Permalänk
Medlem

Får bara ut 10 MB/s på 1Gb lina

God morgon kära clockers,

Har ett litet halvskumt problem som jag brottats med nu i två veckor och tänkte att ni kanske har några idéer på en lösning?

Har en 1Gb switch som jag kopplar in min dator till, i den sitter även NAS:en. När jag för över filer från min desktop kommer jag endast upp i 10 MB/s, hoppar jag däremot över till min HTPC som är kopplad till samma switch med en likadan kabel får jag ut 100 MB/s direkt. Jag får även full hastighet med min laptop och andras datorer.

Troubleshooting som är genomförd:

Bytt switch
Provat CAT 5/5e/6 och även 7 i olika längder (alltifrån 0,5m till 15)
Provat med samma kabel som till HTPC till samma port
Provat att koppla in nätverkskabeln i en port som tidigare visat gigabit anslutning
Provat att använda kabeln till HTPC samt laptop som endast gett 10MB till desktopen och har då fått 100
Bytt moderkort (problemet kvarstod)
Provat externt nätverkskort
Provat internt PCIE nätverkskort
Installerat drivrutiner som kom med moderkortet
Provat alla drivrutiner som fanns på moderkortets hemsida
Provat utgivarens drivrutiner
Bytt grafikkort
Bytt chassi
Bytt CPU
Provat i både Windows 8 och 7
Ändrat inställningar på nätverkskortet (1GB full duplex, inaktiverat green internet osv osv)
Har säkert missat något som jag redan gjort men inte kan komma på nu

Jag har med andra ord provat det mesta men fortfarande utan framgång, vad kan det vara?
Har jag missat något så simpelt att jag kommer skämmas när förslaget kommer?

Hårdvara jag använt:

Innan jag provade en ny PC:
Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5
Nätverk Atheros E2201
Corsair AX860 860W
Asus GeForce GTX 770 DirectCU II OC
EVGA GeForce GTX 770 HDMI DP
Intel Core i7 4790K
Samsung 840 EVO
Define R4
Crucial Ballistix Tactical (32GB)

Nuvarande PC:
H81I-PLUS
Nätverk Realtek® RTL8111G
Corsair LP
Corsair 550W
Asus GeForce GTX 770 DirectCU II OC
Intel Core i5 4670
Samsung 840 EVO
WD Green WD60EZRX 6TB
Define Mini

Switchar:
Netgear ProSafe GS108
Netgear ProSafe GS105
Cisco Small Business SG 100D-05
Zyxel GS1100-8HP

Kablar:
Deltaco
Dustins egna
Microconnect
Belkin
Jenving SUPRA

Permalänk
Medlem

Får du Gbitlänk mot Switchen? Låter som du bara får 100mbit länk!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Känner en med samma problem som du fast vi har inte testat så många saker som du gjort. Vi kom aldrig fram till någon lösning tyvärr.
Du har ju i princip bytat dator helt och ändå kvarstår samma problem.

Det är inte något dumt som en brandvägg eller hårddisken/SSDn i desktopen som inte är tipp topp?

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Kolla så du får gigabit-länk på båda sidorna, det ser du här.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

God morgon kära clockers,

Har ett litet halvskumt problem som jag brottats med nu i två veckor och tänkte att ni kanske har några idéer på en lösning?

Har en 1Gb switch som jag kopplar in min dator till, i den sitter även NAS:en. När jag för över filer från min desktop kommer jag endast upp i 10 MB/s, hoppar jag däremot över till min HTPC som är kopplad till samma switch med en likadan kabel får jag ut 100 MB/s direkt. Jag får även full hastighet med min laptop och andras datorer.

