Problem med nerhastighet genom Asus RT-AC66U

Permalänk
Medlem

Problem med nerhastighet genom Asus RT-AC66U

Hej!

Jag upplevde att nerladdningshastigheterna blivit dåliga i min N56U och bestämde mig för att köpa en AC66U nyligen. Till mitt förtret så blev det inte bättre, utan snarare sämre!

Tidigare har jag alltid uppmätt 97/97 trådlöst, men numer ska jag vara glad om jag uppnår 35/97 och det gäller både 5Ghz och 2,4Ghz-bandet. Kör jag trådat genom routern istället blir det bättre men jag når aldrig över 70Mbit. I bägge fall har jag en svarsstid på över 20ms.

Kör jag direktkopplad till min bredbandsutrustning så mäter jag 97/97 som vanligt och en svarstid på 5-7ms.

Jag har provat alla upptänkliga inställningar jag kan hitta, jag har bytt firmware till Merlins senaste och nu sist till Tomato Shibby sista version, helt utan några förbättringar. Jag har provat stänga av wifi när jag kör trådat, samma resultat. Jag har provat stänga av en wifikanal i taget och testa då, men samma resultat. Jag har kört utan brandväggen på och jag har testat alla de olika sakerna man kan ställa in under "Proffessional". Det enda jag inte kunnat testa (pga bristande kunskap) av alla grejer jag kommit att tänka på är att köra WAN genom en av LAN-portarna för att se om det är något hårdvaruproblem på porten eller så. Små marginella skillnader märker jag på att använda olika kanaler på Wifi:n, vilket väl är naturligt med många grannar, men ingen inställning ger mer än 35Mbit.

Vad säger Sweclockers? Vad kan vara problemet? Är routern kass? Min förra router som har fungerat oklanderligt ger samma resultat sedan någon uppdatering jag gjorde i höstas, så något säger mig att det är nyare firmwares som inte vill lira med min uppkoppling, men jag är allt för dålig på sånt här för att veta vad det kan vara och hur det avhjälps.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloWn:

Hej!

Jag upplevde att nerladdningshastigheterna blivit dåliga i min N56U och bestämde mig för att köpa en AC66U nyligen. Till mitt förtret så blev det inte bättre, utan snarare sämre!

Tidigare har jag alltid uppmätt 97/97 trådlöst, men numer ska jag vara glad om jag uppnår 35/97 och det gäller både 5Ghz och 2,4Ghz-bandet. Kör jag trådat genom routern istället blir det bättre men jag når aldrig över 70Mbit. I bägge fall har jag en svarsstid på över 20ms.

Kör jag direktkopplad till min bredbandsutrustning så mäter jag 97/97 som vanligt och en svarstid på 5-7ms.

Jag har provat alla upptänkliga inställningar jag kan hitta, jag har bytt firmware till Merlins senaste och nu sist till Tomato Shibby sista version, helt utan några förbättringar. Jag har provat stänga av wifi när jag kör trådat, samma resultat. Jag har provat stänga av en wifikanal i taget och testa då, men samma resultat. Jag har kört utan brandväggen på och jag har testat alla de olika sakerna man kan ställa in under "Proffessional". Det enda jag inte kunnat testa (pga bristande kunskap) av alla grejer jag kommit att tänka på är att köra WAN genom en av LAN-portarna för att se om det är något hårdvaruproblem på porten eller så. Små marginella skillnader märker jag på att använda olika kanaler på Wifi:n, vilket väl är naturligt med många grannar, men ingen inställning ger mer än 35Mbit.

Vad säger Sweclockers? Vad kan vara problemet? Är routern kass? Min förra router som har fungerat oklanderligt ger samma resultat sedan någon uppdatering jag gjorde i höstas, så något säger mig att det är nyare firmwares som inte vill lira med min uppkoppling, men jag är allt för dålig på sånt här för att veta vad det kan vara och hur det avhjälps.

