Permalänk
Medlem

Hur kopplar man ett nätverksuttag?

Hej,

Nu är jag smått frustrerad, har slösat bort lördagskvällen på att förgäves försöka koppla in ett nätverksuttag (dock med en öl bredvid, liten tröst). Det är en cat 6 installationskabel, och i ena änden sitter en rj45-kontakt som har satts dit av en elektriker, och den andra änden ska alltså kopplas till ett utanpåliggande nätverksuttag (schneider electric). Har förstått att det finns en A och en B-standard och att det är B-standarden som normalt följs när det gäller hur man kopplar. Närverksuttaget är markerat med hur man kopplar för A resp. B och jag har följt B-anvisningen, men det vill fasen i mig inte fungera. Har kopplat om 4 gånger bara för att vara på den säkra sidan att det verkligen är kontakt mellan kabel och uttag. Så jag antar att felet ligger i att jag trots allt kopplat fel. Kan någon ta en titt på bifogade bilder och tala om vad som är galet?

Den första bilden visar nätverkskabeln "från baksidan" och färgerna är från vänster till höger: brun, brun/vit, grön, blå/vit, blå, grön/vit, orange, orange/vit.

Den andra visar nätverksuttaget från ena sidan. Kablarnas färger är från vänster till höger: grön, grön/vit, orange/vit, orange

Den sista bilden visar andra sidan av nätverksuttaget och färgerna är från vänster till höger: blå, blå/vit, brun, brun/vit.

Bilder --> https://www.dropbox.com/sh/5f3p2gfubnc8qph/AABOUmVEgsF0787DZV...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac_p:

Hej,

Nu är jag smått frustrerad, har slösat bort lördagskvällen på att förgäves försöka koppla in ett nätverksuttag (dock med en öl bredvid, liten tröst). Det är en cat 6 installationskabel, och i ena änden sitter en rj45-kontakt som har satts dit av en elektriker, och den andra änden ska alltså kopplas till ett utanpåliggande nätverksuttag (schneider electric). Har förstått att det finns en A och en B-standard och att det är B-standarden som normalt följs när det gäller hur man kopplar. Närverksuttaget är markerat med hur man kopplar för A resp. B och jag har följt B-anvisningen, men det vill fasen i mig inte fungera. Har kopplat om 4 gånger bara för att vara på den säkra sidan att det verkligen är kontakt mellan kabel och uttag. Så jag antar att felet ligger i att jag trots allt kopplat fel. Kan någon ta en titt på bifogade bilder och tala om vad som är galet?

Den första bilden visar nätverkskabeln "från baksidan" och färgerna är från vänster till höger: brun, brun/vit, grön, blå/vit, blå, grön/vit, orange, orange/vit.

Den andra visar nätverksuttaget från ena sidan. Kablarnas färger är från vänster till höger: grön, grön/vit, orange/vit, orange

Den sista bilden visar andra sidan av nätverksuttaget och färgerna är från vänster till höger: blå, blå/vit, brun, brun/vit.

Bilder --> https://www.dropbox.com/sh/5f3p2gfubnc8qph/AABOUmVEgsF0787DZV...

Tack på förhand!

Rätta mig gärna om jag har fel men jag tycker att det ser ut som du gjort rätt och elektrikern kopplat fel. Jag tycker det ser ut som han kopplat bak och fram. Jag hade börjat med att koppla vit orange - Orange från vänster.

Permalänk
Medlem

FELKOPPLAT

FELKOPPLAT I KABEL

Uttagen är rätt.

Kablen med pluggen är bakvänt kopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac_p:

Det är en cat 6 installationskabel, och i ena änden sitter en rj45-kontakt som har satts dit av en elektriker, och den andra änden ska alltså kopplas till ett utanpåliggande nätverksuttag (schneider electric).

som en rekommendation, sätt inte kontakter direkt på en installationskabel då de har en solid kardel istället för flera som det är i patchkablar. Du kan få dålig kontakt mellan stiftet och kardelen, men du kan också få en kabel som fungerar. det är en chansning.
Bättre att sätta uttag i båda ändar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd

Ser även ut som elektrikern ej tryckt kablarna tillräckligt långt in i kontakten.
Så klipp bort den och sätt dit en ny.
Behövs en sån här.Och ny kontakt.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Mod...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska inte blanda kontakttyper på samma kabel för det ger problem, endera är det en installationskabel som kopplas i plint eller så är det en patchkabel som har "kabelhanar"
Installationskablar är enkardeliga, patchkablar är flerkardeliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johla83:

FELKOPPLAT I KABEL

Uttagen är rätt.

Kablen med pluggen är bakvänt kopplad.

Ok, två stycken som säger samma sak, då är det väl så. Och det är alltså baksidan av kontakten man ser, den utan "pluppen". Jäkla elektriker som inte kan koppla rätt....

Men det bästa är kanske ändå att sätta uttag i båda ändar som Otur föreslår. En panel av något slag med flera uttag hade nog varit rätt bra. Alla prylarna ligger på vinden så det finns inte direkt några bra väggar (fullt med utanpåliggande isolering) att sätta en panel på, men det finns kanske nån typ av extern låda med ett antal uttag på? Gärna som går att koppla utan extra verktyg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mac_p:

Ok, två stycken som säger samma sak, då är det väl så. Och det är alltså baksidan av kontakten man ser, den utan "pluppen". Jäkla elektriker som inte kan koppla rätt....

