Permalänk
Medlem

Nedläggning utav ADSL.

Hej SweClockers!

Efter att ha bråkat med BBB (Bredbandsbolaget) så har bestämde vi oss för att byta till AllTele, d.v.s. gå från 8/1 till 25/1 till ett bättre pris.
Detta byte skulle ha skett den 28e februari i år, d.v.s. om 10 dagar.
Nu fick vi hem ett brev om att AllTele har hävt våran beställning och skriver att den inte kommer att gälla ö.h.t. BBB har vi redan lämnat, så de vill inte heller ha något med oss att göra p.g.a. anledningen: ADSL kommer läggas ner i våran by, samt ett stort antal andra områden kring Falun (här i Dalarna).
Det är Telia som lägger ner ADSL då de vill gå över till ny teknik, men något nytt om detta finns inte - bortsett från 4G som är det enda vi kan få i.s.f.

Telia lägger ner ADSL i mitten utav sommaren 2015, men då AllTele inte vill ha oss som kund i endast 4 månader då de inte kommer tjäna tillräckligt på det, kommer vi bli utan nät nu den 28e februari.
Det finns ingen fiber eller något annat alternativ än 4G för oss.

Finns det andra här på SweClockers som blivit drabbade utav detta, och vet vad det går att göra...?
Vi sitter helt enkelt i skiten nu då 40GB / mån (telia mobilt) inte räcker då jag är en aktiv Gamer, och vi har både tjänster på Netflix samt Viaplay(ingår med vårat abonnemang - för 300kr/mån extra) som inte kommer att kunna användas på denna datamängd.
Jag har kollat runt på nätet och inte hittat någon operatör som har mer än 40gb datamängd... Tele2 hade obegränsat för ett tag sedan, men lades ner av okänd anledning.

Enligt EU-lagen så ska alla inom EU ha rätt till bredband? Visst, den gränsen går vid 256kb/s, men räknas 4G till detta?

// En vilsen person som vill ha internet! :@!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Telia ska avveckla hela kopparnätet, Stora delar av landet får då börja använda 3G/4G och en ganska stor blir utan telefon/internet överhuvudtaget.
Var det ADSL ifrån BBB också?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Telia ska avveckla hela kopparnätet, Stora delar av landet får då börja använda 3G/4G och en ganska stor blir utan telefon/internet överhuvudtaget.

Ja, telefonen ryker direkt för oss också... tänkte inte alls på det.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Telia ska avveckla hela kopparnätet, Stora delar av landet får då börja använda 3G/4G och en ganska stor blir utan telefon/internet överhuvudtaget.

Källor?

Permalänk
Medlem

Tele2 har 100gb för 399kr i månaden ifall du blir tvungen

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Här finns källan från telia.

Detta är något som började 2010 och skulle planeras i 5 år, vilket är nu - 2015.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej SweClockers!

Efter att ha bråkat med BBB (Bredbandsbolaget) så har bestämde vi oss för att byta till AllTele, d.v.s. gå från 8/1 till 25/1 till ett bättre pris.
Detta byte skulle ha skett den 28e februari i år, d.v.s. om 10 dagar.
Nu fick vi hem ett brev om att AllTele har hävt våran beställning och skriver att den inte kommer att gälla ö.h.t. BBB har vi redan lämnat, så de vill inte heller ha något med oss att göra p.g.a. anledningen: ADSL kommer läggas ner i våran by, samt ett stort antal andra områden kring Falun (här i Dalarna).
Det är Telia som lägger ner ADSL då de vill gå över till ny teknik, men något nytt om detta finns inte - bortsett från 4G som är det enda vi kan få i.s.f.

Telia lägger ner ADSL i mitten utav sommaren 2015, men då AllTele inte vill ha oss som kund i endast 4 månader då de inte kommer tjäna tillräckligt på det, kommer vi bli utan nät nu den 28e februari.
Det finns ingen fiber eller något annat alternativ än 4G för oss.

Finns det andra här på SweClockers som blivit drabbade utav detta, och vet vad det går att göra...?
Vi sitter helt enkelt i skiten nu då 40GB / mån (telia mobilt) inte räcker då jag är en aktiv Gamer, och vi har både tjänster på Netflix samt Viaplay(ingår med vårat abonnemang - för 300kr/mån extra) som inte kommer att kunna användas på denna datamängd.
Jag har kollat runt på nätet och inte hittat någon operatör som har mer än 40gb datamängd... Tele2 hade obegränsat för ett tag sedan, men lades ner av okänd anledning.

Enligt EU-lagen så ska alla inom EU ha rätt till bredband? Visst, den gränsen går vid 256kb/s, men räknas 4G till detta?

// En vilsen person som vill ha internet! :@!

http://pts.se/sv/Privat/Internet/Bredband-ADSL/Avveckling-av-...
http://pts.se/sv/Privat/Internet/Bredband-ADSL/Utan-bredband/

Låter dock förjävligt. Typiskt stadsbor att ta död på landsbygden.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

http://www.pts.se/teknikskiftet
http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Tele/telias-brev-till-pts-om-...