Godkväll,
Jag har samma problem som dig, eller nästan iaf.
På min iphone kommer jag aldrig högre än 70/90, men på min ipad3 kan jag komma upp i 90/95, sällan men det händer.
Pc laptop ca 55-70 ned och dryga 90 upp.
Har verkligen pillat på allt, skrivit här och frågat, mätt med inSSIDer, inga nät stör på 5ghz.
Har bytt kanal, bandbredd, pillat på wmm inställningar, nat, you name it!
Bor i trähus med gipsväggar, men spelar ingen roll vart jag står, blir inte högre.
Men ping ligger 4-10ms oftast.

Jag kör iofs ej på senaste fw, kör på asus egna näst senaste tror jag.

Ibland hänger sig bredbandskollen några sekunder, och jag kommer inte högre än 30mbit ned, upp är aldrig problem.
Har hänt att nedlänk hoppat upp till 90mbit ned en kort stund, för att sedan rasa ned till 20-30 mbit.

Har mailat asus, de skrev att jag kan skicka tillbaka till återförsäljare.
Lät inte lika lätt när jag kontaktade komplett.se, ganska krångligt faktiskt.

Ska göra ett försök att köra på merlins senaste, när jag får tid, och övriga familjemedlemmar kan klara sig utan nät en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Godkväll,
Jag har samma problem som dig, eller nästan iaf.
På min iphone kommer jag aldrig högre än 70/90, men på min ipad3 kan jag komma upp i 90/95, sällan men det händer.
Pc laptop ca 55-70 ned och dryga 90 upp.
Har verkligen pillat på allt, skrivit här och frågat, mätt med inSSIDer, inga nät stör på 5ghz.
Har bytt kanal, bandbredd, pillat på wmm inställningar, nat, you name it!
Bor i trähus med gipsväggar, men spelar ingen roll vart jag står, blir inte högre.
Men ping ligger 4-10ms oftast.

Jag kör iofs ej på senaste fw, kör på asus egna näst senaste tror jag.

Ibland hänger sig bredbandskollen några sekunder, och jag kommer inte högre än 30mbit ned, upp är aldrig problem.
Har hänt att nedlänk hoppat upp till 90mbit ned en kort stund, för att sedan rasa ned till 20-30 mbit.

Har mailat asus, de skrev att jag kan skicka tillbaka till återförsäljare.
Lät inte lika lätt när jag kontaktade komplett.se, ganska krångligt faktiskt.

Ska göra ett försök att köra på merlins senaste, när jag får tid, och övriga familjemedlemmar kan klara sig utan nät en stund

Jag har mätt på två mobiler, en surfplatta tre olika datorer och ingen kommer över 30Mbit via trådlösa. Makalöst frustrerande.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloWn:

Jag har mätt på två mobiler, en surfplatta tre olika datorer och ingen kommer över 30Mbit via trådlösa. Makalöst frustrerande.

Har du ställt in att endast tillåta 802.11n/ac på 5 ghz?
Bandbredd?

Jag kör kanal auto(verkar fungera bäst), bandbredd 20/40/80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Har du ställt in att endast tillåta 802.11n/ac på 5 ghz?
Bandbredd?

Jag kör kanal auto(verkar fungera bäst), bandbredd 20/40/80.

Satt och googlade lite på olika inställningar, AMPDU-RTS, och tillade över en tråd kring beamforming.
Det är ingen inställning jag har, enligt denna tråd tråd finns 2 varianter, explicit/implicit, beroende på stoch fw eller t.ex merlin.
jag har ingen inställning alls kring detta?

Olika hw versioner?
Jag handlade min oktober förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Har du ställt in att endast tillåta 802.11n/ac på 5 ghz?
Bandbredd?

Jag kör kanal auto(verkar fungera bäst), bandbredd 20/40/80.

Ja, det har jag. Jag har testat alla alternativ för bandbredd och de olika lägena för banden. Båda banden cappar ut på 30-35Mbit oavsett inställningar. Är det risiga inställningar som går ihop med grannarna mer så kan det bli så dåligt som 20Mbit, men det går aldrig över 35Mbit.