Men det bästa är kanske ändå att sätta uttag i båda ändar som Otur föreslår. En panel av något slag med flera uttag hade nog varit rätt bra. Alla prylarna ligger på vinden så det finns inte direkt några bra väggar (fullt med utanpåliggande isolering) att sätta en panel på, men det finns kanske nån typ av extern låda med ett antal uttag på? Gärna som går att koppla utan extra verktyg.

Menar du typ:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
De är till för installationskabel (INTE patchkabel) och vanligtvis behövs ett Kroneverktyg:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, det är något sånt jag menar, men det hade varit trevligt om man slapp använda ett kroneverktyg. Borde finnas en panel man kan sticka in sådana uttag i som jag visade på bilden - det är så mitt nätverksuttag fungerar.

Men som en snabb fix borde man väl bara kunna koppla in nätverksuttaget med ledarna i omvänd ordning? Blir det bara samma i båda ändar så borde det väl fungera ändå?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mac_p:

Ok, två stycken som säger samma sak, då är det väl så. Och det är alltså baksidan av kontakten man ser, den utan "pluppen". Jäkla elektriker som inte kan koppla rätt....

Men det bästa är kanske ändå att sätta uttag i båda ändar som Otur föreslår. En panel av något slag med flera uttag hade nog varit rätt bra. Alla prylarna ligger på vinden så det finns inte direkt några bra väggar (fullt med utanpåliggande isolering) att sätta en panel på, men det finns kanske nån typ av extern låda med ett antal uttag på? Gärna som går att koppla utan extra verktyg.

Det är jävligt felkopplat.

Kör du uttag i båda ändarna så har du noll problem så länge du kopplar alla tåtar likadant. Det finns ju patchpaneler också, beroende på vad du är ute efter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen

Alternativet är att koppla uttaget som kontakten är kopplad. Alltså sätta tåtarna omvänt. Frågan är hur många öl elektrikern hade sänkt innan han gjorde den kabeln...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac_p:

Ja, det är något sånt jag menar, men det hade varit trevligt om man slapp använda ett kroneverktyg. Borde finnas en panel man kan sticka in sådana uttag i som jag visade på bilden - det är så mitt nätverksuttag fungerar.

Men som en snabb fix borde man väl bara kunna koppla in nätverksuttaget med ledarna i omvänd ordning? Blir det bara samma i båda ändar så borde det väl fungera ändå?

Ja det finns paneler till lexcom uttagen. Tex. Denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac_p:

Ja, det är något sånt jag menar, men det hade varit trevligt om man slapp använda ett kroneverktyg. Borde finnas en panel man kan sticka in sådana uttag i som jag visade på bilden - det är så mitt nätverksuttag fungerar.

Men som en snabb fix borde man väl bara kunna koppla in nätverksuttaget med ledarna i omvänd ordning? Blir det bara samma i båda ändar så borde det väl fungera ändå?

Finns tex http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Motsvarar de kontakter du har. Just denna är för keystone, vilken är en annan standard än Schneiders DPM som du använt.

Snabbaste lösningen på att få fart på nätverksuttaget är helt korrekt att vända på trådparen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om du tänker köpa speciella verktyg så rekommenderar jag att du köper den här verktygssatsen. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... Samma sats säljs också på andra ställen till lite lägre priser.
Den inehåller alla verktyg som du behöver inklusive en enkelt testverktyg så att du kan kontrollera att allt är rätt kopplat. Kvaliteten på verktygen är inte den bästa, men det duger för hemmabruk.

Att elektrikern kopplade fel kan jag faktiskt förstå eftersom upp och ner på kontakterna är lite förvirrande. Plasttungan är nedåt och kontaktblecken är uppåt, så att det inte ska samlas damm på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Om du tänker köpa speciella verktyg så rekommenderar jag att du köper den här verktygssatsen. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... Samma sats säljs också på andra ställen till lite lägre priser.
Den inehåller alla verktyg som du behöver inklusive en enkelt testverktyg så att du kan kontrollera att allt är rätt kopplat. Kvaliteten på verktygen är inte den bästa, men det duger för hemmabruk.

Att elektrikern kopplade fel kan jag faktiskt förstå eftersom upp och ner på kontakterna är lite förvirrande. Plasttungan är nedåt och kontaktblecken är uppåt, så att det inte ska samlas damm på den.

Har du tips på vart man kan köpa den där verktygssatsen någonstans billigare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Har du tips på vart man kan köpa den där verktygssatsen någonstans billigare?

Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har du tips på vart man kan köpa den där verktygssatsen någonstans billigare?

Dustin
https://www.dustinhome.se/product/5010777000/lan-field-kit

Permalänk

Som en liten notis bara, det finns proppar som är för solid ledare. D.v.s. man kan göra en korrekt kontaktpressning direkt på en installationskabel, även om det inte är något jag rekommenderar. Men iaf. det går att göra en godkänd pressning med propp direkt på kabeln. Här gäller det att kontrollera att man köper rätt propp för varje tillfälle. En hel del återförsäljare har inte en susning och säljer fel modell. (Man säljer t.ex. bara flerkardelig kabel. Men propparna är för enkelledare). Med andra ord som gjort att kunden köper felaktiga produkter.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ville bara säga tack till alla för ert imponerande engagemang! Ställde samma fråga på några andra forum och fick inga svar alls. Så stort tack!

Nu fungerar allting perfekt. Testade först att koppla in uttaget "bak och fram" och då fungerade det mycket riktigt. Men jag nappade ändå på idén om uttag i båda ändar av installationskablarna, så jag byggde en patchpanel på vinden. Inte så snyggt, men det duger och funktionen finns där - mycket smidigt! Bifogar en bild: https://www.dropbox.com/s/awoxdfls3jvlnvp/DSC_0004.JPG?dl=0

Trevlig påsk!