Troubleshooting som är genomförd:

Bytt switch
Provat CAT 5/5e/6 och även 7 i olika längder (alltifrån 0,5m till 15)
Provat med samma kabel som till HTPC till samma port
Provat att koppla in nätverkskabeln i en port som tidigare visat gigabit anslutning
Provat att använda kabeln till HTPC samt laptop som endast gett 10MB till desktopen och har då fått 100
Bytt moderkort (problemet kvarstod)
Provat externt nätverkskort
Provat internt PCIE nätverkskort
Installerat drivrutiner som kom med moderkortet
Provat alla drivrutiner som fanns på moderkortets hemsida
Provat utgivarens drivrutiner
Bytt grafikkort
Bytt chassi
Bytt CPU
Provat i både Windows 8 och 7
Ändrat inställningar på nätverkskortet (1GB full duplex, inaktiverat green internet osv osv)
Har säkert missat något som jag redan gjort men inte kan komma på nu

Jag har med andra ord provat det mesta men fortfarande utan framgång, vad kan det vara?
Har jag missat något så simpelt att jag kommer skämmas när förslaget kommer?

Hårdvara jag använt:

Innan jag provade en ny PC:
Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5
Nätverk Atheros E2201
Corsair AX860 860W
Asus GeForce GTX 770 DirectCU II OC
EVGA GeForce GTX 770 HDMI DP
Intel Core i7 4790K
Samsung 840 EVO
Define R4
Crucial Ballistix Tactical (32GB)

Nuvarande PC:
H81I-PLUS
Nätverk Realtek® RTL8111G
Corsair LP
Corsair 550W
Asus GeForce GTX 770 DirectCU II OC
Intel Core i5 4670
Samsung 840 EVO
WD Green WD60EZRX 6TB
Define Mini

Switchar:
Netgear ProSafe GS108
Netgear ProSafe GS105
Cisco Small Business SG 100D-05
Zyxel GS1100-8HP

Kablar:
Deltaco
Dustins egna
Microconnect
Belkin
Jenving SUPRA

Om du kopierar mellan desktop och HTPC får du samma hastighet?

Permalänk
Medlem

Liknande problem

Enligt det forumet, så löste det sig genom att aktivera "Write Cache" på diskarna i datorn. Vad det nu innebär. Kanske kan hjälpa?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Liknande problem

Enligt det forumet, så löste det sig genom att aktivera "Write Cache" på diskarna i datorn. Vad det nu innebär. Kanske kan hjälpa?

Då hade problemet inget med nätverket att göra utan berodde på hastigheten hos lagringen, det är 2 totalt olika problem.
Man bör koll på vad som påverkar och "normala filöverföringar" är inget pålitligt sätt att mäta nätverkshastigheten om man vill ha korrekta siffror, en filöverföring kan ske med både högre och lägre hastighet än nätverkets om man mäter den som "filstorlek/tid"
Hastigheten kan även påverkas av datorns "allmänprestanda" det påverkar mest "klenare" datorer men man bör ju se till att cpu och minne inte bottnar tex av säkerhetsprogram som ska analysera paketen.

TS: Har du provat om det är nått säkerhetsprogram som påverkar ?
Har du nån form av trafikprioritering i routern eller nån sån mjukvara i datorn ?

Jag blir lite orolig när jag läser att moderkortet har Killernic, det tramset (som de kränger in på en del spelmoderkort) brukar döda nätverksprestandan helt, det är "gamingtrams" när det är som allra sämst (nått som inte borde säljas men alltid lurar det någon men inte gör det att nätverket fungerar bra)
Stäng av och avinstallera allt som har med "Killernic" att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Känner en med samma problem som du fast vi har inte testat så många saker som du gjort. Vi kom aldrig fram till någon lösning tyvärr.
Du har ju i princip bytat dator helt och ändå kvarstår samma problem.

Det är inte något dumt som en brandvägg eller hårddisken/SSDn i desktopen som inte är tipp topp?

Bytte SSD till andra bygget och har inaktiverat brandväggen samt antivirus :/

Skrivet av Ahlen:

Kolla så du får gigabit-länk på båda sidorna, det ser du här.

http://i.imgur.com/1lIULSo.png

Jag får endast 100.0 Mbps som status på den sidan, det är det som är så skumt. Har i princip samma konfig som de andra datorerna som får 1GB i status direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då hade problemet inget med nätverket att göra utan berodde på hastigheten hos lagringen, det är 2 totalt olika problem.
Man bör koll på vad som påverkar och "normala filöverföringar" är inget pålitligt sätt att mäta nätverkshastigheten om man vill ha korrekta siffror, en filöverföring kan ske med både högre och lägre hastighet än nätverkets om man mäter den som "filstorlek/tid"
Hastigheten kan även påverkas av datorns "allmänprestanda" det påverkar mest "klenare" datorer men man bör ju se till att cpu och minne inte bottnar tex av säkerhetsprogram som ska analysera paketen.