Resten du beskrev är grekiska för mig :/ Jag vet inte vad jag har för HW-version.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem

Har du prövat att köra inSSIDer?
Har du olika SSID för 2,4 och 5ghz?

Det sista jag skrev vart mer en fråga.
Jag har ingen inställning under wireless->5ghz->Professional som handlar om beamforming, har du?

Permalänk
Medlem

Jag har en AC68u och sitter och sliter mitt hår över ett liknande problem.
Kommer inte över 50Mbit på bredbandskollen men har 96Mbit WAN till LAN ned. Det märkliga är att routern levererade trådlöst de 1a timmarna när jag köpte den förra vecka. Då fick jag ut runt 90-95% av bandbredd vilket jag var nöjd med.
Drar jag ner en fil från sunet ligger jag nu runt 25Mbit över wifi :S

Först körde jag ASUS senaste firmware och nu har jag testat Merlins senaste. Samma issue.

Kör med Intels Dual Band Wireless-AC 7260 och en Dual Band Wireless-N 7260. 866Mbit resp 300Mbit anslutningshastighet och det spelar ingen roll hur nära routern jag befinner mig med enheterna. Båda lämnar som bäst 50Mbit på BBK på 5GHz.
Skickar jag en fil över nätverket mellan dessa enheter får jag i alla fall 120Mbit så jag tycker det trådlösa borde vara OK. Bor i villa också och det finns inte en käft av grannarna som kör 5GHz. Mycket märkligt.

Är visserligen IT-tekniker men jobbar bara med servrar och rätt avarage på nätverk tyvärr :/ Känns inte som man orkar sätta sig med avancerad felsökning som jag behärskar sådär utan vill ha en quick fix på detta... Min känsla är att det är routern som flaskar nånstans och inte i luften men vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Jag har en AC68u och sitter och sliter mitt hår över ett liknande problem.
Kommer inte över 50Mbit på bredbandskollen men har 96Mbit WAN till LAN ned. Det märkliga är att routern levererade trådlöst de 1a timmarna när jag köpte den förra vecka. Då fick jag ut runt 90-95% av bandbredd vilket jag var nöjd med.
Drar jag ner en fil från sunet ligger jag nu runt 25Mbit över wifi :S

Först körde jag ASUS senaste firmware och nu har jag testat Merlins senaste. Samma issue.

Kör med Intels Dual Band Wireless-AC 7260 och en Dual Band Wireless-N 7260. 866Mbit resp 300Mbit anslutningshastighet och det spelar ingen roll hur nära routern jag befinner mig med enheterna. Båda lämnar som bäst 50Mbit på BBK på 5GHz.
Skickar jag en fil över nätverket mellan dessa enheter får jag i alla fall 120Mbit så jag tycker det trådlösa borde vara OK. Bor i villa också och det finns inte en käft av grannarna som kör 5GHz. Mycket märkligt.

Är visserligen IT-tekniker men jobbar bara med servrar och rätt avarage på nätverk tyvärr :/ Känns inte som man orkar sätta sig med avancerad felsökning som jag behärskar sådär utan vill ha en quick fix på detta... Min känsla är att det är routern som flaskar nånstans och inte i luften men vad?

Du får som IT-tekniker lösa våra problem, pressen ligger på dig nu
Det kan väl inte vara så att vi fått måndagsexemplar!?

Nja, vi har nog missat någon inställning någonstans...
Hade tidigare hoppats att gå på merlins senaste skulle ge ett lyft, men inte lika optimistisk längre.
Du skrev att du hade bra hastighet 1a timmarna?
Kan det vara värmeproblem, minnesproblem?
Via telnet ska det finnas kommando för att rensa nvram?
Jag kör 80mw, uteffekt på både 2,4 och 5ghz, tycker inte routern blir för varm.
Med merlins fw går det väl att utläsa temperatur?

Har du förresten inställningar för beamforming för wifi 5 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Har du prövat att köra inSSIDer?
Har du olika SSID för 2,4 och 5ghz?

Det sista jag skrev vart mer en fråga.
Jag har ingen inställning under wireless->5ghz->Professional som handlar om beamforming, har du?

