Permalänk
Medlem

Välja ny ISP

Hej

Vår hyresvärd har sagt upp avtalet med vår gamla leverantör och dragit in fiber till alla lägenheter. Nu är det dags att välja ny leverantör och vi har några att välja mellan. Eftersom detta är relativt nytt så har alla leverantörerna på listan inte hunnit uppdatera sitt utbud i just vårt område. Tänkte höra mig för vilka erfarenheter andra har och om det är nåt bolag man absolut bör passa sig för. Just nu har vi Tele2 100/10 gratis fram till maj som kompensation till den något hastiga uppsägningen och de har hittills fungerat bra. De vi ska kunna välja på är:

AllTele
Banhof
Bredband2
Bredbandsbolaget
ComHem
NETatONCE
T3
Tele2
Tyfon
Universal Telecom

Tack på förhand.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Folk kommer säga Banhof..... Precis som i ALLA andra trådarna som skapas med samma fråga.

Permalänk
Avstängd

Japp, Bahnhof är det som gäller om man lever i nuet och förstår sig på vad övervakning etc gjort tidigare. Känns som det givna valet och på andraplats borde väl Bredband2 komma tycker jag.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Inaktiv

Bahnhof /thread

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll för det går genom samma öppna nät/kommunikations operatör. Jag antar att ni var tidigare bundna till Tele2 helt och ni har valt att gå över till mälardalens energi eller kanske mälar ringen?

Om ni är nöjda med Tele2, det svarta fåret Så är det väl bara att fortsätta med dem. Annars så kommer det flesta nog säga att gå över till Bahnhof eller Bredband2. Och anledningen du inte listar Telia är för att jag har för mig att Telia erbjuder högst 10Mbit i den regionen.

Men som sagt, det spelar egentligen inte så stor roll eftersom samma bolag kommer sköta driften för det lokala nätet och det handlar bara om kund bemötande när man ringer till supporten.

Permalänk
Medlem

Bahnhof eller alltele. Jag hade aldrig hört talas om alltele förr men fick inte tillgång till bahnhof i karlstad så jag var tvungen att chansa. Var riktigt nöjd. Snabb support och inga driftsstörningar de tre år jag hade det. Samt fick ofta lite mer bandbredd än jag betalade för så jag blev riktigt positivt överraskad. De hade även riktigt snabb vpntjänst. Men bahnhof är ju bahnhof så prioritera dem.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Inaktiv

Bahnhoffe, om inte annat så för deras agerande om integriteten på nätet. Samt gratis VPN och ett aktivt arbete mot övervakning.

Tele 2, Felia osv säljer väl dina personuppgifter vidare så dom kan man ju hoppa över (eller så är det ändrat nu..men nja...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Spelar ingen roll för det går genom samma öppna nät/kommunikations operatör. Jag antar att ni var tidigare bundna till Tele2 helt och ni har valt att gå över till mälardalens energi eller kanske mälar ringen?

Om ni är nöjda med Tele2, det svarta fåret Så är det väl bara att fortsätta med dem. Annars så kommer det flesta nog säga att gå över till Bahnhof eller Bredband2. Och anledningen du inte listar Telia är för att jag har för mig att Telia erbjuder högst 10Mbit i den regionen.

Men som sagt, det spelar egentligen inte så stor roll eftersom samma bolag kommer sköta driften för det lokala nätet och det handlar bara om kund bemötande när man ringer till supporten.

Mer viktigt är var pengarna handlar och hur man vill att det ska se ut i framtiden (om man bortser från politiken nu).

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Mer viktigt är var pengarna handlar och hur man vill att det ska se ut i framtiden (om man bortser från politiken nu).

Vet inte riktigt vad du syftar på men om du menar ditt tidigare inlägg angående datalagring så tycker jag nog du skall inse att det till stor del är en reklam kampanj från Bahnhofs sida i media.

Om vi skall vara kritiska så har Bahnhof Sveriges sämsta ekonomi avdelning, Dec 2013 så dubbel fakturera de kunder som betalade månadsvis utan att meddela det, det var många fattiga studenter som blev av med deras julklapps pengar i den historian. Helst vill de att man betalar per kvartal och inte månadsvis.

Permalänk

Har själv Bahnhof, är nöjd med vad de står för ideologiskt men deras kundtjänst är bedrövlig. 13 dagars svarstid på mailen är inte okej år 2015. Till och med Telia erbjuder chattsupport...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Spelar ingen roll för det går genom samma öppna nät/kommunikations operatör. Jag antar att ni var tidigare bundna till Tele2 helt och ni har valt att gå över till mälardalens energi eller kanske mälar ringen?

Om ni är nöjda med Tele2, det svarta fåret Så är det väl bara att fortsätta med dem. Annars så kommer det flesta nog säga att gå över till Bahnhof eller Bredband2. Och anledningen du inte listar Telia är för att jag har för mig att Telia erbjuder högst 10Mbit i den regionen.

Men som sagt, det spelar egentligen inte så stor roll eftersom samma bolag kommer sköta driften för det lokala nätet och det handlar bara om kund bemötande när man ringer till supporten.

Jo det spelar visst roll. När det lämnar stadsnätet så hoppar det in i vald ISPs nät och då spelar routing/peering etc roll, sen om det är någon stor roll är en annan femma.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RubberDucc:

Har själv Bahnhof, är nöjd med vad de står för ideologiskt men deras kundtjänst är bedrövlig. 13 dagars svarstid på mailen är inte okej år 2015. Till och med Telia erbjuder chattsupport...

Chattsupport är inte garanterat bra. Chattat med Comviq 4-5 gånger om att jag får reklam-SMS, varje gång säger de att jag inte ska få fler efteråt. Ska byta till Bahnhof när man kan teckna mobilabonnemang.