Jag blir lite orolig när jag läser att moderkortet har Killernic, det tramset (som de kränger in på en del spelmoderkort) brukar döda nätverksprestandan helt, det är "gamingtrams" när det är som allra sämst (nått som inte borde säljas men alltid lurar det någon men inte gör det att nätverket fungerar bra)
Stäng av och avinstallera allt som har med "Killernic" att göra.

Behöver väl inte vara nätverket som strular? Jag tänker mer på att om disken, nu är det ju iofs. en SSD han har, har någon typ av begränsning så kommer ju READ > Filöverföring Långsam/Write > NAS att bli långsam.

Hans laptop presterar, men inte desktopen.
Kan det vara någon typ av problem med disken, för det är ju trots allt en omtalad Samsung 840 EVO ?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

Jag får endast 100.0 Mbps som status på den sidan, det är det som är så skumt. Har i princip samma konfig som de andra datorerna som får 1GB i status direkt.

Nå, nu vet du i alla fall vad som är orsaken till överföringshastigheten. Härnäst får du försöka lista ut... varför. Eftersom problemet består över bytet av PC så är det ju rimligtvis mellan dator och switch.
Lycka till.
B!

(För att utesluta datorn, kan du ju passa på och testa samma sladd & port med laptopen...)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Om du kopierar mellan desktop och HTPC får du samma hastighet?

Japp, desktopen kommer endast upp i 100. Medans om jag kopierar mellan HTPC och laptop får jag full hastighet.

Skrivet av EyeNEye:

Liknande problem

Enligt det forumet, så löste det sig genom att aktivera "Write Cache" på diskarna i datorn. Vad det nu innebär. Kanske kan hjälpa?

Tack för tipset. Ska ta och kolla detta när jag kommer hem.

Skrivet av mrqaffe:

Då hade problemet inget med nätverket att göra utan berodde på hastigheten hos lagringen, det är 2 totalt olika problem.
Man bör koll på vad som påverkar och "normala filöverföringar" är inget pålitligt sätt att mäta nätverkshastigheten om man vill ha korrekta siffror, en filöverföring kan ske med både högre och lägre hastighet än nätverkets om man mäter den som "filstorlek/tid"
Hastigheten kan även påverkas av datorns "allmänprestanda" det påverkar mest "klenare" datorer men man bör ju se till att cpu och minne inte bottnar tex av säkerhetsprogram som ska analysera paketen.

TS: Har du provat om det är nått säkerhetsprogram som påverkar ?
Har du nån form av trafikprioritering i routern eller nån sån mjukvara i datorn ?

Jag blir lite orolig när jag läser att moderkortet har Killernic, det tramset (som de kränger in på en del spelmoderkort) brukar döda nätverksprestandan helt, det är "gamingtrams" när det är som allra sämst (nått som inte borde säljas men alltid lurar det någon men inte gör det att nätverket fungerar bra)
Stäng av och avinstallera allt som har med "Killernic" att göra.

Har stängt av allt vad säkerhetsprogram heter och någon trafikprioritering finns inte på datorn. Routern är inte kopplad i detta sceneriet , men om jag kopplar på den mellan HTPC och switchen får jag fortfarande full hastighet men inte på desktopen.

Japp var det jag också det jag befarade, att det var killernicet som förstörde alltihop, provade att avinstallera killernicet och provade även att köra vanliga drivrutinen till den nätverkskrets som den är byggd på. Detta utan resultat och det var därför jag övervägde och tillslut bestämde mig för att byta till ett moderkort utan sådant trams. Dock kvarstår problemet vilket känns sådär halvkul.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nå, nu vet du i alla fall vad som är orsaken till överföringshastigheten. Härnäst får du försöka lista ut... varför. Eftersom problemet består över bytet av PC så är det ju rimligtvis mellan dator och switch.
Lycka till.
B!