Jag kör olika SSID för 5Ghz och 2,4Ghz. Jag har inte testat inSSIDer, men har kört andra wifi-analysprogram och jag är ensam på 5Ghz, men upplever ändå samma problem, oavsett hur nära routern jag är. på 2,4Ghz är det knökat med routrar förstås, men jag har valt den med minst och svagast störande signaler. Det knepiga är ju att jag har reducerad hastighet även via LAN.

Kan inte minnas att det är någon sån inställning, är på jobbet nu. Kör ju Tomato Shibby just nu, så det lär ju inte se likadant ut i vilket fall.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Du får som IT-tekniker lösa våra problem, pressen ligger på dig nu
Det kan väl inte vara så att vi fått måndagsexemplar!?

Nja, vi har nog missat någon inställning någonstans...
Hade tidigare hoppats att gå på merlins senaste skulle ge ett lyft, men inte lika optimistisk längre.
Du skrev att du hade bra hastighet 1a timmarna?
Kan det vara värmeproblem, minnesproblem?
Via telnet ska det finnas kommando för att rensa nvram?
Jag kör 80mw, uteffekt på både 2,4 och 5ghz, tycker inte routern blir för varm.
Med merlins fw går det väl att utläsa temperatur?

Har du förresten inställningar för beamforming för wifi 5 ghz?

"Du som kan det här med data". Den hör man ofta. För området är ju inte alls brett idag

Funkade fint ett par timmar. Sen placerade jag routern på kallvinden och vips efter en timme eller så så tappade jag från runt 90Mbit till 40-50Mbit. Jag gick runt i huset och testade och kände mig nöjd så det blev lite av ett antiklimax.. Temperaturen ligger runt 40 grader vad jag kan se i gui. I min värld en optimal temperatur. Jag ska prova att flytta grejerna ut i garaget igen där fibern går in och också köra i rumstemperatur om det nu skulle vara så att prylarna presterar dåligt i minusgrader.

Får inte ut så mycket av mina nätverkstekniker här heller. Det menar på att routern gör mycket mer när den ska NAT:a från WAN till Wifi mot vad den gör från klient till klient över wifi och att detta kan förklara tappet ut mot Internet jag har. Det är helt en fråga om prestanda och funktion på routern. Och de är av förklarliga skäl inte så imponerade av hemmaroutrar som helhet eftersom de jobbar med ciscoprylar som kostar 10 ggr så mycket eller mer.

Jo visst har jag beamforming och även aktiverat. Frågan är om mina adaptrar stödjer funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

"Du som kan det här med data". Den hör man ofta. För området är ju inte alls brett idag

Funkade fint ett par timmar. Sen placerade jag routern på kallvinden och vips efter en timme eller så så tappade jag från runt 90Mbit till 40-50Mbit. Jag gick runt i huset och testade och kände mig nöjd så det blev lite av ett antiklimax.. Temperaturen ligger runt 40 grader vad jag kan se i gui. I min värld en optimal temperatur. Jag ska prova att flytta grejerna ut i garaget igen där fibern går in och också köra i rumstemperatur om det nu skulle vara så att prylarna presterar dåligt i minusgrader.

Får inte ut så mycket av mina nätverkstekniker här heller. Det menar på att routern gör mycket mer när den ska NAT:a från WAN till Wifi mot vad den gör från klient till klient över wifi och att detta kan förklara tappet ut mot Internet jag har. Det är helt en fråga om prestanda och funktion på routern. Och de är av förklarliga skäl inte så imponerade av hemmaroutrar som helhet eftersom de jobbar med ciscoprylar som kostar 10 ggr så mycket eller mer.

Jo visst har jag beamforming och även aktiverat. Frågan är om mina adaptrar stödjer funktionen.

Jag tror behårt på att det är tjall på hårdvaran i åtminstone min. Jag har inga höga temperaturer alls, och jag har kass hastighet även LAN->WAN.

