Permalänk
Medlem

flytta adsl första jack?

Hey!

Hos farsan har jag en stuga på tomten, som jag skulle behöva få internettillgång till.

Och han använder själv inte internet, så har väl två alternativ jag kan komma på, men är inte insatt så vet ej hur det fungerar, eller om det fungerar.

Alternativ 1
Att man sätter in ett första jack i stugan där jag bor, och bara kopplar in modemet direkt där. Går detta ens? hur går man tillväga med att koppla in ett helt nytt jack dvs.

Alternativ 2
Dra en kabel genom marken ut till stugan, vilket jag helst skulle hoppa.

Så vad säger ni, har ni några förslag?

Förtydligar hela inlägget

Behöver få internettillgång till det lilla huset, men finns absolut inget jack eller något i det lilla huset utan allt som finns just nu är ADSL i stora huset.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det inga telefonkablar dragna till lilla huset kan du lika gärna dra nätverkskabel (mindre känsligt än vad xDSL är för skarvar och längre kablar) eller i värsta fall köra trådlöst om avståndet inte är för långt. Nytt jack går givetvis att sätta in också men vill du ha förstajacket i lilla stugan och behålla det i stora huset så behöver du en 4-trådig telekabel, annars räcker 2-trådigt. Sitter ni på samma el-fas så kan man även tänka sig att använda homeplugs/powerline och köra nätverk via elnätet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Finns det inga telefonkablar dragna till lilla huset kan du lika gärna dra nätverkskabel (mindre känsligt än vad xDSL är för skarvar och längre kablar) eller i värsta fall köra trådlöst om avståndet inte är för långt. Nytt jack går givetvis att sätta in också men vill du ha förstajacket i lilla stugan och behålla det i stora huset så behöver du en 4-trådig telekabel, annars räcker 2-trådigt.

Jag behöver inte behålla något jack i första huset, för vi använder ingen telefon, endast internet, och det är bara jag som kommer använda internet.

Så hur går man tillväga för att sätta in ett jack i stugan, som jag ska kunna koppla ett modem direkt till?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du ska undersöka om ni sitter på samma el-fas (gratis test - ta ur en huvudsäkring i taget och se vad som slocknar) då homeplugs kanske funkar och så slipper du kabeldragning helt och hållet.

Korrekt sätt med jackflytt är annars 4-trådig kabel eftersom du då kan göra det nya jacket till förstajack men ändå behålla det gamla som andrajack. Då behöver du några fiskögon:

Lossa nedre ingående kablar i första jacket och koppla ihop med ena paret i nya kabeln med fiskögon. Anslut det paret nedtill i nya jacket. Det andra paret ansluter du nedtill i gamla jacket och upptill i nya och vips har du förstajack i lilla huset och andrajack i stora.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MultiMan:

Vart köper man dessa eller liknande ?
Har kjell & co det tex ?

Fiskögon känns som smeknamn

Edit;
Ahh... sökte på "sockerbit" och fick upp lite andra grejer, men efter lite klickandes så;

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om där inte redan är telekabel draget till stugan så måste du ju gräva ner en ändå och då är det lika bra att gräva ner en nätverkskabel, tål lite mer, både fysiskt och störningsmässigt.