(För att utesluta datorn, kan du ju passa på och testa samma sladd & port med laptopen...)

Jag har testat att köra samma kabel och port till både laptop och HTPC och får då full hastighet vilket ju betyder att problemet ligger i datorn. Den stora frågan är bara var....

Skrivet av EyeNEye:

Behöver väl inte vara nätverket som strular? Jag tänker mer på att om disken, nu är det ju iofs. en SSD han har, har någon typ av begränsning så kommer ju READ > Filöverföring Långsam/Write > NAS att bli långsam.

Hans laptop presterar, men inte desktopen.
Kan det vara någon typ av problem med disken, för det är ju trots allt en omtalad Samsung 840 EVO ?

Har dock en likadan i HTPC:n och har testat att blåsa den, installera Win8 och placera den i desktopen, problemet kvarstod. Blåste den igen och installera Win8, slängde in den i HTPC:n och fick då full hastighet igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Behöver väl inte vara nätverket som strular? Jag tänker mer på att om disken, nu är det ju iofs. en SSD han har, har någon typ av begränsning så kommer ju READ > Filöverföring Långsam/Write > NAS att bli långsam.

Hans laptop presterar, men inte desktopen.
Kan det vara någon typ av problem med disken, för det är ju trots allt en omtalad Samsung 840 EVO ?

Det jag menar är ju att man ska isolera mätningen till nätverket så gott det går och inte blanda in filsystemet om det är nätverket man är intresserad av, tex genom att mäta med Iperf, är man däremot intresserad av att veta hastigheten på filöverföringar så ska man mäta just det, det viktigaste är kanske ändå att man inser att det är skillnad och håller isär de olika sakerna, speciellt om man upplever problem så är det extra viktigt att man letar på rätt ställe för annars lär man inte kunna komma på nån lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Härligt att alla fullständigt ignorerar att länkhastigheten är 100Mbit. Jag ser inte hur man lyckats bygga om datorn utan att bli av med problemet, men du hävdar att du har gjort det. Att du även har testat att flytta sladden från den ena datorn till nästa för att få resultatet att den andra datorn ger gigabit länk betyder helt korrekt att problemet är i datorn, men du kan helt lugnt bortse från diskar och annat. Du behöver enbart titta på nätverkets konfigurering och drivrutiner. Write cache på en disk, eller alla, påverkar inte länkhastigheten på nätverket.

Nyfiken fråga, när datorn är nystartad, vad är länkhastigheten då? Under egenskaper på hårdvaran, (enhetshanteraren) fliken avancerat, finns det en massa skoj som har med kortets egenskaper att göra. Se om du kan tvinga gigabit länk hastighet där. Eller åtminstone inaktivera automatisk sänkning av länkhastigheten i olika prestandalägen. (strömsparfunktioner)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Härligt att alla fullständigt ignorerar att länkhastigheten är 100Mbit. Jag ser inte hur man lyckats bygga om datorn utan att bli av med problemet, men du hävdar att du har gjort det. Att du även har testat att flytta sladden från den ena datorn till nästa för att få resultatet att den andra datorn ger gigabit länk betyder helt korrekt att problemet är i datorn, men du kan helt lugnt bortse från diskar och annat. Du behöver enbart titta på nätverkets konfigurering och drivrutiner. Write cache på en disk, eller alla, påverkar inte länkhastigheten på nätverket.

Nyfiken fråga, när datorn är nystartad, vad är länkhastigheten då? Under egenskaper på hårdvaran, (enhetshanteraren) fliken avancerat, finns det en massa skoj som har med kortets egenskaper att göra. Se om du kan tvinga gigabit länk hastighet där. Eller åtminstone inaktivera automatisk sänkning av länkhastigheten i olika prestandalägen. (strömsparfunktioner)
B!