Vad de lovar och hur det är är dock två olika saker.
http://hsfiber.se/varfor-fiber/koppartradar-kontra-4g/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Telia ska avveckla hela kopparnätet, Stora delar av landet får då börja använda 3G/4G och en ganska stor blir utan telefon/internet överhuvudtaget.
Var det ADSL ifrån BBB också?

Skrivet av Falcon:
Skrivet av Pamudas:

Här finns källan från telia.

Detta är något som började 2010 och skulle planeras i 5 år, vilket är nu - 2015.

Nåja.

Citat:

1. Kommer Telia att ta bort hela det fasta nätet?
Det fasta telenätet kommer att finnas kvar under lång tid. Det är gamla delar med stort renoveringsbehov utan möjlighet att uppgraderas med bredband som nu ersätts med modernare teknik runt om i landet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja precis, för alla beslutsfattare hos Telia är ju från "staden". Speciellt Malin Frenning, från Sundvall.

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns en del nyttig läsning i ämnet:
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/telias-tek...

PTS samlar statistik varje år från vilka klagomål som kommer in till dem och för 2014 var detta den tredje vanligaste kategorin av frågor.

Edit:

Ett utdrag från texten:
Alla som har bredband i telejacket kommer att kunna ha kvar det, eftersom Telia inte avvecklar några sådana telestationer.

Det låter ju som att det inte stämmer in på din situation.

Jag hade här tagit kontakt med Telia i den här frågan och undrat hur de tänkt lösa det hela så att folk fortfarande kan få tillgång till internet via telejacket.
Kan vara läge att fråga PTS också angående denna formulering. Är det så att Teia inte håller vad de lovar, eller är detta antaganden från PTS? Vilka fakta finns i frågan?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

http://pts.se/sv/Privat/Internet/Bredband-ADSL/Avveckling-av-...

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Telia ska avveckla hela kopparnätet, Stora delar av landet får då börja använda 3G/4G och en ganska stor blir utan telefon/internet överhuvudtaget.
Var det ADSL ifrån BBB också?

Tack för källan.
Den visade ju också det jag misstänkte ett felaktigt antagande från din sida.

" Telia har i en utfästelse lovat fungerande telefoni
Telia har i en skriftlig utfästelse (pdf, nytt fönster) till PTS åtagit sig att de fasta bostäder och företag som påverkas av förändringarna kommer att erbjudas telefoni från Telia även i framtiden. Alla som har bredband i telejacket kommer att kunna ha kvar det, eftersom Telia inte avvecklar några sådana telestationer.
"

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Ja precis, för alla beslutsfattare hos Telia är ju från "staden". Speciellt Malin Frenning, från Sundvall.

Sundsvall = stadsbor

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Det är rent åt helvete. Höjer bensinpriserna och tar bort nätet. Jävla idioti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tack för källan.
Den visade ju också det jag misstänkte ett felaktigt antagande från din sida.

" Telia har i en utfästelse lovat fungerande telefoni
Telia har i en skriftlig utfästelse (pdf, nytt fönster) till PTS åtagit sig att de fasta bostäder och företag som påverkas av förändringarna kommer att erbjudas telefoni från Telia även i framtiden. Alla som har bredband i telejacket kommer att kunna ha kvar det, eftersom Telia inte avvecklar några sådana telestationer.
"

Tack.

http://pts.se/sv/Privat/Internet/Bredband-ADSL/Avveckling-av-...

hur menar du? Vad de lovar och vad de gör 3-4år efter är helt olika. Och alla kunder kan inte erbjudas telefoni ens.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Det är riktigt upprörande att läsa sådant där. Helt arrogant av leverantörerna att släcka ned ADSL och sedan hänvisa till icke adekvat 4G-skräp. Usch och fy!

Själv bor jag i ett område som skulle riskera att få samma sak att hända oss. Det ger en ju mardrömmar...

Anledningen till att 4G alltid har databegärnsing är att tekniken är en återvändsgränd. Det får helt enkelt inte plats hur mycket data som helst i luften, frekvenserna tar slut.

Min rekommendation är att du samlar ditt område i en förenad protest mot ADSL nedläggningen, samt pushar för ditt lokala fiber-grävar bolag att komma och bygga ut hos er.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så tänker de bygga ut ett fibernät istället för ADSL eftersom ADSL är en gammal teknik och jag tycker det låter bra. Du borde egentligen vara glad, de erbjuder ju en annan lösning under tiden de ändrar på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Började förra veckan att skriva en sammanfattning på mobila bredband och vad operatörerna kan erbjuda. Blev dock förbannad på de priser som de tar och avbryta det.