Det lite konstiga här är att min gamla router är likadan, en RT-N56U. Den har alltid presterat 97/97 via både kabel och trådlöst, men så efter en uppdatering i höst så ballade det ur. Den är ju gammal nu så jag tog chansen att köpa nya grejer istället för att direkt utreda vad som hänt, men det var ju i ljuset av detta lite dumt.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloWn:

Jag tror behårt på att det är tjall på hårdvaran i åtminstone min. Jag har inga höga temperaturer alls, och jag har kass hastighet även LAN->WAN.

Det lite konstiga här är att min gamla router är likadan, en RT-N56U. Den har alltid presterat 97/97 via både kabel och trådlöst, men så efter en uppdatering i höst så ballade det ur. Den är ju gammal nu så jag tog chansen att köpa nya grejer istället för att direkt utreda vad som hänt, men det var ju i ljuset av detta lite dumt.

Jag frågar mig hur du mäter? Hur ser hastigheten ut mellan klienterna på LAN och Wifi inom ditt nätverk? Med kablar CAT5e eller bättre ska borde det vara diskarna på dina maskiner som blir flaskhalsen så 3-400Mbit och uppåt vid en filöverföring borde du få där beroende på vad du nu kör för HDD.
Jag tänkte om du enbart kör test via bredbandskollen eller liknande kanske det är kabeln från routern till bredbandsmodemet som blivit kass. Tänker eftersom du har samma problem med en annan router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Jag frågar mig hur du mäter? Hur ser hastigheten ut mellan klienterna på LAN och Wifi inom ditt nätverk? Med kablar CAT5e eller bättre ska borde det vara diskarna på dina maskiner som blir flaskhalsen så 3-400Mbit och uppåt vid en filöverföring borde du få där beroende på vad du nu kör för HDD.
Jag tänkte om du enbart kör test via bredbandskollen eller liknande kanske det är kabeln från routern till bredbandsmodemet som blivit kass. Tänker eftersom du har samma problem med en annan router.

Jag har sprillans nya CAT5 kablar från Nexans och jag har testat 4 olika sladdar i alla portar utan förändrad hastighet.

Kör jag direkt mellan dator och bredbandsmodem så har jag 98/98 oftast, eller någon Mbit upp eller ner. Aldrig lägre än 95Mbit.

Har inte provat hastigheten mellan Lan och Wifi. Finns det bra mjukvara för det eller hur mäter man smidigast?

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloWn:

Jag har sprillans nya CAT5 kablar från Nexans och jag har testat 4 olika sladdar i alla portar utan förändrad hastighet.

Kör jag direkt mellan dator och bredbandsmodem så har jag 98/98 oftast, eller någon Mbit upp eller ner. Aldrig lägre än 95Mbit.

Har inte provat hastigheten mellan Lan och Wifi. Finns det bra mjukvara för det eller hur mäter man smidigast?

Jag brukar inte krångla till det så mycket.
Aktivera delning under delningcenter i kontrollpanelen
Dela ut valfri map på en av klienterna
Skriv \\ipadress i adressfältet eller i "run" och logga in med användaruppgifter som har rättigheter på den mappen. Där ipadress såklart är ipadressen till klienten ex vis \\192.168.1.72
Drag and drop en hyffsat stor fil så du hinner kolla hastigheten mellan klienterna. Med kabel borde du som sagt maxa din disk. Nu skrev du CAT5 och dessa garanterar förvisso bara 100Mbit. 100Mbit är 12.5 Megabyte per sekund. En modern SSD klarar utan vidare 100 Megabyte per sekund även på småfiler.
Jag rekommenderar minst CAT 5e i ett modernt hemnätverk. Där säger standarden 1000Mbit på upp till 100 meter och bör vara hyffsat framtidssäkert så man slipper dra om om 10 år när våra ändutrustningar bör jobba i 1000Mbit. Själv har jag dragit med CAT 6 men det är nog överkurs egentligen. 10000 Mbit/s i ett hemnätverk känns 2100-tal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Jag brukar inte krångla till det så mycket.
Aktivera delning under delningcenter i kontrollpanelen
Dela ut valfri map på en av klienterna
Skriv \\ipadress i adressfältet eller i "run" och logga in med användaruppgifter som har rättigheter på den mappen. Där ipadress såklart är ipadressen till klienten ex vis \\192.168.1.72
Drag and drop en hyffsat stor fil så du hinner kolla hastigheten mellan klienterna. Med kabel borde du som sagt maxa din disk. Nu skrev du CAT5 och dessa garanterar förvisso bara 100Mbit. 100Mbit är 12.5 Megabyte per sekund
Jag rekommenderar minst CAT 5e i ett hemnätverk. Där säger standarden 1000Mbit på upp till 100 meter och bör vara hyffsat framtidssäkert så man slipper dra om om 10 år när våra ändutrustningar bör jobba i 1000Mbit.

