Permalänk
Medlem

Router problem

Har fått en d link wireless ac 750 dual-band easy router. Har kopplat in den kommer ut på internet, där börjar problemen. ibland hittar den webbsidor o går man in på nån annan sida, så står det denna sida är ej tillgänglig, för att nån sec min senare hitta siden igen, så håller den på hela tiden. har 2 datorer ansluta med ethernet kablar, o det är samma problem på bägge datorerna. Men wifin fungerar alldeles utmärkt på alla mobiler ihuset. har provat med dom automatiska internet inställningarna i routern men funkar ändå inte. Måste väll vara nån inställning i routern som jag inte förstår.

Permalänk
Medlem

Prova sätta DNS server till 8.8.8.8 och starta sedan om routern och datorerna.

Hjälper inte det så sätter du DNS manuellt i nätverkschippets inställningar i datorn till 8.8.8.8 och provar om det hjälper.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

det funka inte. fortfarande samma problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du dhcp på datorerna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

sätt telefonerna i flygplansläge och endast wifi. De brukar blixtsnabbt ut på datatrafik när wifi inte fungerar

Permalänk
Medlem

Sitter routern direkt in i nätverksuttaget? Eller sitter det någon burk emellan?

Permalänk
Medlem

det jag har gjort är kopplat ethernet kabeln från kabelmodemet till porten internet på routern o sen en kabel från port 1 till datorn och en kabel från port 2 till en annan dator. mobilerna kommer ut på nätet. men ingen av datorerna, el dom kommer ut med får hela tiden sidan är inte tillgängli, för att nån sec till 1min hoppa upp o går jag då in på nån ny sida så samma meddelande igen sidan är ej tillgänglig.
Har även testat en annan router en d-link dir-600 den betersig likadant. måste va nått i setupen som jag inte förstår. har en sweex router nu som börjar sjunga på sista versen, o den har fungerat klockrent i 10 år nu. Minns inte hur jag gjorde när jag gjorde setupen på den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cola6699:

det jag har gjort är kopplat ethernet kabeln från kabelmodemet till porten internet på routern o sen en kabel från port 1 till datorn och en kabel från port 2 till en annan dator. mobilerna kommer ut på nätet. men ingen av datorerna, el dom kommer ut med får hela tiden sidan är inte tillgängli, för att nån sec till 1min hoppa upp o går jag då in på nån ny sida så samma meddelande igen sidan är ej tillgänglig.
Har även testat en annan router en d-link dir-600 den betersig likadant. måste va nått i setupen som jag inte förstår. har en sweex router nu som börjar sjunga på sista versen, o den har fungerat klockrent i 10 år nu. Minns inte hur jag gjorde när jag gjorde setupen på den.

Exakt vad är det du kallar kabelmodem och sweex router ? Det är inte så att du har ett modem med inbyggdg router och sweexen är en switch ?
Får u ett publikt eller privat ip på wanporten på D linken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har ett kabelmodem från comhem 3 hål i väggen o routern heter broadband router sweex. köpt för ca 12-13 år sen
hmm koppar jag bara en ethernet kabel till routern o datorn då funkar alla webbsidor. Men så fort jag kopplar in den andra till den andra daton då börjar det strula igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cola6699:

har ett kabelmodem från comhem 3 hål i väggen o routern heter broadband router sweex. köpt för ca 12-13 år sen
hmm koppar jag bara en ethernet kabel till routern o datorn då funkar alla webbsidor. Men så fort jag kopplar in den andra till den andra daton då börjar det strula igen.

Det kan bero på nått adresseringsproblem, det var därför jag undrade om det verkligen var en router och inte en switch, kolla om alla klienter använder dhcp för att få sina inställningar eller om du gjort något manuellt på nån av dem, det kan även spöka om du har nån mjukvarubrandvägg som reagerar på routerbytet, den kan ju känna av det och behöva konfigureras så du kan ju prova att stänga av dem om du har nått igång och testa, funkar det då behöver du helt enkelt uppdatera dina inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

liten uppdate. bytte ethernet kabel till den andra datorn. Så nu verkar allt fungera igen.

