Permalänk
Medlem

Hur stark bör wifi signalen vara?

Hej allihop.

Jag försöker spela mitt ps4 via remoteplay på min sony xperia z3
Men jag tappar uppkopplingen mellan ps4 och telefonen helatiden pga att signalen är försvag. Enligt appen wifi anylazer så har jag en signal styrka på runt -65dBm från routern. Det säger tyvärr inte mig så mycket, är det bra eller dåligt? Hur stark signal kan det behövas för att fjärspela spel?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hej allihop.

Jag försöker spela mitt ps4 via remoteplay på min sony xperia z3
Men jag tappar uppkopplingen mellan ps4 och telefonen helatiden pga att signalen är försvag. Enligt appen wifi anylazer så har jag en signal styrka på runt -65dBm från routern. Det säger tyvärr inte mig så mycket, är det bra eller dåligt? Hur stark signal kan det behövas för att fjärspela spel?

Mvh

Det är inte signalstyrkan som avgör utan skillnaden mellan signal och bakomliggande brus.
Så har du -65dBm men inget brus så är det bra. Men om du har -30dBm men något på samma frekvens skickar med -20dBm så är det helt värdelöst. Ett signal/brus-förhållande på 6dB är OK, 12dB är bättre.

För övrigt tappar du inte uppkoppling mellan PS4 och mobil utan det är PS4 och/eller mobil som tappar anslutningen till din accesspunkt.

Du har ingen möjlighet att flytta accesspunkten närmare?
Ansluta PS4 med kabel?
Byta kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men om du har -30dBm men något på samma frekvens skickar med -20dBm så är det helt värdelöst.

Så -20dBm är en starkare signal än -30?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Så -20dBm är en starkare signal än -30?

Ja, -20 är större än -30.

-20 dBm är samma sak som 0.00001 Watt
-30 dBm är samma sak som 0.000001 Watt
-20dBm är 10 ggr så hög effekt som -30 dBm

Permalänk
Moderator
Moderator

Kolla med wifi analyzer (utmärkt app för snabb koll) om du har fler trådlösa nätverk som ligger på samma kanal, då kan du få bättre (renare) signalstyrka genom att byta kanal på ditt eget nät.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det är inte signalstyrkan som avgör utan skillnaden mellan signal och bakomliggande brus.
Så har du -65dBm men inget brus så är det bra. Men om du har -30dBm men något på samma frekvens skickar med -20dBm så är det helt värdelöst. Ett signal/brus-förhållande på 6dB är OK, 12dB är bättre.

För övrigt tappar du inte uppkoppling mellan PS4 och mobil utan det är PS4 och/eller mobil som tappar anslutningen till din accesspunkt.

Du har ingen möjlighet att flytta accesspunkten närmare?
Ansluta PS4 med kabel?
Byta kanal?

Tack för svaren.

Att flytta routern närmare kan bli svårt men mitt ps4 är kopplad med kabel mellan router och ps4. Jag ska prova att byta kanal i routern till den som wifi anylazer rekommenderar. Kan jag göra något mer enså?

Så signalen går alltså från ps4 till routern och från routern till mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Kolla med wifi analyzer (utmärkt app för snabb koll) om du har fler trådlösa nätverk som ligger på samma kanal, då kan du få bättre (renare) signalstyrka genom att byta kanal på ditt eget nät.

Kan jag ändra i routern så den skickar en egen separat signal till mitt ps4 och mobil och en annan signal för vanliga wifi't?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jri87:

Kan jag ändra i routern så den skickar en egen separat signal till mitt ps4 och mobil och en annan signal för vanliga wifi't?

Umh, det fungerar inte riktigt så. Ditt wi-fi nätverk ligger på en viss kanal oavsett vilka enheter du ansluter till det. Om du har din PS4 via kabel så är det en helt annan femma, då går den inte över det trådlösa.

Orsaken till att wi-fi nätverk har en viss kanal är just för att olika nätverk ska kunna samexistera på samma fysiska yta. Din granne kanske har sitt på kanal 5, en annan på kanal 8 och då kan du lugnt välja kanal 10 (detta är ett exempel bara, du bör använda wi-fi analyzer för att hitta en ledig kanal) och minimera störningsrisken av att andra sänder på samma kanal.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Umh, det fungerar inte riktigt så. Ditt wi-fi nätverk ligger på en viss kanal oavsett vilka enheter du ansluter till det. Om du har din PS4 via kabel så är det en helt annan femma, då går den inte över det trådlösa.

Orsaken till att wi-fi nätverk har en viss kanal är just för att olika nätverk ska kunna samexistera på samma fysiska yta. Din granne kanske har sitt på kanal 5, en annan på kanal 8 och då kan du lugnt välja kanal 10 (detta är ett exempel bara, du bör använda wi-fi analyzer för att hitta en ledig kanal) och minimera störningsrisken av att andra sänder på samma kanal.

Ok jag tror jag fattar. Ska prova att byta kanal när jag kommer hem till det som wifi analyzer rekommenderar. Men just kopplingen mellan ps4 och mobilen fungerar på samma sätt även om jag har kabel till ps4 eller kör trådlöst till den? Det beror på hur mycket det finns i “luften“ som stör?

Permalänk
Skrivet av jri87:

Men just kopplingen mellan ps4 och mobilen fungerar på samma sätt även om jag har kabel till ps4 eller kör trådlöst till den? Det beror på hur mycket det finns i “luften“ som stör?

Nej, om du kör med sladd till ps4 så kommer den inte dra på den trådlösa kvoten av upp-/nedladdning som är delad mellan alla trådlösa enheter anslutna till just den routern/access punkten.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)