Ska testa det när jag kommer hem. Det är säkert så att det är cat 5e, eftersom jag jag långtidslånat kablarna på jobbet och där har vi endast Gigabit-lan. Jag kollade helt enkelt inte så noga när jag i raseri över problemet for och hämtade nya kablar.

Men som sagt, detta ska kollas! Har jag risiga överföringshastigheter inom nätverket så är det väl bara att skicka in eländet.

Är det lönt att kontakta Asus om problemet?

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloWn:

Ska testa det när jag kommer hem. Det är säkert så att det är cat 5e, eftersom jag jag långtidslånat kablarna på jobbet och där har vi endast Gigabit-lan. Jag kollade helt enkelt inte så noga när jag i raseri över problemet for och hämtade nya kablar.

Men som sagt, detta ska kollas! Har jag risiga överföringshastigheter inom nätverket så är det väl bara att skicka in eländet.

Är det lönt att kontakta Asus om problemet?

Ansluter du dina klienter på nya kablar med ASUS senaste firmware och får 70Mbit mellan klienterna så är det fel på routern. Utan tvekan. I det läget fungerar den som en dumswitch och ska leverera enligt kabelstandarden utan problem(CAT 5e som bäst). Den gör inget fancy med trafiken i det läget som kräver CPU eller minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Ansluter du dina klienter på nya kablar med ASUS senaste firmware och får 70Mbit mellan klienterna så är det fel på routern. Utan tvekan. I det läget fungerar den som en dumswitch och ska leverera enligt kabelstandarden utan problem(CAT 5e som bäst). Den gör inget fancy med trafiken i det läget som kräver CPU eller minne.

Sprang ner och kikade i förrådet och det är bara Cat. 6-kablar vi har, så det lär inte vara en flaskhals där.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem

Testade internt nu då:

Wifi (2,4Ghz bandet) ->LAN ca 12MB/sek
LAN->LAN ca 32MB/sek

Detta var ju både positivt och tråkigt. Kul med snabba hastigheter in house, men trist att inte kunna vara säker på att routern är kass. Ska prova nu att använda WAN-porten som LAN-port och se om hastigheterna är samma.

Edit: Okej, så jag testade att använda WAN som LAN-port och föra över samma fil, men nu fick jag istället 62 MB/sek. Går det utröna något ur det?

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem

Efter jobbet idag bestämde jag mig för att ge upp. Jag laddade ner och flashade senaste FW:n och lade in den via rescue-mjukvaran, och tömde vram eller vad det heter (hålla inne WPS länge vid boot) för att förbereda routern för att skickas in.

När jag ändå hade sladden i tänkte jag att jag mäter en gång till. OCH VAD HÄNDER NU? Jo jag har via LAN 97/97 Mbit. Förbryllad men glad ansluter jag till Wifi och testar där i hopp om att denna manöver löst alla mina problem.

Icke. Wifi fortfarande lika långsamt, oavsett om jag använder det ensamma 5Ghz-bandet eller den trängre etern vid 2,4Ghz.