Permalänk

jag kommer inte ut på internet med min nyinköpta router.
försök 1. när jag kopplar in den och startar så ska man gå in på insällningarna för d-link routern och det kommer upp ett meddelande om det nere på taskbar, jag klickar och en internetsida öppnas. där ska man klicka på en connect-knapp så att routern hittar internet men inget händer där.

försök 2. jag byter ut internet-kablarna och startar om routern. jag kör konfigurationen på internet precis som förra gången men denna gång startar den automatiskt som att den redan hittat internet själv. jag slutför alla punkter men på slutet så står det att den inte hittar internet. jag kör "retry" men det funkar inte.
jag stänger ner fönstret men när jag kollar på nätverkssymbolen på taskbar så står det att jag har internet. testar och det funkar först en stund men sen försvinner internet i alla fall.

jag har haft en likadan router innan och efter att jag resettat den så blev det ungefär samma fel som nu bortsett från att den stod och blinkade och att jag över huvud taget inte kom åt konfigurationen till den, det var därför jag bytte ut den.
det är som att min dator hatar denna router och vägrar connecta med den.

kör med en switch nu och det blir aldrig så med den.
vad kan va fel? vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd

Prova att koppla ur allt och anslut ingenting i en timma, sedan kopplar du in routern.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Prova att koppla ur allt och anslut ingenting i en timma, sedan kopplar du in routern.

och jag behöver inte släppa ip adressen eller så från det internet jag har nu med switchen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

och jag behöver inte släppa ip adressen eller så från det internet jag har nu med switchen?

Är det ett maclås så släpper det troligen via en timer på mellan 20 min - 1 dygn om inte får du fråga din isp hur de konfigurerat det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det ett maclås så släpper det troligen via en timer på mellan 20 min - 1 dygn om inte får du fråga din isp hur de konfigurerat det.

jag släppte ip:et i cmd, kopplade in routern igen och just nu har jag internet.
vid nätverksporten bak på datorn så lyser det oranget istället för grönt..skummt ellerhur..?
jag antar att internet lär hoppa ur snart igen för det ska ju lysa grönt vid nätverksuttaget på datorn, båda dioderna på routern är gröna i alla fall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jag släppte ip:et i cmd, kopplade in routern igen och just nu har jag internet.
vid nätverksporten bak på datorn så lyser det oranget istället för grönt..skummt ellerhur..?
jag antar att internet lär hoppa ur snart igen för det ska ju lysa grönt vid nätverksuttaget på datorn, båda dioderna på routern är gröna i alla fall

Färgen indikerar väl länkhastigheten ? Kolla manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Färgen indikerar väl länkhastigheten ? Kolla manualen.

jupp..precis när jag skivit senaste inlägget dog internet. kopplade in switchen igen och det lyser oranget nu med.
det har alltid vart grönt tidigare tror jag, i alla fall när jag använt switchen.

Skrivet av trollhattan:

Prova att koppla ur allt och anslut ingenting i en timma, sedan kopplar du in routern.

men vadå, om jag drar ur alla internetkontakter en timme vad ska händer under den tiden då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jupp..precis när jag skivit senaste inlägget dog internet. kopplade in switchen igen och det lyser oranget nu med.
det har alltid vart grönt tidigare tror jag, i alla fall när jag använt switchen.

men vadå, om jag drar ur alla internetkontakter en timme vad ska händer under den tiden då?

Men om det nu är länkfarten, varför har den ändrats ?
Om du har glapp i kabeln så kan den vara låst till 100Mbit och det skulle kunna förklara problemen, kabeln behöver fungera med 4 par för Gbitlänk men använder bara 2 för 100Mbit så kolla upp vad interfacen har för hastighet och prova helst med en annan garanterat fungerande kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men om det nu är länkfarten, varför har den ändrats ?
Om du har glapp i kabeln så kan den vara låst till 100Mbit och det skulle kunna förklara problemen, kabeln behöver fungera med 4 par för Gbitlänk men använder bara 2 för 100Mbit så kolla upp vad interfacen har för hastighet och prova helst med en annan garanterat fungerande kabel.

vad menar med: kolla upp vad interfacen har för hastighet ?

