Problem med nätverket (hastighet till 2 datorer)

Permalänk
Medlem

Problem med nätverket (hastighet till 2 datorer)

Hej,

Har ett problem som jag tror har med routern att göra.
Sitter jag och spelar så blir sambons internet seg som sirap. Så trots att vi har 2 datorer så kan vi inte använda dessa samtidigt i princip.

Satt och testade lite med bredbandskollen nyss, startade spel på min dator och bredbandskollen på hennes, men märkte inte så stor skillnad i hastighet (fick runt 87-89 Mbit och det är som det brukar.
Men sen startade jag bredbandskollen på bägge datorer samtidigt och min låg på ca 67 medans hennes knappt nådde 25.
Testade flera gånger med liknande resultat.
Om jag startade hennes lite innan mitt så låg bägge på runt samma resultat. Hennes började högt, men sänktes kraftigt när min startar.
Såg även att svarstiden på hennes alltid är högre än mitt.

Vad kan orsaka detta? Är det routern eller själva datorn som "flaskar"? Hennes dator är påtagligt äldre.
Vad kan jag göra för att boosta hennes uppkoppling?

Routern jag har är en D-Link DIR-645, har kollat efter lite inställningar, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Permalänk
Medlem

Kör ni båda trådlöst?
Har båda era trådlösa nätverkskort N-stöd?

Är det något specifikt spel du spelar?

Permalänk
Medlem

Vad menar du segt som sirap, att surfa till hemsidor?

Vilken DNS använder du till dina datorer

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kör ni båda trådlöst?
Har båda era trådlösa nätverkskort N-stöd?

Är det något specifikt spel du spelar?

Nej, bägge datorerna kör trådat.

Skrivet av BrusE:

Vad menar du segt som sirap, att surfa till hemsidor?

Vilken DNS använder du till dina datorer

Precis, alla sidor blir väldigt segt att surfa på. Precis som om responstiden är väldigt hög.
Förut hade jag ändra DNS till google på min dator, men nu efter ominstallationen är det default (Telias) på bägge.

Permalänk
Inaktiv

Ställ in QoS i routern.

Permalänk
Medlem

En ändring av DSN verkar gjort susen. Åtminstone som det verkar nu. Får återkomma efter lite mer testande om det inte hjälpte.