmärkt. Den har numera en guide för att sätta upp den med ett WAN och två separata LAN med separata DHCP-servrar. Sedan varsin switch på det så är saken biff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Svanto:

En Ubiquiti Edgerouter Lite borde funka utmärkt. Den har numera en guide för att sätta upp den med ett WAN och två separata LAN med separata DHCP-servrar. Sedan varsin switch på det så är saken biff.

Skickades från m.sweclockers.com

Typ denna?

https://www.dustinhome.se/product/5010653285/edgerouter-lite-...

Låter som en trevlig produkt, går det tom göra 3 separata lan med denna?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Typ denna?

https://www.dustinhome.se/product/5010653285/edgerouter-lite-...

Låter som en trevlig produkt, går det tom göra 3 separata lan med denna?

Har själv denna router och kan rekommendera den. Köp en switch med vlan & du kan ha hur många lan du önskar. Routern i sig har bara tre portar, den fjärde du ser på bilderna är en seriell port för management.

Permalänk

En router med två subnät. Managerad/managerade switchar. DHCP i routern.

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska helst inte dra en nätverkskabel mellan 2 hus som har olika elmätare, det kan skapa problem och ökade olycksrisker att ha en galvanisk förbindelse mellan husen, det bör vara en icke galvanisk förbindelse som fiber eller radiolänk, i praktiken lär radiolänk vara billigast och enklast att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Försök bli den som inte är ansvarig för abonnemanget ifall grannen får för sig att göra olagligheter.

Dessutom så kan det vara bra om ISPn upptäcker att de delar på det. Eftersom alla ISPer har inskrivit i sina avtalet man skriver under när man blir kund att det inte är tillåtet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga dom pengarna på att fixa en egen lina istället.
Mindre strul och mindre risk för tjafs om det blir nått med uppkopplingen.
Vad händer tex om en av er flyttar?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500