Är glad att jag tecknade ett abonomang med fri surf innan det försvann. 250:-/månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Som jag har förstått det så tänker de bygga ut ett fibernät istället för ADSL eftersom ADSL är en gammal teknik och jag tycker det låter bra. Du borde egentligen vara glad, de erbjuder ju en annan lösning under tiden de ändrar på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast DSL kunde varit kvar under tiden.

Detta är ju helt sjukt, vem fan vill ha mobilt skit bredband, helt värdelöst. Har man inte Fiber så ska ju DSL inte tas bort, helt hjärndött. De tvingar verkligen folk bort från landsbygden när de gör såhär.

Permalänk
Medlem

Telia har sagt att de inte avvecklar stationer som har fiber, men den del stationer har varit anslutna av andra än Telia och dessa avvecklar. Vilket lämnar stationer utan anslutning på sina håll. Vilket det rör sig om här framgår inte. Finns det verkligen inget annat alternativ så får ni bilda ett byalag och gräva. Det finns EU-medel för att hjälpa till med detta. Telia eller deras dotterbolag Skanova är säkert jätteintresserade att driva nätet och vara er operatör om ni bildar ett byalag. Lokala stadsnätsbolaget kanske också är intresserad.

Enligt EU räknas satellit som bredband. Det finns heller ingen lag som säger att någon måste bygga ut till dig. Vissa av banden (frekvenserna) till 4G-nätet har krav när det gäller att täcka områden som annars inte skulle få något, men det räcker inte att kräva något från operatören för att det ska ske. Dessutom har du redan täckning låter det som. Tele2 och Telenor delar LTE/4G-nät och Tele2 har 100GB/mån. Tre har upp till 200GB/mån, men Telenor och Telia har eller har sänkt till 40GB/mån. Tre brukar inte finnas utanför tätorter dock, och finns knappt överhuvudtaget norr om Gävle. Vilken ort det rör sig om vet ju inte vi. Så sånt får du ta reda på själv när du inte delar med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Som jag har förstått det så tänker de bygga ut ett fibernät istället för ADSL eftersom ADSL är en gammal teknik och jag tycker det låter bra. Du borde egentligen vara glad, de erbjuder ju en annan lösning under tiden de ändrar på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ellerhur... Till de större områdena. Jag bor i skogen i en mindre by, med knappt 40 invånare. De är pensionärer / äldre och enligt dem räcker tv och 4g. Alltså kommer fiber inte komma hit.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är så mycket jobb eller att ni kan göra en del själva så går det fint att ansluta ett mindre samhälle.

Permalänk
Medlem

Svårt att läsa innantill i länken om telias teknikskifte.

Citat:

Det fasta telenätet kommer att finnas kvar under lång tid. Det är gamla delar med stort renoveringsbehov utan möjlighet att uppgraderas med bredband som nu ersätts med modernare teknik runt om i landet.

Det framgår tydligt att koppartrådar som inte ens duger till ADSL skrotas och ersätts med radioteknik.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Svårt att läsa innantill i länken om telias teknikskifte.

Det framgår tydligt att koppartrådar som inte ens duger till ADSL skrotas och ersätts med radioteknik.

Tack jag blev nästan lite nervös. Mitt ADSL duger mer än väl till att spela på nätet m.m. Jag kan bara få ADSL där jag bor om man inte ska ha mobilt skit, annars får jag flytta på mig om jag ska ha nåt bättre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tack jag blev nästan lite nervös. Mitt ADSL duger mer än väl till att spela på nätet m.m. Jag kan bara få ADSL där jag bor om man inte ska ha mobilt skit, annars får jag flytta på mig om jag ska ha nåt bättre

Mitt ADSL duger gott och väl, men likförbannat så tar de bort skiten.
Litar inte på det där för 5 öre.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast DSL kunde varit kvar under tiden.

Detta är ju helt sjukt, vem fan vill ha mobilt skit bredband, helt värdelöst. Har man inte Fiber så ska ju DSL inte tas bort, helt hjärndött. De tvingar verkligen folk bort från landsbygden när de gör såhär.

Grejjen är att det är mycket dyrt att ha massa kopparkabel ute i ingenstans. Är du beredd att betala ännu mer för ditt bredband för att den futtiga % som drabbas av detta ska kunna ha kvar adsl? Skulle inte tro det.

Permalänk
Rekordmedlem

Oavsett allt annat så har Telia ingen bindningstid på bredband så beställ adsl via dem så länge det går.
Försök sedan dra in fiber, kontakta kommunen och hör med dem om det är nått på gång och se även till att de vet om att telestationen ska läggas ned och vilka konsekvenser det kan ge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oavsett allt annat så har Telia ingen bindningstid på bredband så beställ adsl via dem så länge det går.
Försök sedan dra in fiber, kontakta kommunen och hör med dem om det är nått på gång och se även till att de vet om att telestationen ska läggas ned och vilka konsekvenser det kan ge.

Smedjebackens kommun har knappt råd att låta plogen vara ute å ploga vägarna. Tror knappast de vill hjälpa med fiber.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Tagit bort citat enligt §1.1
Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE