Permalänk
Medlem

portar, dynamisk ip

Tja! Jag skulle behöva öppna lite portar i min router, men eftersom jag har en dynamisk ip så undrar jag om det kommer skapa problem? När min dynamiska ip ändras så kommer väl porten stängas ner igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Tja! Jag skulle behöva öppna lite portar i min router, men eftersom jag har en dynamisk ip så undrar jag om det kommer skapa problem? När min dynamiska ip ändras så kommer väl porten stängas ner igen?

Tänker du på din interna eller externa adress? Den externa borde inte göra något och dom interna ändras bara ifall det blir fullt i DHCP spannet och då kommer avstängda datorer eventuellt få en annan ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Tja! Jag skulle behöva öppna lite portar i min router, men eftersom jag har en dynamisk ip så undrar jag om det kommer skapa problem? När min dynamiska ip ändras så kommer väl porten stängas ner igen?

Man vidarebefordrar en port till en IP-adress i LAN:et, så förslagsvis tilldelar du din serverdator (eller vad det nu handlar om) en statisk IP-adress i DHCP-servern.

Om du menar att det skulle uppstå problem om din externa IP-adress ändras kan du vara lugn. Routern ändrar inga inställningar bara för att den tilldelas en annan extern IP-adress.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Testade nu, skulle öppna port 200 och skrev in detta http://i.imgur.com/YDBRAZD.jpg

Sedan sparade och så startades routern om automatiskt och efter det fick jag en ny ip-adress. Jag gick in på canyouseeme.org och kollade ifall porten var öppen men då stod det Error: I could not see your service on YOUR IP on port (200)

Den ip-adressen som står på min router nu är min gamla, när routern startades om fick jag en ny adress. Och det måste väl stå rätt ip under spalten ipadress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Testade nu, skulle öppna port 200 och skrev in detta http://i.imgur.com/YDBRAZD.jpg

Sedan sparade och så startades routern om automatiskt och efter det fick jag en ny ip-adress. Jag gick in på canyouseeme.org och kollade ifall porten var öppen men då stod det Error: I could not see your service on YOUR IP on port (200)

Den ip-adressen som står på min router nu är min gamla, när routern startades om fick jag en ny adress. Och det måste väl stå rätt ip under spalten ipadress?

Får du ny intern ip-adress varje gång du startar om routern? i sånna fall så kan du ju sätta en statisk ip på din dator så slipper du ju att den ändras