edit: nu gjorde jag såhär:
jag tog helt enkelt bara bbb kabeln jag fick med när jag skaffade mitt internet abbonemang och kopplade den mellan daton och rakt in i internet-uttaget i väggen. fick internet och det lyser grönt bak på datorns nätverkslampa.
sen pluggade jag ur den delen som sitter i internetuttaget i väggen, kopplade in den i en port på routern och sen kopplade jag in en internet kabel från routerns internetport till internetuttaget i väggen, precis som jag gjorde från allra förtsa början. har internet nu och det lyser grönt bak på datorn. får se nu då hur länge det funkar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

vad menar med: kolla upp vad interfacen har för hastighet ?

edit: nu gjorde jag såhär:
jag tog helt enkelt bara bbb kabeln jag fick med när jag skaffade mitt internet abbonemang och kopplade den mellan daton och rakt in i internet-uttaget i väggen. fick internet och det lyser grönt bak på datorns nätverkslampa.
sen pluggade jag ur den delen som sitter i internetuttaget i väggen, kopplade in den i en port på routern och sen kopplade jag in en internet kabel från routerns internetport till internetuttaget i väggen, precis som jag gjorde från allra förtsa början. har internet nu och det lyser grönt bak på datorn. får se nu då hur länge det funkar

Jag antar att grönt är Gbit, orange 100Mbit och rött fel/ingen kontakt, du får läsa i manualen som sagt men troligen har du Gbit interface och kabeln verkar ha glappat så den skiftar mellan 100Mbit och Ggbit och har du glappande kablage så kan det kanske förklara problemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att grönt är Gbit, orange 100Mbit och rött fel/ingen kontakt, du får läsa i manualen som sagt men troligen har du Gbit interface och kabeln verkar ha glappat så den skiftar mellan 100Mbit och Ggbit och har du glappande kablage så kan det kanske förklara problemen.

nejnej, jag har provat flera olika kablar så det kan inte vara det.
jag var ute en stund och nu när jag kom hem så hade internet försvunnit igen.
ingen ide att prova det där med att koppla ur allt i en timme antar jag, då har har internet korta stunder.
vafan kan det va för fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

nejnej, jag har provat flera olika kablar så det kan inte vara det.
jag var ute en stund och nu när jag kom hem så hade internet försvunnit igen.
ingen ide att prova det där med att koppla ur allt i en timme antar jag, då har har internet korta stunder.
vafan kan det va för fel?

Har du kollat om färgerna ändras beroende på hastighet eller om det är en felindikering ? Det kan ju vara felkonfat i båda ändar, har du ditt nätverkskort i autoläge eller har du gjort nån egen konf ?
Har du letat uppdateringar av alla sorter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om färgerna ändras beroende på hastighet eller om det är en felindikering ? Det kan ju vara felkonfat i båda ändar, har du ditt nätverkskort i autoläge eller har du gjort nån egen konf ?
Har du letat uppdateringar av alla sorter ?

vet inte vad du menar med det där om färgerna, men det var oranget när jag provade med att koppla in datorn i switchen och sedan in i väggen.
provade typ alla kablar jag har. det enda gångerna det var grönt var när jag hade kopplat utan switch, från dator rätt in i väggen och så som jag hade innan jag gick ut på promenad, lär väll inte spela någon roll eftersom internet ändå försvann fast det var grönt.

i enhetshanteraren står det 1gb full duplex, ska jag ändra till auto?
just nu kör jag från datorn rakt in i vägguttaget och det funkar ändå fast jag har 1gb full duplex, det borde väll inte gå eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

vet inte vad du menar med det där om färgerna, men det var oranget när jag provade med att koppla in datorn i switchen och sedan in i väggen.
provade typ alla kablar jag har. det enda gångerna det var grönt var när jag hade kopplat utan switch, från dator rätt in i väggen och så som jag hade innan jag gick ut på promenad, lär väll inte spela någon roll eftersom internet ändå försvann fast det var grönt.

i enhetshanteraren står det 1gb full duplex, ska jag ändra till auto?
just nu kör jag från datorn rakt in i vägguttaget och det funkar ändå fast jag har 1gb full duplex, det borde väll inte gå eller?

Läs i manualen vad respektive färg indikerar.
Att tvångslåsa interfacet kan ev ge problem så prova att köra i auto och se om det påverkar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Läs i manualen vad respektive färg indikerar.
Att tvångslåsa interfacet kan ev ge problem så prova att köra i auto och se om det påverkar

testade auto, samma sak ändå