Vad händer egentligen?!!? Varför börjar helt plötsligt LAN fungera felfritt? Jag har provat 3 FW från Asus inkl. den jag har nu, Merlin samt Tomato, och jag har haft risiga LAN-hastigheter hela tiden, men så nu helt plötsligt så händer något.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Jubileumsmästare

Har själv ASUS RT-AC68U med senaste Merlin firmware, datorn står en våning upp och har ett ASUS PCE-AC68 NIC.
Kör på 5Ghz-bandet och har en signalstyrka på -72 dBm, har 500/50 uppkoppling hemma.

Kan posta mina settings när jag kommer hem till helgen om intresse finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Har själv ASUS RT-AC68U med senaste Merlin firmware, datorn står en våning upp och har ett ASUS PCE-AC68 NIC.
Kör på 5Ghz-bandet och har en signalstyrka på -72 dBm, har 500/50 uppkoppling hemma.

Kan posta mina settings när jag kommer hem till helgen om intresse finns.

https://i.imgur.com/cfzo4Vo.jpg

Gör gärna det!

Märker även nu till mitt stora förtret att även uppladdningshastigheten har tappat sin forna glans – ner till 50Mbit från tidigare oklanderliga 97Mbit.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem

Testade min RT-AC68U och verkar inte heller ha några problem.

Fick resultat likt nedan både via LAN och WiFi (AC via mmin Sony Z3C). Iperf mellan LAN-enheter går att lura upp i ca 950 mbit.

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Ni som har bra resultat har ni gjort några inställningar i routern eller kör ni defaults?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Ni som har bra resultat har ni gjort några inställningar i routern eller kör ni defaults?

Mer eller mindre default.
Kör med Asus egen firmware (3.0.0.4.378_3873) och enbart aktiverat 5 och 2,4 Ghz Wifi samt aktiverat de services jag vill ha igång (vpn-server, mm). Aktiverade jumbo frames. Sen inget mer...

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Nu har jag labbat med firmwares och även drivrutiner till min laptop.
Kör nu den senaste inteldrivaren till min 7260 AC och senaste ASUS till AC68an och defaultinställningar. Har inte hänt ett dugg med min DL det enda som hänt är att jag tappat all min uplink ner till 1Mbit.

Nu går jag och skjuter mig själv
godnatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Ni som har bra resultat har ni gjort några inställningar i routern eller kör ni defaults?

En gång igår på bredbandkollen på min iphone 5s, senaste OS, fick jag högre ned än upp.
87/71, bredbandskollen såg ut att hänga som den gör ibland, när det väl släppte så stack nedladdning upp i över 80mbit

Men endst en gång, varje gång efter så låg jag mellan 50-60mbit ned och dryga 80 upp.
Jag begriper inte detta.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fört en långsam dialog med Asus Sveriges support, och de ber mig till slut att lämna in routern och byta den hos min ÅF! Inga lösningsförslag överhuvud taget, utöver att ha senaste firmware och att göra en reset.

Gott så – jag har bara ett litet bekymmer med detta, och det är att jag troligtvis inte har kvittot för routern kvar (korkat, jag vet). Tror ni det går att lämna tillbaka den ändå? Bad om att få en referens att ange hos Asus-supporten så att det inte blir något tjaffs, men det dröjer väl ett par dagar innan jag har ett svar på den frågan.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem

Jag har kunnat konstatera att det inte är något som helst fel på routern. Dels körde jag min AC68U till jobbet och kopplade in den där och fick utmärkta hastigheter på runt 200Mbit med samma enheter som jag använder hemma.
Jag har också provat en annan router hemma som presterar lika bra på jobbet. En Netgear R7000. 200Mbit på bredbandskollen på jobbet men ca 50Mbit hemma.

På något märkligt sätt krockar routrarna med min ISP så det blir att skapa ett ärende där för att försöka lista ut vad problemet beror på. Förväntar mig dock ingen hjälp därifrån men man måste ju försöka... Jag har flyttat och ändrat. Till och med dragit ut routern 50 Meter ut på åkern här utanför för att utesluta att något stör signalen så det finns inte en chans att det beror på något annat än ISPn.

Permalänk
Medlem

Ni har inte Qos påkopplat ??

Har själv RT-AC66U och inge problem alls med varken hastighet eller ping

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz