Nätverksproblem på LAN med Netgear dir 615, en blir frånkopplad hela tiden

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem på LAN med Netgear dir 615, en blir frånkopplad hela tiden

Hej.

Sitter idag på LAN med 5 andra och vi har verkligen sett fram emot detta, vore superbra om någon kunde hjälpa snabbt.

Vi har ett comhem modem med kraftig lina, och även en Netgear dir 615 kopplad till den för att uttöka portar. DHCP är avstängt på netgear.
Internet fungerar felfritt för alla förutom för en person. Igår var vi bara 3 personer inklusive problempersonen, och körde i comhem modemet,
ingen hade problem alls.

Idag när vi uttökat portarna med netgear routern verkar en person få problem hela tiden. Han blir DCad konstant, vi snackar varannan minut oavsett vad han
gör. Vi har försökt koppla in honom till modem eller router, flera olika kablar, tagit min port, hjälper inte. Har uppdaterat alla hans drivrutiner, rensat datorn från skräp och virus och dylikt.
Vi kan bara inte få det att fungera och nu söker jag er expertis! Han har windows 8.1 och sitter på en hyfsad kraftig dator.

Snälla hjälp fort innan det förstör hela LANet för oss.

MVH
Alex

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du mer dhcp är avstängt ?
Jag tror ni har adresseringsproblem, om ni har ett modem.
Med routerfunktioner i modemet behöver ni en switch efter det, inte en router, om ni har en router så utför ni troligen NAT på 2 ställen.
Om modemet bara fungerar som ett modem så ska ni ha dhcp servern aktiv i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du mer dhcp är avstängt ?
Jag tror ni har adresseringsproblem, om ni har ett modem.
Med routerfunktioner i modemet behöver ni en switch efter det, inte en router, om ni har en router så utför ni troligen NAT på 2 ställen.
Om modemet bara fungerar som ett modem så ska ni ha dhcp servern aktiv i routern.

Fast vi kör inte så. Vi har DHCP och NAT aktivt i modemet. Routern har DHCP avstängt. Modemet går från port 1 till routern port 1 så den agerar switch istället. Vi kan inte ha på DHCP på routern eller använda WAN porten då fungerar det inte. Dessutom blir det för få portar om vi kör NAT avstängt i modemet och använder bara routern för utdelning (4 portar). Om jag stänger av NAT i comhem modemet kan vi ju inte använda de andra portarna i den för att få internet eller?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gugel:

Fast vi kör inte så. Vi har DHCP och NAT aktivt i modemet. Routern har DHCP avstängt. Modemet går från port 1 till routern port 1 så den agerar switch istället. Vi kan inte ha på DHCP på routern eller använda WAN porten då fungerar det inte. Dessutom blir det för få portar om vi kör NAT avstängt i modemet och använder bara routern för utdelning (4 portar). Om jag stänger av NAT i comhem modemet kan vi ju inte använda de andra portarna i den för att få internet eller?

Ok, då kan det kanske bero på att ni har samma ipnummer på båda modemet och "switchen" ? Man bör reservera ett område där dhcpservern inte arbetar och ge nätverksdelarna egna unika ip, troligen vill ni inte ändra på enheten närmast internet för den agerar även gateway men "switchen" bör kanske få heta 02 på slutet i stället för 01 som lär vara förvalt, ni kan ju nu kanske ha 2st 192.168.0.1 i nätet och det är inte bra det heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, då kan det kanske bero på att ni har samma ipnummer på båda modemet och "switchen" ? Man bör reservera ett område där dhcpservern inte arbetar och ge nätverksdelarna egna unika ip, troligen vill ni inte ändra på enheten närmast internet för den agerar även gateway men "switchen" bör kanske få heta 02 på slutet i stället för 01 som lär vara förvalt, ni kan ju nu kanske ha 2st 192.168.0.1 i nätet och det är inte bra det heller.

Kollade alla IPn, alla är unika. DHCP är inaktiverat på routern, så DHCPn från modemet är den som delar ut IPn till alla. Ingen konflikt av vad jag kan se.

Tack för svar alla!

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gugel:

Kollade alla IPn, alla är unika. DHCP är inaktiverat på routern, så DHCPn från modemet är den som delar ut IPn till alla. Ingen konflikt av vad jag kan se.

Tack för svar alla!

Och alla klienterna får adresser via dhcp så ingen har nått manuellt inknappat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och alla klienterna får adresser via dhcp så ingen har nått manuellt inknappat ?

Alla får via DHCP yes!

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Beskriv på vilket sätt han blir disconnected.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gugel:

Alla får via DHCP yes!

Det är alltså samma dator som tappar kontaken oavsett om den kopplas i modemet eller "switchen" och övriga datorer fungerar oavsett var de kopplas ?
Dhcp aktivt, kablar ok, då låter det ju som det är nått med den specifika datorn som strular, nån firewall, eller nån annan mjukvara som stryper ?
Kan du för säkerhets skull köra
ipconfig /all
på datorn som strular och posta svaret ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om någon dator har två portar så kan ni dela från den datorn till problem datorn.

Permalänk
Medlem

Har han som kastas ut satt lösenord på inloggningen till windows?. Om inte, testa med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Beskriv på vilket sätt han blir disconnected.

Internet går ner och han får ett utropstecken. Sen är det nere i drygt 30 sec.

Skrivet av mrqaffe:

Det är alltså samma dator som tappar kontaken oavsett om den kopplas i modemet eller "switchen" och övriga datorer fungerar oavsett var de kopplas ?
Dhcp aktivt, kablar ok, då låter det ju som det är nått med den specifika datorn som strular, nån firewall, eller nån annan mjukvara som stryper ?
Kan du för säkerhets skull köra
ipconfig /all
på datorn som strular och posta svaret ?

Samma dator oavsett var vi kopplar in den. Dock hade han inte problemet innan vi kopplade in den sekundära routern. Har gått igenom hans brandvägg, antivirus och allt. Stängt ner alla onödiga processer, blev DCad ändå.

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\stoffe>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Stoffe
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection I217-V
Physical Address. . . . . . . . . : 40-16-7E-36-58-B5
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::dc06:90dc:f839:36e5%3(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.12(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 6 mars 2015 21:51:00
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 7 mars 2015 01:55:38
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 64508134
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1B-BB-BF-BB-40-16-7E-36-58-B5

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 83.255.245.11
193.150.193.150
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

C:\Users\stoffe>

C:\Users\stoffe>

Skrivet av Zero Walker:

Om någon dator har två portar så kan ni dela från den datorn till problem datorn.

Tyvärr inte annars hade det varit det första jag gjort. :/

Skrivet av Eqon:

Har han som kastas ut satt lösenord på inloggningen till windows?. Om inte, testa med det.

Han har lösenord på windows. Ska han prova utan?

Tack för svar allihop!

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Han har lösenord på windows. Ska han prova utan?

Tack för svar allihop!

Nej. inte utan. Det är då man får problem...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gugel:

Internet går ner och han får ett utropstecken. Sen är det nere i drygt 30 sec.

Samma dator oavsett var vi kopplar in den. Dock hade han inte problemet innan vi kopplade in den sekundära routern. Har gått igenom hans brandvägg, antivirus och allt. Stängt ner alla onödiga processer, blev DCad ändå.

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\stoffe>ipconfig /all
......

Allt ser vettigt ut, finns det möjligen någon firmwareuppdatering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kollade igenom tråden lite snabbt.. så får be om ursäkt ifall jag missar något/tillägger något som redan finns.

Jag tycket det låter som något är lite knas i den datorn, snarare än i routern eller DHCP-inställningarna. TS, du skriver att du gått igenom anti-virus och brandväggar? Har du provat att tillfälligt avaktivera allting, anti-virus, brandvägg etc?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Kollade igenom tråden lite snabbt.. så får be om ursäkt ifall jag missar något/tillägger något som redan finns.

Jag tycket det låter som något är lite knas i den datorn, snarare än i routern eller DHCP-inställningarna. TS, du skriver att du gått igenom anti-virus och brandväggar? Har du provat att tillfälligt avaktivera allting, anti-virus, brandvägg etc?

Yes det har vi provat. Gjorde precis en full restore på hans win8 C drive, kom in ca 4 sekunder i spelet och DCa.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt ser vettigt ut, finns det möjligen någon firmwareuppdatering ?

Det vet jag inte, men hur kommer det sig att bara han har problem men ingen annan? Blir tokig snart

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gugel:

Det vet jag inte, men hur kommer det sig att bara han har problem men ingen annan? Blir tokig snart

Därför att det är nått med datorn eller att den är inkompatibel med routern på nått sätt. därför borde ni även kolla på firmwares till datorn och routern, det är också bra att testa att köra en livelinux, funkar det då så vet man att problemet beror på mjukvara i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ni inte en switch ni kan testa istället? En enkel 5-portars switch är ju rätt pryl för sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Därför att det är nått med datorn eller att den är inkompatibel med routern på nått sätt. därför borde ni även kolla på firmwares till datorn och routern, det är också bra att testa att köra en livelinux, funkar det då så vet man att problemet beror på mjukvara i win.

