Permalänk
Medlem

router

Hej!
Vi har en router hemma med för få "portar" (vet inte vad man ska kalla dem, inte hittat något namn på dem) så undrar vad jag skulle behöva för att få fler portar?

Routern är utskickad av Telia ihop med när vi fixade fiber.
Vi har routern brevid någon typ av panel där man skickar ut till alla rum separat i huset. (Kan posta bild på hur det ser ut om det behövs)
Iochmed att det skickas ut separat till alla rum så finns det ej portar i routern nog för att skicka till alla rum.

Någon som har en bra lösning?

Permalänk
Medlem

Köp en switch. Enklast möjliga duger och koppla på ett av uttagen i routern.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=398&o=produkt_pris_inkm...

Om du överför filer internt på ditt LAN är det värt de extra kronorna för en gigabitswitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

Hej!
Vi har en router hemma med för få "portar" (vet inte vad man ska kalla dem, inte hittat något namn på dem) så undrar vad jag skulle behöva för att få fler portar?

Routern är utskickad av Telia ihop med när vi fixade fiber.
Vi har routern brevid någon typ av panel där man skickar ut till alla rum separat i huset. (Kan posta bild på hur det ser ut om det behövs)
Iochmed att det skickas ut separat till alla rum så finns det ej portar i routern nog för att skicka till alla rum.

Någon som har en bra lösning?

Ni behöver en switch som ni kopplar in mellan routern och patchpanelen i väggen. Skaffa en med tillräckligt många portar för att kunna koppla till routern samt alla uttag i väggen som ni vill kunna använda samtidigt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Köp en switch, men inte det billigaste skräpet som jocke tycks föreslå. Netgear GS105 och Netgear GS108 är bra och prisvärda switchar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Var osäker på om det var en switch och även vilken switch. Men nu fick jag svar på det

Finns det något tapp av hastighet när man använder en switch? (Har 100/100)
Blir det några problem med portar etc.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

Tack för snabba svar!

Var osäker på om det var en switch och även vilken switch. Men nu fick jag svar på det

Finns det något tapp av hastighet när man använder en switch? (Har 100/100)
Blir det några problem med portar etc.?

Du tappar ingen hastighet med en vettig switch. Antalet portar bestäms av dina behov, se till att du köper en med tillräckligt många för att koppla in till routern samt till alla uttag du behöver i panelen på väggen.

De två som rekommenderats ovan är båda bra val.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har den något annat än utseende som är "bättre"? Den ska stå i ett klädskåp som aldrig syns.

Hur jämför den sig med gs108?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Köp en switch, men inte det billigaste skräpet som jocke tycks föreslå. Netgear GS105 och Netgear GS108 är bra och prisvärda switchar.

Har alltid funderat på det där om man ska ta det billigaste eller satsa på nåt dyrare när det gäller switchar. Är det verkligen nån skillnad egentligen? Jag har haft en TP-Link TL-SG1005D i ett antal år nu och det har funkat bra för min del iaf. Har aldrig hängt sig och får bra hastighet. Har jag bara haft tur?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Har alltid funderat på det där om man ska ta det billigaste eller satsa på nåt dyrare när det gäller switchar. Är det verkligen nån skillnad egentligen? Jag har haft en TP-Link TL-SG1005D i ett antal år nu och det har funkat bra för min del iaf. Har aldrig hängt sig och får bra hastighet. Har jag bara haft tur?

Har haft ett antal billiga switchar som visserligen gör sitt jobb när de fungerar, men överhettar, drar ner farten, kopplar från spontant och har lite allmän jävelskap för sig när de får det för stressigt. Netgeararna jag länkade har jag aldrig upplevt något liknande med. Det finns säkert billigare switchar som fungerar lika bra, men jag tänker inte rekommendera en okänd, obeprövad switch bara för att den kostar 50kr mindre. 50kr mer för garanterad stabilitet tycker jag är väldigt rimligt.

Netgear GS105 och GS108 är ju topprankade på prisjakt av en anledning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.