Permalänk
Medlem

Tagga/trunka Vlan en Asus RT-AC68U

Tja Swec

Försöker trunka/tagga 4 vlan på WAN porten i min RT-AC68U med DD-WRT på. Har försökt nu ett par gånger men inte framgångs fullt.

Tanken är så här.

Vlan 100,200,300,400 -> trunk till WAN -> taggas ur till 4 st SSID.
Någons som vet hur eller kanske gjort något liknande?

MVh Victor

Permalänk
Medlem

Du kör trunk på WAN-interfacet? Snackar din ISP vlan då? Om din ISP konfat porten mot ditt modem att köra utan vlan-taggning och du skickar in ett paket som är vlan-taggat kommer den bara kasta det.

Trunk funkar bara om du kör det i båda ändar. Din ISP kommer inte köra trunk med dig.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Vlan 100,200,300,400 -> trunk till WAN -> taggas ur till 4 st SSID.
Någons som vet hur eller kanske gjort något liknande?

Det funkar inte för vlan är en switch/layer-2 teknologi där ditt wan interface är layer-3/routing. Det finns själv klart teknologier och lösningar så man kan det få det att fungera men det känns mer som du är förvirrad över vad du egentligen vill genomföra med att använda vlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det funkar inte för vlan är en switch/layer-2 teknologi där ditt wan interface är layer-3/routing. Det finns själv klart teknologier och lösningar så man kan det få det att fungera men det känns mer som du är förvirrad över vad du egentligen vill genomföra med att använda vlan.

Det jag vill göra är att bygga om routern till en access punkt för WiFi som har 4 st SSID som kommer vara Företag1, företag1-guest,företag2,företag2-guest

Det kommer taggas 4 st vlan in routern som sedan kommer taggas ut till dessa 4 st vlan. Så om du sitter på SSID1 sså kommer du få IP och access rättigheter som vi har för det VLAN:et.

T ex så ska SSID1 få VLAN 100 så de hamnar på nät t ex 192.168.0.1 osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Det jag vill göra är att bygga om routern till en access punkt för WiFi som har 4 st SSID som kommer vara Företag1, företag1-guest,företag2,företag2-guest

Det kommer taggas 4 st vlan in routern som sedan kommer taggas ut till dessa 4 st vlan. Så om du sitter på SSID1 sså kommer du få IP och access rättigheter som vi har för det VLAN:et.

T ex så ska SSID1 få VLAN 100 så de hamnar på nät t ex 192.168.0.1 osv

Jag förstår fortfarande inte helt varför du ska ha VLAN på WAN-sidan. Det räcker väl med VLAN på insidan som länkas mot olika SSID? DD-wer kan vara DHCP-server och därför ge olika IP adresser till de fyra olika kunderna.?

Alternativet är att du har en riktig brandvägg på utsidan, men då kan du också använda LAN-portarna på DD-wrt-burken. Då ska du inte använda WAN och köra routingen i din trådlösa enhet.

kort sagt. Jag ser inget scenario där du behöver VLAN på WAN-porten.

Permalänk
Medlem

Min tanke med wan porten är att det bara ska bli en vanlig port.

Typ Core switch -> gateway -> swith -> Asus port -> SSID

Men om vi skiter i att WAN porten används. Kan man använda vilken annan port för att få den effekten jag vill ha?

Permalänk
Medlem

Ja, det ska kunna gå. Förutsatt nu att Asus RT-AC68U med dd-wrt stödjer PSK på flera olika SSID.

Jag hade i alla fall satt upp det så tidigare, men nu har jag bytt till andra accesspunkter (Ubiquiti) hemma.

Permalänk
Medlem

Okej. Du råkar inte möjligen ha ett config exempel för det?