Jag fattar det inte heller, trodde det skulle vara som bortblåst efter byte och ominstallation av i princip alla hårdvara. Jag har 100 när jag startar.
Det jag har provat under avancerat är:

Energy Efficient Ethernet: On och Off
Flow Control: Rx & Tx Enabled, Rx Enabled, Tx Enabled, Disabled
Gigabit Master Slave Mode: Auto Detect, Force Master Mode, Force Slave Mode
Interrupt Moderation: Enabled, Disabled
Interrupt Moderation Rate: Adaptive, Extreme, High, Medium, Minimum, Off
Jumbo Packet: Disabled, Enabled
Speed & Duplex: Auto, 1GBPS Full Duplex, 100 Mbs half duplex

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte hjälper dig men fick liknande problem för ett tag sedan. Jag fick stänga av AppEx Networks Accelerator i ethernet properties. Detta var för att det var ett Qualcomm nätverkskort i datorn.

Jag låg på 30mb/s innan jag stängde av det sedan kunde jag få de <250mb/s jag har via BBB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

Jag fattar det inte heller, trodde det skulle vara som bortblåst efter byte och ominstallation av i princip alla hårdvara. Jag har 100 när jag startar.
Det jag har provat under avancerat är:

Energy Efficient Ethernet: On och Off
Flow Control: Rx & Tx Enabled, Rx Enabled, Tx Enabled, Disabled
Gigabit Master Slave Mode: Auto Detect, Force Master Mode, Force Slave Mode
Interrupt Moderation: Enabled, Disabled
Interrupt Moderation Rate: Adaptive, Extreme, High, Medium, Minimum, Off
Jumbo Packet: Disabled, Enabled
Speed & Duplex: Auto, 1GBPS Full Duplex, 100 Mbs half duplex

Hur ser det ut i din router/switch? Har du några möjligheter att välja länk hastighet själv där?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Har du prövat att använda den inbyggda nätverksporten i moderkortet? den är ju också 1000port

Permalänk
Medlem

När du "flyttar/bygger" om datorn, bytar du då precis alla delar? Inklusive nättagg, cd mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur ser det ut i din router/switch? Har du några möjligheter att välja länk hastighet själv där?

Kan tyvärr inte välja det på den switch jag har nu.

Skrivet av Rugbyspelaren:

Har du prövat att använda den inbyggda nätverksporten i moderkortet? den är ju också 1000port

Japp, utan framgång dock.

Skrivet av jimmy_pimmy:

När du "flyttar/bygger" om datorn, bytar du då precis alla delar? Inklusive nättagg, cd mm?

Har bytt i princip allt förutom SSD, har även provat med gamla nätagg osv. CD har jag ingen.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna testa att boota datorn via en live linux för att kolla om det är nått mjukvarufel i datorn eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle kunna testa att boota datorn via en live linux för att kolla om det är nått mjukvarufel i datorn eller inte.

Ingen dum idé, har jag inte ens tänkt på, ska jag ta och prova. Tack.

Permalänk

Testat om det finns nyare drivrutiner till nätverkskortet som strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Testat om det finns nyare drivrutiner till nätverkskortet som strular?

Japp, har testat nya och alla i deras bank. Provade även en beta drivis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

Japp, har testat nya och alla i deras bank. Provade även en beta drivis.

Ställ om duplex-inställningen från "1Gbps full duplex" till auto, datorn måste förhandla om det för att få tillgång till 1Gbps.
Jag vet inte varför, minns bara att det var vad jag gjorde fel senast jag hade liknande problem.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Happ, tack för alla svar och förslag. Har nu lyckats lösa problemet.

Var en härlig mix av ett flertal faktorer som inte ville leka med min dator. Windows defender låg konstant och scannade sig själv och skickade där hela tiden rapporter. Märkte även att mitt nätverk låg som gäst/publikt nätverk i Windows, ändrade det till privat och tvingade även nätverket till 1Gbps och har lyckats köra den hastigheten stabilt nu i en vecka.

Vad som egentligen löste det vet jag inte, kommer bara ihåg att jag genomförde dessa ändringar och det började sen att fungera som det skall.