Permalänk
Medlem

Säkerhet vid USB-HDD till router

Hej! Jag har en router (rätt kass som inte har tillgång till DMZ, men det är en annan diskussion) som jag har fått från ComHem. Det är en Technicolor TG389. Jag ser att den har en USB-port som antagligen har stöd för en USB-hårddisk. I dagsläget har jag en USB 2.0-hårddisk som jag använder som backup, men eftersom jag har två datorer så skulle det underlätta att ha den "trådlöst" istället för att behöva koppla via sladd.

Om jag kopplar min hårddisk till routern, hur ser säkerheten ut? Är det lätt för andra att komma åt mina filer? Kan jag skydda det på något sätt? Finns det något annat som jag bör tänka på? Kom gärna med förslag, tankar, synpunkter! Tack på förhand!

Permalänk

Så länge ingen är inne på ditt wifi eller i ditt LAN lär ingen komma åt dina filer och du enbart delar den i LANet, dvs ingen ftp med öppen port utifrån.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KonradA:

Hej! Jag har en router (rätt kass som inte har tillgång till DMZ, men det är en annan diskussion) som jag har fått från ComHem. Det är en Technicolor TG389. Jag ser att den har en USB-port som antagligen har stöd för en USB-hårddisk. I dagsläget har jag en USB 2.0-hårddisk som jag använder som backup, men eftersom jag har två datorer så skulle det underlätta att ha den "trådlöst" istället för att behöva koppla via sladd.

Om jag kopplar min hårddisk till routern, hur ser säkerheten ut? Är det lätt för andra att komma åt mina filer? Kan jag skydda det på något sätt? Finns det något annat som jag bör tänka på? Kom gärna med förslag, tankar, synpunkter! Tack på förhand!

Disken är på ditt lan, säkerheten är alltså tämligen god eller har du en massa inkräktare på lanet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, men din oro kanske grundar sig kring ett fall där en router från Asus levererades med en ftp-server funktion aktiverad och med ett standard användarnamn/lösenord som var öppen mot internet. Detta gjorde att om man kopplade in en extern hårddisk i routern så låg den öppen mot internet. Så länge som du inte har någon ftp-server med öppen port och utan lösenord eller ett svagt wifi lösenord så bör du inte vara orolig.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Toppen! Jag visste inte att den inte är uppkopplad mot internet. Om det bara är Lan Wifi så är jag supernöjd.