Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverkskort USB

Skulle behöva ett trådlöst nätverkskort till familjedatorn då morsan inte vill borra hål i de nya väggarna för en sladd.
Avståndet är endast ca 4 meter till routern med en gipsvägg imellan.

Är det bara att pretty much plocka vilken som helst?

Skulle denna räcka?
http://www.inet.se/produkt/5404456/asus-usb-n13-n300#/recensi...

Permalänk
Medlem

Yes, ser inga hinder.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kommer nog funka fint.

Har ni en router som har både 2,4 & 5ghz så hade jag lagt till några kronor till och köpt t.ex. http://www.inet.se/produkt/5404455/asus-usb-n53-dual-band-n60...

Framför allt om ni har många grannar med WiFi.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Skulle välja en som stödjer ac standarden och skadar inte med 5ghz stöd. Sen råder jag dig att läsa på om de modeller du tycker känns Ok. Har haft ett gäng olika usb kort i olika prisklasser. Vissa överhättar vissa ger ojämn prestanda under belastning vissa fungerar bra.
Men du har inte en ledig pcie eller pci plats? Då slipper du ju ta upp en usbport.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Som redan nämnts så satsa på ett nätverkskort med AC om din router stödjer 5Ghz, Har även jag haft problem med stickor som överhettar (Framförallt billiga TP-Link kort), Men det är väl bara att testa förmodar jag

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Kommer nog funka fint.

Har ni en router som har både 2,4 & 5ghz så hade jag lagt till några kronor till och köpt t.ex. http://www.inet.se/produkt/5404455/asus-usb-n53-dual-band-n60...

Framför allt om ni har många grannar med WiFi.

Har en Asus RT-N12E, endast 2.4 ghz ifall jag inte minns fel.
Grannar har vi ej inom wifi räckvidd ^^

Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle välja en som stödjer ac standarden och skadar inte med 5ghz stöd. Sen råder jag dig att läsa på om de modeller du tycker känns Ok. Har haft ett gäng olika usb kort i olika prisklasser. Vissa överhättar vissa ger ojämn prestanda under belastning vissa fungerar bra.
Men du har inte en ledig pcie eller pci plats? Då slipper du ju ta upp en usbport.

Något mer sånt här?
Stödjer AC, har dock inte en 5ghz router så det spelar väll ingen roll? Men stödjer det ändå.
Överhettning låter lite oroande, får nog läsa mer om det. De flesta verkar fungera mellan 0-40c enligt tillverkarna (vad jag har sett).

Finns tyvärr inga lediga PCI platser så får klara mig med USB.

http://www.inet.se/produkt/5404519/zyxel-usb-nwd6505-dual-ban...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadeby:

Har en Asus RT-N12E, endast 2.4 ghz ifall jag inte minns fel.
Grannar har vi ej inom wifi räckvidd ^^

Något mer sånt här?
Stödjer AC, har dock inte en 5ghz router så det spelar väll ingen roll? Men stödjer det ändå.
Överhettning låter lite oroande, får nog läsa mer om det. De flesta verkar fungera mellan 0-40c enligt tillverkarna (vad jag har sett).

Finns tyvärr inga lediga PCI platser så får klara mig med USB.

http://www.inet.se/produkt/5404519/zyxel-usb-nwd6505-dual-ban...

Om det är bra låter jag någon annan svara på. Dock har du ju öppet köp om du köper det på nätet, så krånglar kortet när du belastat det bör du ju kunna häva köp. Eller får man ej testa?

Kortet är dualband så det kör på 2.4 om routern ej stödjer 5. Så inga problem där. Hemma hos mina föräldrar gick dom från 2.4ghz n kort i datorn till ett 5ghz ac och fick 110mbit istället för 35 på samma avstånd och router. Mest därför jag rekommenderade att kika på 5ghz bra att ha i framtiden

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Som redan nämnts så satsa på ett nätverkskort med AC om din router stödjer 5Ghz, Har även jag haft problem med stickor som överhettar (Framförallt billiga TP-Link kort), Men det är väl bara att testa förmodar jag

just billiga från Tp-link går som tåget både hos mig och många ja känner.. har däremot haft problem med netgear, linksys, av den dyra sorten..
det råkar inte vara så att du kör Windows 8 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

just billiga från Tp-link går som tåget både hos mig och många ja känner.. har däremot haft problem med netgear, linksys, av den dyra sorten..
det råkar inte vara så att du kör Windows 8 ?

Första jag hade problem med var en D-Link, Det var väl ca 7år sedan dock, Jo jag körde Windows 8 med min TP-link, Är det där felet ligger? Den sitter just nu hemma hos min far i en gammal dator med windows xp, Har inte tänkt på att kolla om det är samma problem där

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Första jag hade problem med var en D-Link, Det var väl ca 7år sedan dock, Jo jag körde Windows 8 med min TP-link, Är det där felet ligger? Den sitter just nu hemma hos min far i en gammal dator med windows xp, Har inte tänkt på att kolla om det är samma problem där

tror dom hade problem med drivrutiner till 8 & 8,1 fram till win7 verkar allt gå som tåget, testa 7an på virtuellt, ger mitt högra ben på att det inte blir för varmt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644