Jag uppdaterade firmware på routern igår, fungerade i drygt en halvtimme sen blev vi alla DCade istället. Nu vet jag inte varför, men vi var 4 pers kvar så vi kopplade in oss i comhem modemet istället och körde på. Dock såg jag att routern hade samma namn som comhem routern, (192.168.0.1), så jag bytte till 1.1 istället. Nu har vi precis vaknat och kommit igång, vet inte om det kommer fungera men har fått tag i en 8-portars Zyxel es-108p som är 10/100. Betyder detta 100 per port eller total?

Skrivet av teejee:

Har ni inte en switch ni kan testa istället? En enkel 5-portars switch är ju rätt pryl för sånt här.

Hade vi haft hade jag kört med det direkt. Men nu har jag fått tag i en 8-portars Zyxel es-108p 10/100. Är det 100 per port eller total?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gugel:

Jag uppdaterade firmware på routern igår, fungerade i drygt en halvtimme sen blev vi alla DCade istället. Nu vet jag inte varför, men vi var 4 pers kvar så vi kopplade in oss i comhem modemet istället och körde på. Dock såg jag att routern hade samma namn som comhem routern, (192.168.0.1), så jag bytte till 1.1 istället. Nu har vi precis vaknat och kommit igång, vet inte om det kommer fungera men har fått tag i en 8-portars Zyxel es-108p som är 10/100. Betyder detta 100 per port eller total?

Hade vi haft hade jag kört med det direkt. Men nu har jag fått tag i en 8-portars Zyxel es-108p 10/100. Är det 100 per port eller total?

Jag frågade tidigare om du hade koll på ipnummren, men det hade du alltså inte, ja det är en viktig sak och extra klurigt om du dessutom har 2 enheter på samma ip som anges som standardgateway av dhcpservern, se post #4

Switchen har 100Mbit per port, det blir ju alltså även en 100Mbit länk mot er gateway, och 100Mbit är ju inget som helst problem om ni ska spela, det lär räcka till 50 spelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag frågade tidigare om du hade koll på ipnummren, men det hade du alltså inte, ja det är en viktig sak och extra klurigt om du dessutom har 2 enheter på samma ip som anges som standardgateway av dhcpservern, se post #4

Switchen har 100Mbit per port, det blir ju alltså även en 100Mbit länk mot er gateway, och 100Mbit är ju inget som helst problem om ni ska spela, det lär räcka till 50 spelare.

Precis. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Så även om DHCP är avstängt i extra routern så spelar det roll? Upptäckte det igår när jag uppdaterat firmware att den hette likadant. Btw vi vart allla DCade efter att jag bytt namn på den.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gugel:

Precis. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Så även om DHCP är avstängt i extra routern så spelar det roll? Upptäckte det igår när jag uppdaterat firmware att den hette likadant. Btw vi vart allla DCade efter att jag bytt namn på den.

Gatewayen är dit man skickar den trafik man inte direkt vet vart den ska ta vägen, att ha 2 enheter på det ipt varav en inte agerar gateway kan skapa problem för den vet inte vad den ska göra av trafiken utan slänger den. I bästa fall blir det omsändningar och bara lite trögare nät men det kan även bli så mycket tappade paket att kommunikationen stoppar helt ibland. Det är hursomhelst inget man önskar ha i lanet, alla enheter i lanet måste ha unika ipnummer, en del enheter behöver dessutom flera ipnummer.

När du uppdaterat firmware så bör allt startas om, verkligen allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gatewayen är dit man skickar den trafik man inte direkt vet vart den ska ta vägen, att ha 2 enheter på det ipt varav en inte agerar gateway kan skapa problem för den vet inte vad den ska göra av trafiken utan slänger den. I bästa fall blir det omsändningar och bara lite trögare nät men det kan även bli så mycket tappade paket att kommunikationen stoppar helt ibland. Det är hursomhelst inget man önskar ha i lanet, alla enheter i lanet måste ha unika ipnummer, en del enheter behöver dessutom flera ipnummer.

När du uppdaterat firmware så bör allt startas om, verkligen allt.

Vi startade om allting, precis allt flera gånger. Dom har inte haft problem idag när jag åkte iväg och hämtade switchen. Däremot så fort jag kopplade in alla i switchen och länka internet mellan modem och switch så gick allas igång och nätet är supersnabbt. Har bara tur att min kusin hade en bra router liggandes som räckte precis till oss har verkligen försökt hitta någon tidigare. Allt som allt har ju också lärt mig väldigt mycket för framtida syften så tackar hemskt mycket för all hjälp. Problemet löstes ju, men hittade ett bättre alternativ till switch och jag hoppas allt fortsätter bättre idag och imorgon än vad det gjorde igår, annars återkommer jag

Tack till alla som hjälp, speciellt du!

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |